Kefft med jerk förluster :( - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kefft med jerk förluster :(

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag har inte förlorat något, det har hänt att jag klippt av linan då jag fastnat i en bil eller dyl. som jag inte kan få upp. köp rejäla grejer som alla säger =) =)
    Mer spöböjj åt folket

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeJacke Visa inlägg
      jag har inte förlorat något, det har hänt att jag klippt av linan då jag fastnat i en bil eller dyl. som jag inte kan få upp. köp rejäla grejer som alla säger =) =)

Ovärt att klippa av linan! Många gånger när man sitter så fruktansvärt hårt, tex stock eller en bil som du sa, eller en pansarvagn? Så om man drar extremt hårt så kan man ha "tur" att krokarna ger vika tillslut. Vilket inte blir så dyrt...

Jag har förlorat ungefär 3 jerkbaits sen ja börja jerkfiska, snart 4 år sen. Sen har jag badat efter ett par beten ett antal gånger och lyckats få upp dom, tex älven som är en riktig betesslukare på vissa ställen!

Hur som helst så har jag aldrig haft av en tafs, alltid kört med titanium. Men däremot så slet jag av ett crosslock sist i ett mothugg, vilket är extremt surt! Man bör byta låsen tillslut då man oftast har en tafs riktigt länge. Sen ha koll på linan, ofta kan det bli skavt på vissa ställen om man lägger ner spöt eller lutar det i båten på något vis.

Kommentera

Jag använde mig av savagear med croslock. därför jag tyckte att det var så sjukt att draget å låset bara hoppade av tafsen vid en jerkning. Men det där med att binda tafsar är juh ett alternativ, dock av den bekväma naturen, där klara saker hellre köps.

Kommentera

det är buster jerk som gäller :P

Kommentera

Jag gillar Attitudebaits flourcarbontaffsar. De är 37cm och 51cm långa. 130lb
            Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av boman1979 Visa inlägg
              håller med alla föregående talare. att snåla på tafsarna är det dummaste du kan göra. köper man billigt "svensson-skit" så kostar det ändå mer i slutändan. Gör egna tafsar i wire, titan eller Fluorcarbon och välj ett starkt lås. Om du inte vill eller kan göra egna tafsar kan du alltid fråga på din sportfiskebutik, dom ställer säkert upp och lagar fina tafsar åt dig. BFT:s titantafsar är väl ok om du ska köpa någon. Annars OPM Patriot med staylock lås.
              jag har varit med om att även CWC's BFT tafsar gått av vid ett kast men som tur hade jag flytande.. och hade förut massa hemma gjorda tafs av titanium med crosslock sen en gång så fastna jag i något underligt i botten med en sjunk jerkbait av mycket bra färg och själv crosslocket lossna från titanium tafsen och då förlora jag ett av mina favorit jerkbait så det dyraste är inte alltid bäst heller kan jag säga av mina erfarenheter!

Kommentera

Ursprungligen postat av Team FWC Visa inlägg
                jag har varit med om att även CWC's BFT tafsar gått av vid ett kast men som tur hade jag flytande.. och hade förut massa hemma gjorda tafs av titanium med crosslock sen en gång så fastna jag i något underligt i botten med en sjunk jerkbait av mycket bra färg och själv crosslocket lossna från titanium tafsen och då förlora jag ett av mina favorit jerkbait så det dyraste är inte alltid bäst heller kan jag säga av mina erfarenheter!
                Så länge vi köper CWC å dansken färdiga skräp för 100 kr styck så kommer dom fortsätta att säljas.
                Visst låsen håller ett tag men du kanske byter bete 20 gånger på en dag så blir dom till slut helt värdelösa .Rosco , Crosslock ser bra ut men håller inte i längden allafall inte normal gäddstorlek. Dom öppnar sig bakvägen eller på nåt annat sätt så man förlorar betet .

Hela 2009 å hela det här året har ja kört med en å samma tafs Titanium Tooth proof 75 pound å beteslås från sölvkroken .

Nu kör ja stora lås än så länge håller dom . Nästa steg blir Crosslock för hälleflundra å ev upphängarknuten med 1 mm nylon .

/fredrik

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                273 736 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist