Kefft med jerk förluster :( - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kefft med jerk förluster :(

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kefft med jerk förluster :(

Hejsan!

Blir bara så lack på att förlora jerk efter jerk drag. Menar dom är inte dom mest billiga på marknaden.

Visst, jag och säker många av er kan ta att ett drag fastnar i nått helvetesodjur nere på botten och man måste slita av linan.

Men mina förluster beror på att jag haft skit otur med mina tafsar, och det suger.

Blev här om dagen jätte förvånad när jag jerkade i mitt stilla lugn...å helt plötsligt vevade jag utan motstånd. Fatta noll, eftersom ja inte fastnat i nått, körde flyt jerk. När jag vevat in, och insett att det enda jag hade med var lina plus en hel tafs...trodde jag...tills jag kollade på änden av tafsen, och såg att där fanns bara en ögla. Alltså inget "f'äste" mellan tafs och drag. Draget låg där ute i sjön så fint och flöt iväg för mig. .

Så vad är det om, varför ska detta hända mig, en annan gång hade hela tafsen öppnat sig...å draget ramla av...GRRRRRRR. Lackar på såna förluster helt enkelt.

Ska man behöva limma låsningen eller vad är det frågan om.

Nu har jag fått dela med mig lite ilska...skönt det var

köp ordentligen tafsar med bra lås, tex Stay-Loc, de har jag använd i ett år nu och bara ett har gått sönder (hade haft samma lås i ett halvår)

Kommentera

Eller så tillverkar du egna i titanium med schyssta japanska crosslocks. Grävlingen här på fs har skrivit en bra guide hur du går tillväga.

Har haft 1 tafsbrott på över 1,5år med titanium. Dock var den tafsen galet fiskad med. Mkt fisk upp och så. Brottet kom i ett overrun.

Litar iallafall på mina tafsar till 110%.
      http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
        Eller så tillverkar du egna i titanium med schyssta japanska crosslocks. Grävlingen här på fs har skrivit en bra guide hur du går tillväga.

Har haft 1 tafsbrott på över 1,5år med titanium. Dock var den tafsen galet fiskad med. Mkt fisk upp och så. Brottet kom i ett overrun.

Litar iallafall på mina tafsar till 110%.
        titanium är för styvt enligt mig, jag körde FC men den jag hade var dålig kvalite (dålig nötningstålighet) och har inte haft ett enda brott (har fått overrun med 200g beten tex).
        Nu ska jag testa 49 trådig wire...

Kommentera

vilket märke på tafsen använder du?

med fiske är det i princip "om du köper billigt blir det dyrt i slutändan" t.ex. fladens beteslås håller inte lika bra som "riktiga" märken som kanske kostar 3-4ggr mer, dock så går beteslåsen inte upp lika lätt.

det är samma sak som med rullar, köper man billiga rullar så går dom ofta sönder snabbare än en dyr rulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av Österfisk Visa inlägg
            titanium är för styvt enligt mig, jag körde FC men den jag hade var dålig kvalite (dålig nötningstålighet) och har inte haft ett enda brott (har fått overrun med 200g beten tex).
            Nu ska jag testa 49 trådig wire...
            Okok.

Men har du testat 65pundarn med titanium?
            Jag körde 75 förut. men tyckte det var lite för styvt och grovt. 65 funkar klockrent om du frågar mig. Lätta smidiga tafsar. En perfekt "pig" tafs.

Lycka till i jakten på det så viktiga valet av tafs.

/ Karki
            http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
              Okok.

Men har du testat 65pundarn med titanium?
              Jag körde 75 förut. men tyckte det var lite för styvt och grovt. 65 funkar klockrent om du frågar mig. Lätta smidiga tafsar. En perfekt "pig" tafs.

Lycka till i jakten på det så viktiga valet av tafs.

/ Karki
              nej, har bara testat 75lb och 100lb spunnen, 75lb var OK men inte bra för wobblers alls.
              100lb var tjock som fan men ändå mjukare än den enkeltrådiga 75lb, den tyngde ner alla beten så den slutatde jag med.

65lb 49 trådig bör vara OK, om itne den så blir det FC av bästa kvalite även om det kostar massor...

Kommentera

med bra lina och tafs så bör krokarna ge vika innan.
                Min betes blogg:

http://caesarlures.blogspot.com/

Kommentera

håller med alla föregående talare. att snåla på tafsarna är det dummaste du kan göra. köper man billigt "svensson-skit" så kostar det ändå mer i slutändan. Gör egna tafsar i wire, titan eller Fluorcarbon och välj ett starkt lås. Om du inte vill eller kan göra egna tafsar kan du alltid fråga på din sportfiskebutik, dom ställer säkert upp och lagar fina tafsar åt dig. BFT:s titantafsar är väl ok om du ska köpa någon. Annars OPM Patriot med staylock lås.

Kommentera

ja har också tappat ett jerk för att min taffs öppnat sig. hade inte flytande oturligt nog så de försvan. och nästa dag så gick linan av i ett kasst så de draget försvan. det va dom bästa jag hade. skitmört och kexchoklad

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 628 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13