Djupgående jerkbaits - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Djupgående jerkbaits

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av pripps blå Visa inlägg
    Vill du absolut köra med renodlade jerk så kör med ett sänke framför tafsen eller låt den sjunka å räkna sekunder ex om du fiskar på fem meter så kanske det tar 12 sek innan den når botten, andra kastet räknar du till 10 och börjar hemtagningen med långa spinnstopp så att betet håller sig nära botten men inte fastnar, funkar bra, håll i spöt bara vid de långa spinnstoppen eller när draget sjunker. Om katten själv får välja skulle jag köra med en zalt 19 sjunk eller ett mjukbete typ boggs, curley sue, bulldwag eller en vanlig billig shadjigg finns fina 15cm på ÖB.

Hej Prippps Blå;

Inte för att jag har något emot att dricka en Pripps Blå till biffsteken en varm sommarsöndag, men att placera ett sänke på linan framför tafsen då tigger man nog om trassel.

Bättre är nog att vikta jerkbetet invändigt mot buken med några fastlimmade blyhagel eller en blyvikt av exakt vikt på rätt ställe (betets tänkta, vertikala rotationsaxel) för att få betet att sväva, sjunka långsamt eller något snabbare. Då bör man också efter viktningen skriva med permanent markeringspenna under betets haksked SV (Svävande), LS (Långsamt Sjunkande) eller SS (Snabbt Sjunkande). Så har jag själv gjort i drygt 30 år med mina Swim Whizz, Bomber och andra wobbler jag använder vid spinnfiske efter Gädda och Gös.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Prippps Blå;

Inte för att jag har något emot att dricka en Pripps Blå till biffsteken en varm sommarsöndag, men att placera ett sänke på linan framför tafsen då tigger man nog om trassel.

Bättre är nog att vikta jerkbetet invändigt mot buken med några fastlimmade blyhagel eller en blyvikt av exakt vikt på rätt ställe (betets tänkta, vertikala rotationsaxel) för att få betet att sväva, sjunka långsamt eller något snabbare. Då bör man också efter viktningen skriva med permanent markeringspenna under betets haksked SV (Svävande), LS (Långsamt Sjunkande) eller SS (Snabbt Sjunkande). Så har jag själv gjort i drygt 30 år med mina Swim Whizz, Bomber och andra wobbler jag använder vid spinnfiske efter Gädda och Gös.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
      Inte för att jag har nåt emot att dra en gammal handtralla..det finns många sätt att fiska djupt på!!
      Päronsänke i olika storlekar är ett ypperligt sätt att snabbt få ett bete snabbsjunkande när du står i båten, du kan då på några sekunder själv göra om viktningen på betet genom att fästa ett eller flera sänken antingen på lekandet framför tafsen, i beteslåset eller vid bukkroken (eller på valfritt ställe), pröva dej fram. På så sätt kan du använda ett bete på många olika djup.
      Körde förresten ett tag med självhäftande vikter till bildäck det funkade riktigt bra.
      Pröva dej fram..undvik bly som kan ramla av...
      pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Någon som kan rekommendera nån bra betestillverkare? Vad brukar de kosta på ett ungefär?

Kommentera

Ursprungligen postat av tomjn Visa inlägg
          Någon som kan rekommendera nån bra betestillverkare? Vad brukar de kosta på ett ungefär?
          Svartzonker... Riktigt trevlig prick med grymma beten!

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Jaraal, som skrev i tråden, gör sköna beten med lite twist!
            Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Jag har haft kanonfiske med Beavort beten och Svartzonker. Båda är äckligt duktiga på att göra fina beten och kan göra dom precis som du själv vill ha dem =)
              Slår man yxan i båtan, får man ro som fan!

