Det här med kastvikt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det här med kastvikt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det här med kastvikt?

Tjena!
    Har tänkte lite på det här med kastvikt på spön. I detta fall syftar jag mest på haspelspön.
    Jag har ett 8" spö med en kastvikt på 4-20 gram.
    Alltså bör jag bara kasta med drag inom den viktgränsen?
    Men låt oss säga att en gädda på 12kg skulle hoppa på, hur skulle spöt reagera på det?
    Har som mest landat 6kg's gäddor på spöt och det böjer sig ju fint, det gör det.
    Men vad tror ni, skulle det hålla om man får på den där mytomspunna gammelgäddan?

Och en annan fråga, säg att jag har ett spö med kastvikt 50-190gram, kan jag då inte kasta med ett drag som väger 25gram eller vad är det dom menar egentligen? Är det bara att jag kastar kortare med lättare drag då?

Och en sista grej, vad rekommenderar ni för haspelspö till gädda? Har en ganska tunn plånbok!

Mvh
    Freddy

Kastvikter är vad spöet är klassat för att kasta i betesvikter, ditt spö presterar bäst och passar bäst att kasta vikter mellan 4 och 20gram. Att kasta under 4gram ger lite kortare kast då spöet inte kan "ladda" med den lätta vikten. Över 20g, t.ex 30-50g riskerar du att knäcka spöet (oftast i toppen eller vid delningen).

Att drilla större fisk med ett visst spö är svårt att lista ut hur det kan gå. Mjukare spön tröttar oftast inte ut större fisk snabbt, däremot styvare spön med mycket ryggrad ger fisken mindre att säga till om när den försöker ruska sig loss från kroken.

Kommentera

Spöt pallar nog 12kg:s gäddan om du tar det försiktigt. Det kan dock vara svårt att sätta press på gäddan om du tex vill hindra den från att simma in i vassen etc.
      Normalt anger tillverkaren viktområdet som spöt fungerar bäst med. Det går att kasta beten som är lättare eller tyngre än rekommendationen, men ofta med sämre känsla och kortare kastlängder. Det händer att kastviktsrekommendationen av någon anledning blivit fel, då är det bästa sättet att testa sig fram tills man hittar de passande kastvikterna.

Kommentera

Det går att fighta väldigt stora fiskar med lätta grejjer om man har rätt "taktik". Ska du rikta in dig på större gäddor kanske du bör satsa på ett kraftigare spö för att kunna fighta fisken bra så att den inte får alltför mycket mjölksyra o.s.v. vilket framför allt är viktigt om du tänkt praktisera catch and release.

Lundgrens har en del schyssta haspelspön, kolla på shop.lundgrensfiske.com

Skitfiske...

Pontus

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Tack för utmärkta svar :-)
          Självklart kör jag C&R. Får införskaffa mig en sjyst gäddpoke framöver!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          271 299 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13