tyngre haspelset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tyngre haspelset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tyngre haspelset

tjena! ska köpa nytt haspelset å funderar på ett SavageGear MP Pro spö antingen
    8`30-90g eller 9`40-100g.
    tipps på rulle till detta? va inne på en shimano Solstace 4000FI men tycker nog den har för hög utväxling (5,7:1) kanske räcker med en billig catana 400 eller okuma hexana? elller ska man lägga några hundringar till på en Okuma Trio FD? gärna fler tips!! detta set kommer att användas till beten på 40-80gram när jag kastar men även westinare å butch vid trolling.
    storlek på Trio? räcker 30 eller bör jag ha 40? såg att beten.nu har Trio Fraktfritt+135meter StrikeWire för 999kr nu. eller är det Fireline som gäller för haspel?
    Lindiameter 0.20 eller 0.25?
    mvh leinad

glömde budget på rullen max 1000kr.

Kommentera

Ursprungligen postat av leinad Visa inlägg
      glömde budget på rullen max 1000kr.
      Jag beställde gäddset från Sportfiskeprylar. Savage Gear Predator -> 150gr + Okuma 40 för 1995:- när jag fått det kan du få en recension.

Kommentera

Penn sargus 4000 har jag hört mycket bra om! För haspel tycker jag att fireline funkar bäst. Kör på 0,25-0,30.
        Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av shank Visa inlägg
          Jag beställde gäddset från Sportfiskeprylar. Savage Gear Predator -> 150gr + Okuma 40 för 1995:- när jag fått det kan du få en recension.
          detta såg ju bra ut kunde även välja dom spöna jag funderade på. vilket spö tror ni passar mig bäst? kanske att 150gr blir för styvt för beten mellan 40-60g då mitt andra spö är 15-35gr?? vad ska du köra på för lina?

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
          Penn sargus 4000 har jag hört mycket bra om! För haspel tycker jag att fireline funkar bäst. Kör på 0,25-0,30.
          ska kika lite på den rullen oxå. kör nog på 0.25 fireline.

Kommentera

jag kör med okuma salina sa40 till ett bft strike giant spö 25-100 gram..
            gav 1000 för rullen på sportfiskegiganten men strikewire 0.23.
            funkar mycke bra för maj

Kommentera

Jag är tyvärr också inne i samma träsk som du ..... att välja spö och rulle till det tyngre gäddfisket ...... här är vad jag kommit fram till iaf ......

Ang spön finns:
              Beastmaster 8fot 50-100gr (Söders o Ab fiskarnas)
              Savegear 8fot 30-90 gr (Söders o Ab fiskarnas)
              Berkley signa pike 8,6fot 20-65 gr (Ab fiskarnas)
              Bft Strike giant 8,6fot to 100 gr (Ab fiskarnas)
              S.Ugly Stick 8,6' 15-70gr (olssons fiske)
              Zalt
              BFT Bandit 8fot 20-90gr
              Haspelspö Tica Pike 8fot 30-70gr Mieko fishing
              Esox Lucius Rods haspel 8fot 30-100gr
              Esox Lucius Rods haspel 8fot 20-65gr
              Zalt Högmarsö. Haspel 8fot 20-70gr

Ang rulle så har jag via ebay beställt en SHIMANO RARENIUM Ci4 FA 4000 för 1600 kr inkl frakt från italien vilket innebär att det blir tullfritt osv ..... här kommer sidan finns 16 st kvar http://viewitem.eim.ebay.se/______SH...539185042/item

Har sett en kille från sverige som beställt från denna säljare han köpte rarenium 2500 och varit nöjd ... så det är bara att beställa de leverar med UPS och han la upp ordern och skickade det inom 30 minuter ... så får vi se om jag blir nöjd med rullen. Jag resonerade om att det skall vara roligt att fiska = lätt utrustning vilket innebär att rullen väger mindre än de flesta 2500 rullar

Nu är det bara spöt kvar och så får vi se vad det blir men jag står och väger osv ..... fan va svårt det är .... är det någ som har andra förslag ang. spön är jag också mycket tacksam för förslag ......

Kommentera

Jag kör numera med SG MP Pro 8" 30-90gr och en Okuma VS40a med 0,28 PP lina.
                Jag är äckligt nöjd med denna kombinationen!
                Funkar klockrent att kasta spinnare/skedar på runt 18-20gr samt även Zalt vobblers på 75gr och uppåt!

Hade tidigare i sommar ett Ugly Stick Pike special 17-70gr men det gick av tyvärr. Fick ett nytt på garanti och det började spricka efter endast någon fisketur. (kanske fick 2st måndagsex i rad) Dock grymt skönt spö att kasta med!.. Så då testade jag MP Pro istället och det har då funkat klockrent hittills

Kommentera

låter bra Har bestämt mig för ett SG MP Pro och en Okuma Trio.
                  funderar bara om jag ska ta 8`30-90gr eller 9`40-100gr? fiskar bara från båt.
                  fortsätt gärna tipsa om linor oxå

Kommentera

Fiskar du bara från båt då är det givetvis 8" du ska ha!
                    Du behöver inte den ev extra kastlängden som ett 9" ger.. Det blir bara svårare att landa fisken ju längre spö du har!
                    Obs, mitt 8" känns riktigt rejält så jag tror kastvikten är mer än vad som är angivet! (om du nu funderar på 9" pga den högre kastvikten)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 195 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13