Några frågor om Abumatic 1075 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Några frågor om Abumatic 1075

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Några frågor om Abumatic 1075

Jag har en Abumatic 1075 liggandes som jag hittade på en loppis för tio-tolv år sen, har knappt använt den sen dess. I och med att jag tänkte försöka lura med min sambo på lite fiske framöver tänkte jag att man kanske skulle smörja upp den, kapslade rullar är ju smidiga för nybörjare.

Jag har några frågor som man kanske kan få svar på:

1. Är 1075 en bra rulle? Hittar inte så mycket info om den och har noll koll på gamla abumatic-rullar.

2. Har läst på en del sajter att kapslade rullar inte funkar med flätlina? Stämmer detta? Och i så fall varför?

3. Något särskilt man bör tänka på när man skall fräscha upp den? (Noll koll som sagt...)

4. Tips på ett prisvärt (billigt) spö som passar för enklare spinnfiske till denna rulle mottages tacksamt. Inget tokdyrt, risken är väl att mitt försök att frälsa sambon inte faller i så god jord som jag hoppas...

Tack på förhand!

Kom igen nu, nån måste väl sitta inne på lite info om en 1075a.

Eller åtminstone lite allmänna råd angående abumatic/kapslat, eller är det vansinnigt ute med kapslat?

Kommentera

Ingen vill väl skämma ut sig och ge tips angående en inkapslad rulle.
      Kan villigt erkänna att jag aldrig haft den modellen. Mina sista inkapslade var en 270 och 290 modellen.
      Äger bara en just nu. Och det är modellen som var till för mete.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Modellen är en uppsnofsad variant på 170.
        Just Syncro-bromsen som gör att du direkt i veven har total kontroll över fisken du drillar samt att spolen aldrig roterar är dess överlägsna styrka.
        Jag har fiskat mycket med den mindre finessrika 150 och gillar Syncro-konceptet.
        Rullens broms räcker gott att stoppa 10 kg gäddor och havsöringar på 4 kg med. Det vet jag!
        Rullen är troligen lika gediget byggd som den hängande varianten 1044 som jag ska gå tillbaka till på matchspöet efter att ha varit inne i återvändsgränden Bygelhaspel.
        Det är absolut ingen rulle för jerkfiske (tror jag) men spinnfiske med en 0.20 flätlina eller 0,30 nylon är den tvärsäker på.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Nä, jerkfiske hade jag knappast tänkt mig, vanligt hederligt spinnfiske står främst på menyn.

Har som sagt hört att flätlina inte funkar på kapslade rullar. Stämmer detta?

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
            Nä, jerkfiske hade jag knappast tänkt mig, vanligt hederligt spinnfiske står främst på menyn.

Har som sagt hört att flätlina inte funkar på kapslade rullar. Stämmer detta?
            Min kompis gjorde ett par kast med den där rullen på åland sen blev den liggande nåt år .
            När han skulle fiska med den nästa gång så var lagren helt slut verkar inte tåla bräckt vatten alls.
            Men Fireline borde funka med den typ 0,17.

/Fredrik

Kommentera

Jag har använt Spiderwire och Power Pro med framgång. Inga problem alls.
              Varje höst får rullarna en rengöring och smörjning innan de läggs undan till nästa vår.
              Det har gällt 503, 150 och 1044. Gör man rullen den tjänsten håller den.
              503:an och 1044:an har fiskat havsöring på hösten och våren och alla har fiskat strömming. Rullarna har varit med ett tag och har naturligt blivit slitna mekaniskt men de är fortfarande fullt dugliga.
              150:an drogs upp ur sjön i början av -70 talet. Jag blev tvungen att byta kåpan och ett kugghjul av zink men sen har den gjort jobbet oklanderligt.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 841 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S