Abborre&Gädda; betesval för dummies! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre&Gädda; betesval för dummies!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre&Gädda; betesval för dummies!

Det skulle vara kul att få nån slags sammanfattning om vad man ska ansluta till tafsen vid fiske efter Abborre och/eller Gädda utifrån varierande omständigheter.

Hur ska man tänka v.g färger i;
    mulet väder i grumligt vatten?
    mulet väder i klart vatten?
    solsken i grumligt vatten?
    solsken i klart vatten?
    soluppgång/solnedgång i grumligt vatten?
    soluppgång/solnedgång i klart vatten?
    kvällsmörker i grumligt vatten?
    kvällsmörker i klart vatten?
    utifrån vattentemperatur/årstid?

Finns det universalfärger som funkar bra i de flesta förhållanden?

Hur ska man tänka v.g betets storlek utifrån omständigheterna?

Hur ska man tänka v.g fiskedjup utifrån väder, siktförhållanden och vattentemperatur/årstid?

Hur ska man tänka v.g betets rörelsemönster och med vilken hastighet man fiskar det utifrån väder, siktförhållanden och vattentemperatur/årstid?

När är mört eller annan lämplig betesfisk i en eller annan form ett lämpligt respektive olämpligt bete?

När ska man satsa på Jigg? Ytgående beten?(poppers,buzzbaits m.m) Skeddrag? Spinnare? Wobbler?

Kan det finnas omständigheter där det kan vara en nackdel med ett bete som lever om mycket(tänker ffa på wobblers med högljudda rasselkulor/rasselkammare som t.ex Spigg, Rapala Clackin Rap/Clackin Crank/Clackin Minnow m.fl.)?

När är en ledad wobbler ett bättre eller sämre val än en icke ledad?

Har man någon nytta av att ett bete är högljutt om det dras fram bakom en utombordare på relativt låga varvtal? "Överröstas" betet av motorn eller uppfattar fisken ljudvågorna ändå?

Många frågor, med hopp om många svar.

I mångt och mycket har man än så länge valt bete rätt så mycket på måfå, ibland har man haft tur, men oftast inte. Det som gav fyra gäddor på en halvtimme inklusive nytt pb ena dagen kan ju kamma noll nästa dag. Så det skulle vara kul att ha kompetensen att välja ett lämpligt bete/lämplig metod utifrån omständigheterna. Naturligtvis är det ju något man förr eller senare lär sig på egen hand genom empiriska studier, men lite hjälp på traven kan ju aldrig skada.
    All you need is Lubb.

En vecka och 151 visningar senare så ställer jag frågan;
    Alla som hänger på forumet och får sköna Abborrar och Gäddor då och då, har ni bara ren tur eller? Finns det ingen på forumet som vet nåt om fiske efter Abborre och Gädda?
    All you need is Lubb.

Kommentera

Ang din fråga om färg tycker jag du ska läsa denna artikel. http://www.teamnonstop.com/?p=585

Det är svårt att säga vilken fart på betet som är mest lämpat för dagen, men generellt då det är kallt i vattnet så brukar en långsam och förförande gång vara konceptet. Vid varmare vatten så är snabbt och aggressivt det mer triggande konceptet. Vad gällande färg tycker jag du ska läsa artikeln som jag nämnt ovan.

Mört är lämpligt bete så gott som året runt. Då detta är en naturlig föda för gäddan. Mört i storlek som handen är vad jag hört ska vara lämplig storlek.
      Senast ändrad av Gimlan; 2010-12-29, 10:53.
      Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Tjena,

Jag tror att mängden frågor avhåller många att svara, då det skulle krävas en bättre doktorsavhandling för att behandla allt. En bra start för ett bättre gäddfiske är att ta del av Leif Engströms 34 tips. http://www.trumman.com/fisketips.htm

I övrigt är detta forum alldeles utomordentligt när det gäller att söka information och teorier om det ena och det andra. Dela upp dina frågor och sök i forumet om just det så tror jag att du kommer hitta många teorier och förhoppningsvis svar.

Lycka till! Mvh Alex

Kommentera

Du har nog rätt huckleberry. Kruxet är bara att det blir en ofantlig massa trådar om jag ställer en eller ett par frågor per tråd. Antar att jag letar efter principer och tumregler som är lätta att komma ihåg. "Hmmm...17 grader i vattnet, 3m/s vind från sydsydväst, halvklart, klockan är 16:49, lufttryck 1013hPa, vattendjup på 3,3-4,6m i 97% av sjöns yta, siktdjup på 128cm, knappar in variablerna i iPhonen och programmet säger; artikelnummer 133497551 jämnt invevad i en hastighet av 2,83 sekunder per meter."
          All you need is Lubb.

Kommentera

Alla de frågor tillsammans som du räknat upp är väl själva fiskets "heliga graal" som vi alla söker. Det finns nog inga säkra svar på dem alla, utan bara en massa mer eller mindre vettiga teorier. Och om någon verkligen lyckades komma fram till ett "objektivt" svar på alla dessa frågor, frågan är då om det finns någon drivkraft kvar för att fiska? Om varenda kotte hade en Iphone-app eller liknande och kunde få svar direkt på vad som är optimalt, så finns det ju inget sökande kvar i fisket. Och åtminstone för mig är sökandet och experimenterandet en viktig del av att fiska. Tillfredsställelsen som infinner sig när man verkligen hittar rätt i ett nytt vatten är en viktig drivkraft för att fortsätta.

Sammanfattningsvis: Om vi visste om "meningen med livet", skulle vi ha någon drivkraft att leva då? Samma sak här med fiske; om vi vet exakt vad som ska hända, när det ska och hur det ska hända, om vi följer vissa rekommendationer eller regler, varför skulle man då vilja fiska?

Det blev visst lite filosofiskt det här, men, men...

Kommentera

Vi kan väl säga såhär, Usling, att du tänker för mycket på saker och ting. Visst, man vill kunna så mycket om möjligt om allt som har med fiske och utrustning/beten och göra, vilket är bra på ett sätt - men när du väl ska sätta teorin i praktik kan det skita sig totalt.

Jag säger såhär: HÅLL FISKET SIMPELT! Det finns ingen anledning att låta statistik och exakta sekundmetrar som vinden blåser mot en viss riktning. Man lär sig så småningom vilket väder och vind som ger bäst utdelning i sina egna hemmasjöar. En gyllene regel lyder dock: vid soligt väder bör man använda mörkare naturliga färger då fisken lätt kan skygga för grälla färger och mönster, och när det är molnigt och ganska dåligt väder kan man använda ljusare färger för att fånga uppmarksamheten lättare i det mörka vattnet.

Men självklart, det finns inga regler utan undantag - försök experimentera själv med betesval och färger när fisken inte verkar nappa på det du kastar för tillfället.
              Senast ändrad av GbgRobin; 2010-12-30, 23:42.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 354 svar
              279 412 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40