Vad mer behövs?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad mer behövs??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad mer behövs??

Tjena alla fiskers!!

Har äntligen fått köpt mig ett jerkset som ska annvändas flitligt framöver hoppas jag!!
    Blev en Ambassadeur 5601 JB som jag läst mycket gott om så den ska säkert va kanon till Shimano spöt.

Men nu till betes/drag djunglen, har ju köpt på sig lite men känner att ja faktiskt inte har en aning vad mer ja kan tänkas behöva!!
    Bor i Gbg så kommer ju självklar att fiskas i sjöarna runt här men även en liten tur till Blekinge ligger på tapeten.......

Click image for larger version

Name:	IMG_0360.jpg
Views:	1
Size:	399,1 KB
ID:	1805008

Tar tacksamt imot tips på hur man lär sig och hur man ska tänka på färgval vid olika vatten som grumligt, klart, varmt, kallt mm mm...

Skitfiske!!
    //Mange

om du ska göra premiär i vår
    tycker jag det saknas några tailar!
    både vanliga spinn tailar
    och jerk bara!
    typ birkan el svart zonker!
    JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
    <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

Håll dig till Märkesdrag kostar betet under 159 kr så är det förmodligen nåt fel på de. Antingen är kvaliteen usel eller så fiskar dom bara dåligt .I grönt vatten så fiskar färgerna orange typ Kexchoklad väldigt bra likaså gröna beten typ Ålands färgen . I brunt vatten är rödsvart å typ Tånglaken väldigt bra . I klart vatten är blåa färger ofta bra . Firetiger går i alla vatten .
      I blekinge välj tånglake å orange svart eller andra dova färger då vattnet är klart.
      Handgjorda beten i Trä går att fiska saktare då dom är bättre viktade .
      Zam Z tail medium är ett riktigt bra bete som man bara vevar in .

/Fredrik

Kommentera

Det finns ungefär 1000 trådar som handlar om jerkbaits och färger och allt möjligt. Du har en fin start där. BJ skitmörten är ju ett bete som funkar i de flesta situationer. Det som du kanske missat är att vid jerkfiske bör du ha en extra tålig tafs. Minst 30cm lång, själv fiskar jag med 40cm, men vet dem som förespråkar ända upp till 70cm. Ordentligt beteslås och en hög brottstyrka. Jag fiskar med 50 lb's wire som jag smälter ihop, men en del gillar titan, som är hårdare och saknar minne(dock dyrare) en del förespråkar flourcarbon som är lättare(och genomskinligt). Undertecknad föredrar stålwire för det är så biligt att byta wire, så de aldrig hinner bli slitna.

Ursprungligen postat av Mangemann Visa inlägg
        Tjena alla fiskers!!

Har äntligen fått köpt mig ett jerkset som ska annvändas flitligt framöver hoppas jag!!
        Blev en Ambassadeur 5601 JB som jag läst mycket gott om så den ska säkert va kanon till Shimano spöt.

Men nu till betes/drag djunglen, har ju köpt på sig lite men känner att ja faktiskt inte har en aning vad mer ja kan tänkas behöva!!
        Bor i Gbg så kommer ju självklar att fiskas i sjöarna runt här men även en liten tur till Blekinge ligger på tapeten.......

[ATTACH=CONFIG]27971[/ATTACH]

Tar tacksamt imot tips på hur man lär sig och hur man ska tänka på färgval vid olika vatten som grumligt, klart, varmt, kallt mm mm...

Skitfiske!!
        //Mange
        http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Som Morta säger använd sökfunktionen så får du svar på alla dina frågor samt kommande frågor.

Men jag håller inte med dig Jerklimpan om att beten under 159 kr är något fel på, vissa webbutiker kör ganska bra priser på kända betestillverkare/bra färger o dessa går under 100 kr.
          Men som Jerklimpan säger Zam Z tail är ett mycket bra bete

Lycka till

Kommentera

Håller med om tailarna, dom kan vara riktigt heta om det är trögt, ibland det enda som funkar till och med! Sen ser jag att du inte har någon Big Bandit heller, otroligt fint och lättfiska bete som enligt mig slår BJ alla dagar.
            Angående färg så tycker jag (med många andra) att i klart vatten med bra sikt så fungerar mörka eller ljusa beten bra vid dåliga respektive bra ljusförhållanden. I grumligt vatten tyckt skrikiga färger fungera bättre och speciellt om det är lite kallt i vattnet, då kan dom behöva retas lite extra.

Lycka till!
            Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Nu är det ju iofs en Bandit Tail i Skitmörtfärgen...

Kommentera

Tack för alla svar!!

Har nog läst ALLT som går att läsa så det snurrar bara runt i huvudet på en....
                Läst att tail ska va grymt så blir nog att gå ner till handlarn i veckan å spanan lite, gött sugen nu kan ja lova!!

Som sagt tack för alla svar!!
                //Mange

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                275 276 visningar
                0 gillar