Den klassas väl som wobbler?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
wobblerfiske från land
Collapse
X
-
det här var väldigt intressant
! ja, grejen är att när jag fiskar med Ul så är det abborre jag är ute efter, men nej vi lyckas inte så bra med det. det är nästan bara gädda vi drar ärligt talat. just därför har jag bestämt mig för att gå över mot gäddfiske, och sedan jag drog nytt pb ( 3kg, inget vidare men skoj för en amatör
) så har jag bestämt mig för gäddan! åtminstone höst och vår, varma sommardagar med mycket ytlig aktivitet verkar borrefisket spännande dock. men även i dessa kalla vatten nu på hösten, är gäddan verkligen villig att höja sig så mycket? vad är då grejen med att jigga längs med botten? och en ordentlig wobbler borde ju vara bra mycket mer aptitretande än en jigg isåfall? djupet varierar, men jag skulle inte räkna med mer än 6-7meter, framförallt inte i stan..
Kommentera
-
jag har varit inne lite på mete, och tänkt prova det. verkar rätt spännande faktiskt. har aldrig kommit till skott riktigt bara. hade en hi lo förut, men tappade bort den =( RIKTIGT ILLA! har försökt få tag på en ny men när man kollar i butikerna har de inga hederliga röd/vita kvar, bara nån ny modell utan färger inte vet jag va de e bra till... får väl ta och lägga undan Ul spöt när jag traskar i skogen och spara de till de stora borrarna under broar och där man vet att de finns^^
Kommentera
-
Hej Albin Östervall;Ursprungligen postat av abbliin Visa inläggskulle behöva lite tips. då jag är sjukt trött på att sätta alla jiggar har jag bestämt mig för att börja med wobbler i fiske efter gädda. fiskar alltid från land!
har tidigare kört väldigt mycket med rapala flytande, men tycker det känns som att nånting endå fattas. eftersom det ganska snabbt blir djupare längre ut, men vill slippa risken att sätta dem närmare land. vad anser ni, ska man satsa på de djupgående när man fiskar från land?
fiskar mycket i stan, och sjöar såsom magelugnen etc runt kring stockholm. har senaste månaderna satt ett antal jiggar och börjar tröttna på att punga ut alla mina pengar på sådana. tänkte försöka prova det man höll på med som liten i östersjön, då man satte betydligt mindre drag. då tänkte man ju visserligen inte vad man satte på, man hade bara sina favoriter.
nu är det ju tyvärr så att det är mycket mera skräp att fastna i här runtomkring.
så åter till frågan, vilka wobbler ska jag satsa på? 10-30gram är det som gäller.
Rapala wobbler är inga wobbler att förakta som Gäddwobbler. Den största Gädda jag hittills fångat i mitt liv högg på en liten 11 cm, 9 grams flytande Rapala i Revi vid Hornavans utkant utanför Arjeplog. Gäddan vägde drygt 17,5 kilo och året var sommaren 1962......
I viktområdet 10 - 30 gram har du både grundgående och djupgående flytande Bomber wobbler som den minsta Bomber BO7A, 66 mm, 14 gram med ett djupgående på 2,5 - 3,0 meter vid kastfiske ända upp till den ledade Bomber B16J, 160 mm, 31 gram med ett djupgående på 0,8 - 1,5 m vid kastfiske. Mer om olika Bombers längder, vikter, färger och djupgående kan du läsa om du klickar på http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm#mod .
Andra fångstsäkra, flytande 10 - 30 grams wobbler vid Gäddfiske från land är Heddon Baby "Lucky 13" X2400 och den helt enastående grundvattenswobblern Heddon "Lucky 13" X2500 http://www.trumman.com/heddon/lucky13.htm .
Rebel F85 Windcheater Minnow är också en flytande wobbler som är 115 mm och väger 24gram. Den är troligtvis den mest lätt- och långkastande wobblern som tillverkats. Rebel F85 Windcheater hittar du här http://www.trumman.com/rebel/windcheater.htm .
Har du tid att fiska. då har jag de wobbler och de Gäddtips som garanterat leder dig spikrakt till din nästa Rekordgädda!
Go for the Big Northerns!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 611 visningar