Kommentera

Ursprungligen postat av pripps blå Visa inlägg
                Inte för att jag har nåt emot att dra en gammal handtralla..det finns många sätt att fiska djupt på!!
                Päronsänke i olika storlekar är ett ypperligt sätt att snabbt få ett bete snabbsjunkande när du står i båten, du kan då på några sekunder själv göra om viktningen på betet genom att fästa ett eller flera sänken antingen på lekandet framför tafsen, i beteslåset eller vid bukkroken (eller på valfritt ställe), pröva dej fram. På så sätt kan du använda ett bete på många olika djup.
                Körde förresten ett tag med självhäftande vikter till bildäck det funkade riktigt bra.
                Pröva dej fram..undvik bly som kan ramla av...
                Hej Pripps Blå;

Päronsänken använder jag helst vid trolling, men inte vid spinnfiske eller jerkfiske efter Gädda från båt.

För ett framgångsrikare trollingfiske efter Gös, Lax, Röding och Öring kan man, för att hitta fisketurens vinnande fångstdjup, blya en wobbler eller ett lättare trollingskeddrag med päronsänke och gummisnodd.

Ett bra sätt att fästa päronsänket vid trollinglinan är att använda en vanlig beige kontorsgummisnodd (1,5 x75 mm). För gummisnodden genom öglan på päronsänket. Trä sedan gummisnodden genom öglan på gummisnodden utanför päronsänket och dra åt så att det blir en snara. För sedan päronsänket med gummisnodden två eller tre varv runt linan och trä därefter päronsänket igenom öglan på gummisnodden igen och dra försiktigt åt knuten. Där sitter päronsänket på trollinglinan utan att glida! För du päronsänket bara ett varv runt linan innan du drar åt knuten på gummisnodden glider päronsänket långsamt men säkert ner mot wobblern eller trollingskeden och hindrar betets lockande gång... och du får börja om från början.

När jag och mina vänner trollingfiskar brukar vi ha päronsänket fastknutet med gummisnodd 8-10 meter framför betet för att lättare kunna dra av gummisnodden i knuten med Gösen. Laxen eller Öringen tryggt simmande 6-8 meter bakom aktern på båten.

Att placera sänket 8-10 meter framför betet vid trolling har även andra, påtagbara fördelar. Sänket fångar ofta upp fritt svävande skräp och växtdelar i vattnet utan att skräpet som följer linan så lätt driver vidare och fastnar på betet och blockera dess gång. Med sänket 6-8 meter framför betet skräms eller irriteras inte den efterföljande fisken lika lätt som när sänket bara är någon enstaka meter framför betet.

Många Gösfiskare trollar Gös och har djupriggar på båten. För att få ner wobblerna på önskade trollingdjup vid pelagisk trolling sommartid kan man istället för djuprigg även använda leadcorelina (flerfärgad dacronlina med blykärna och ny färg vid var tionde meter eller yards) eller 30, 50, 70, 90 och ända upp till 150 grams päronsänken av bly fastsatta med gummisnodd 10 meter framför respektive wobbler. Med 30 grams sänke går wobblern 2 – 2,5 m djupare, med 50 gram 3 – 3,5 m djupare, med 70 gram 4,5 -5 m djupare osv, men man får själv testa sig fram därför att linlängd, lindiameter och trollingfart också påverkar wobblerns djupgående med 10 - 30 % åt båda hållen. Fiskar man efter pelagisk Gös kan man alltid använda päronsänke och gummisnodd utan problem!

Glöm aldrig att Gösen också kan gå högt upp i vattnet nära vattenytan. Ibland och speciellt efter solnedgången är det oerhört produktivt att köra med en helt oblyad silver- eller guldglänsande wobbler närmast vattenytan i propellervirvlarna 8-12 m bakom akterspegeln.

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2010-10-20, 15:59.

Kommentera

Jerkfiske på djupare vatten

Hej alla gäddfiskare. Har testat med stor framgång att jerkfiska på 4-5 meter med Buster Jerk. Har själv alltid numera vikter från 2, 4, 6 och 8gr i draglådan. Sätt alltid vikten längst fram på tafsen mot linan, ingen annan stans. Du får flera fördelar med detta. Tafsen bör vara minst 40 cm lång.

