Carolina rigg till abborrfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carolina rigg till abborrfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Aiiiiight, klart man slipper fiska med riggen om man inte vill, men då missar man ju ett spännande fiskesätt! Texasriggen är grym om man vill fiska weedless men lika precist som en jiggskalle, eller fiska långa beten med lätta vikter!

Kommentera

Det är verkligen fascinerande när man fått upp ögonen för hur många olika sätt man kan fiska en bit gummi på, bara fantasin sätter gränserna. Jag är också likt mvbatte ett stort fan av beteslås, men jag har svårt att se beteslås och carolina rigg som oförenligt. Det är väl bara att ta med sig färdiga carolina riggar med lekanden längst upp.
      All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
        Det är väl bara att ta med sig färdiga carolina riggar med lekanden längst upp.
        Det är ju sant, ska titta på det! Det blir som en uptrace isåfall, det funkar ju alldeles utmärkt.
        M
        Senast ändrad av umeafishing; 2010-12-18, 11:13.
        Mats Söderholm

0702300493 eller mats@umeafishing.se

umeafishing.se

PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g

Kommentera

Jag upptäckte vid en genomgång av fiskeprylsförrådet att jag har 100m Stroft gul 0,28mm fluorocarbonlina som ligger och samlar damm. Kan det tänkas finnas vissa fördelar med att begagna sig av fc-lina till carolina riggen jämfört med nylon? Jag har hört ryktas att fc ska vara mer tålig mot skrap och slitage och dessutom vara i stort sett osynlig under vatten, stämmer det?
          All you need is Lubb.

Kommentera

Stummare och mer stryktålig än nylon, men den har en förbannat otrevlig egenskap att tvinna sig, speciellt på haspel! Sen sägs det att den har samma brytningsindex som vatten under ytan och därför är mycket svår att se, hurvida den är osynlig eller inte vill jag inte uttala mig om!

Kommentera

Är FC verkligen stryktåligare?... jag har erfarenheten att nylon och FC är likvärdiga vad gäller stryktålighet. Men jag har läst att nylon är stryktåligare. I alla fall mindre känsligt för nötning.

Hur som helst så är ju FC mindre elastiskt än nylon vilket är en fördel vid jiggfiske/c-rig/dropshot etc.

Mindre synligt än nylon är det ju också (om det är ren FC som inte är färgad) men jag tror att det i många fall saknar betydelse. Vid mete där betet ligger stilla kan den egenskapen vara en fördel men när det kommer en jigg som rör sig så tror jag att abborren inte bryr sig
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2010-12-20, 16:18.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Har testat tafsar av både nylon och fc, och jag tycker fc håller ihop bättre mot gäddtänder än nylon, men det kan vara lika mycket tur som fakta i mina landade fiskar, så några belägg har jag inte!

FC är ett tätare material än nylon, vilket gör att det är tyngre hårdare och sjunker, det är också nåt att ha i åtanke!
                Senast ändrad av snOrdanger; 2010-12-20, 17:39.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                271 884 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13