Ursprungligen postat av Gösta
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jerkbaitset 5601C JB
Collapse
X
-
Hej! Om sexan står för tumtangent vet jag inte.Kan bara konstatera att i Napp och nytt från 2005 och 2006 är modellbeteckningen 5601C JB och att där i produktbeskrivningen sägs att dn har tryckknapp och Dual stopper. Nya modellen presenteras i Napp och nytt 2007, med samma modellbeteckning. Kosmetiskt är skillnaden att gavlarna är helsvarta (utan den kromring som finns på den tidigare). I produkbesktivningen sägs fortfarande att den har Dual stopper (inte IAR). Men den har alltså fått tumtangent, vilket jag anser vara den väsentligaste skillnaden. Vad skillnaden mellan multidisc och Carbon Matrix är vet jag inte, men förhoppningsvis är det en förbättring. C:et har således inget med årsmodell att göra. Beteckningen har hela tiden varit densamma, medans tryckknappen bytts mot tumtangent. Allt enligt ABU:s egen katalog...
Mvh
Gösta
Kommentera
-
Sant som du skriver Gösta, men gissningsvis är det ett tryckfel i katalogen. Gängse ABU-nomenklatur är att 6:an står för tumtangent.
Tittar man i katalogen är bilderna tagna snett framifrån, så man ser inte huruvida det är tryckknapp eller tumtangent - men eftersom 6:an haft "tumtangents-innebörd" sedan åtminstone början av 80-talet kan man anta att så gäller även här.
Dock kan jag inte för 2005 hitta att det står Dual Stopper, och det stämmer med min uppfattning att 5601C JB lanserades med vanlig mekanisk backspärr.
Dual Stopper innebär f.ö. att rullen har både IAR och gammal hederlig backspärr.
Multidisk är helt enkelt utformningen av bromsstacken med flera bromslameller, Carbon Matrix är en uppdatering av denna bromsstack då man har kolfiber lameller istf. teflon (eller vad det nu var i de gamla).Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden
):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
OK Mooki. Kollade än en gång i 2005-katalogen och du har rätt, där står inget om Dualstopper Däremot 2006. Och du har även rätt att man inte kan se om det är tryckknapp eller tumtangent, gick bara på vad som stod i produktbeskrivningen. Så nu står vi där lika ovetande som förut, trots källforskning... Är det ingen som har/har haft en JB av den förra modellen och som vet?
Gösta
Kommentera
-
jag VET inte... Men som nomenklaturen dikterar och vad som sägs i denna tråd och vad Pelé Branco sagt här och Pelé och KG? säger i denna tråd: http://www.fiskesnack.com/forum/show...E5-%E5rsmodell så kan du ju rota vidare på mikesreelrepair.com efter sprängskissen som matchar det rullfotsnummer Pelé anger - då ska du se att du hittar en tumtangent!Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggÄr det ingen som har/har haft en JB av den förra modellen och som vet?
Gösta
Men ta KG? summerar väl det hela väldigt bra gör han inte?
Kommentera
-
Här är iaf ett utlåtande om den första JB-modellen som tillverkades (utan IAR).
Även här synes det vara tumtangent. http://www.amb01.com/01reviews.htmlBildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden
):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
Hallå där!
Tog kontakt med ABU Garcia i dag. Och det stämmer tydligen att den hade tumtangent redan från början. Sexan står för detta, vilket påpekats i tråden. Däremot fanns inte Dual stopper från början. Kopierar in svaret här om det kan bringa klarhet även för andra. Tydligen genomgick den åtminstone en utvecklingsfas innan den nuvarande modellen kom.
"JB:n började tillverkas 2003 och hade då kullager i bromspaketet, silverfärgade dekaler samt vanlig backhake. Dengenomgick en uppgradering 2005 då kullagret byttes ut mot ett frinav, backhakenoch silverdekalerna bibehölls (den fick alltså ”dual anti-reverse”).2006 skedde ytterligare en förändring då den uppgraderades med ny vev, nytt stjärnhjul, ny tumtangent, de två tidigare bromsvikterna ersattes av sex st,samt att silverdekalerna togs bort. Dual anti-reverse bibehölls.
Du ser alltså skillnaden mellan ny ochgammal version tydligast på om den har silverdekaler eller inte.
Du har helt rätt angående sexan i produktbeskrivningen – den talar om att rullen har tumtangent. (”Tryckknapp”som står nämnt i Napp och Nytt är en liten slarvig och missvisande benämning".
Mooki har således rätt om tryckfel.
Mvh
Gösta
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
273 507 visningar