1. När du kastar ut din BJ i branten så vänta tills linan slackar. Blyt är då på botten men betet något ovanför, sedan är det bara att med försiktiga och korta spörörelser jerka hem med långa vevstopp. Detta är hypereffektivt på köldstela gäddor som har backat ut på lite djupare vatten.

2. Blyet fungerar samtidigt som en förstärkare av betets rörelse. Du behöver bara peta på spötoppen så får Bustern en kort vaggande sida till sida gång.

OBS. Använder man vikter över 10gr så är det lätt att det blir trassel när man kastar framförallt med haspelrulle men det går om man stannar kastet precis innan vattenytan. Använder man 8gr till Buster Jerk sjunkande modell går kasten spikrakt och man kan fiska effektivt nära botten på ca 4m.

Hade ett riktigt kanonfiske på detta i Finland i slutet på November förra året.

Lycka till hälsar Trumman

Kommentera

Ursprungligen postat av Trumman Visa inlägg
                    Hej alla gäddfiskare. Har testat med stor framgång att jerkfiska på 4-5 meter med Buster Jerk. Har själv alltid numera vikter från 2, 4, 6 och 8gr i draglådan. Sätt alltid vikten längst fram på tafsen mot linan, ingen annan stans. Du får flera fördelar med detta. Tafsen bör vara minst 40 cm lång.

1. När du kastar ut din BJ i branten så vänta tills linan slackar. Blyt är då på botten men betet något ovanför, sedan är det bara att med försiktiga och korta spörörelser jerka hem med långa vevstopp. Detta är hypereffektivt på köldstela gäddor som har backat ut på lite djupare vatten.

2. Blyet fungerar samtidigt som en förstärkare av betets rörelse. Du behöver bara peta på spötoppen så får Bustern en kort vaggande sida till sida gång.

OBS. Använder man vikter över 10gr så är det lätt att det blir trassel när man kastar framförallt med haspelrulle men det går om man stannar kastet precis innan vattenytan. Använder man 8gr till Buster Jerk sjunkande modell går kasten spikrakt och man kan fiska effektivt nära botten på ca 4m.

Hade ett riktigt kanonfiske på detta i Finland i slutet på November förra året.

Lycka till hälsar Trumman
                    Hej Stefan Trumstedt;

Jag vet från dina tidigare berättelser att du kastade med Art Wallstens Husky Cisco Kid 618 (blå/silver) med blyvikt framför tafsen när du fiskade Gädda utanför Nåttarö förr ....och du fiskade med 11 fots BFT Carbon Kevlar Pike Furusund och Ambassadeur 6000C Rocket multirulle. Du vet också genom år av kasterfarenhet hur man kastar för att inte blysänket framför tafsen ska slå runt och haka fast i wobblerns krokar.

Själv har jag också tränat lite kastteknik några år med ABU Ambassadeur multirullar och spinnspön i olika längder och rekommenderar inte några orutinerade spinnfiskare att ha blyvikt framför tafsen. Speciellt i motvindskast kan den viktbelastade tafsen lägga sig mot wobblern eller jerkbetet. Bättre är att ha invändigt viktade jerkbaits och wobbler eller fabrikstillverkade beten för olika djup.

Nobody & Nothing is for ever!

Old Firehand

Kommentera

Hej Leffe. Om du läser noga mitt inlägg så rekommenderar jag max 8gr till Buster Jerk, då slipper man problemen du pratar om och Bustern rör sig och fiskar mycket bättre än att sätta mer vikt direkt på själva betet. Men till andra Jerks kan det vara något helt annat som gäller. Tror vi menar samma sak fast i olika form.

Be the Best, Catch the Biggest
                      Trumman

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      277 145 visningar
                      0 gillar