Dimensioner och antal meter på nylon/flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dimensioner och antal meter på nylon/flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dimensioner och antal meter på nylon/flätlina

Satt o funderade såhär på midsommarafton hur jag ska göra nu när jag ska byta lina på mina jiggspön med haspelrullar. Har alltid kört nylonlina typ 0.18-0.20 utan att tänka mer på det, men sen jag köpte mitt jerkset känns det som flätlina på dessa spön skulle ge fisket mer känsla även för abborre och jigg.

Min fråga därmed är hur ska man tänka med dimensionerna när jag spolar på nylon innerst och flätlina ytterst ? Nylon har ju lägre bristiningsgräns för samma tjocklek på flätlina, och hur mycket flätlina ska jag ha, läste 50-60 meter, borde väl påverka kastläng också.

Exempelvis vill jag ha 0.18mm flätlina ytterst, vad ska jag då välja för nylon innerst och hur mycket av varje (beror förstås på hur mycket rullen sväljer men ca.

Och förstås Glad Midsommar på er alla !
    Senast ändrad av mice; 2010-06-25, 08:54.

Ursprungligen postat av mice Visa inlägg
    Satt o funderade såhär på midsommarafton hur jag ska göra nu när jag ska byta lina på mina jiggspön med haspelrullar. Har alltid kört nylonlina typ 0.18-0.20 utan att tänka mer på det, men sen jag köpte mitt jerkset känns det som flätlina på dessa spön skulle ge fisket mer känsla även för abborre och jigg.

Min fråga därmed är hur ska man tänka med dimensionerna när jag spolar på nylon innerst och flätlina ytterst ? Nylon har ju lägre bristiningsgräns för samma tjocklek på flätlina, och hur mycket flätlina ska jag ha, läste 50-60 meter, borde väl påverka kastläng också.

Exempelvis vill jag ha 0.18mm flätlina ytterst, vad ska jag då välja för nylon innerst och hur mycket av varje (beror förstås på hur mycket rullen sväljer men ca.

Och förstås Glad Midsommar på er alla !
    Flätlina å haspel är klurigare än man tror .När ja byter flätlina så utgår ja i från att ja vill få på hela spolen om ja nu köper 110 eller 135 m i butik.
    Min Cardinal 102 rymmer precis 1 spole fireline 0,17 då har ja typ 10 m nylon 0,30 i botten.
    På likadann rulle la ja på en skvätt överbilen Power pro 0,23 men den va för tjock blev värdens friktion i utkkastet.
    Ex på min rulle står 90 m 0,30 man får nästan räkna med att flätlina är dubbelt så tjock.

Fiskar du bara Abborre räcker 0,10-0,12 jiggar du gös kan du ju gå upp mot 0,17-0,20 .
    Ja tycker man kan tänka lite på miljön man sätter ju en del jigg i botten. Visst om man nu har lyckas hitta blyfria huvuden så är det bra . Men vad fan är jiggkropparna tillverkade av då säkert olja i dom också .

/Fredrik

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
    6 svar
    1 825 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Benjamin S