Gäddspinnfluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspinnfluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddspinnfluga

Tjena på er!
    Snart dags att påbörja säsongens fiske och jag tänkte jag skulle prova en fluga, i dubbel bemärkelse , nämligen spinnfluga för gädda.

Har kikat lite på flera olika modeller, bl.a. de där man själv knyter på en egen tafs och krok och de som är färdiga att använda direkt typ ABUs Hairy Killer.

Nu skulle jag gärna vilja ha lite åsikter om hur dessa har fungerat för er och isf vilket fabrikat ni kan rekommendera. Är Hairy Killer nåt att ha? Är det endast en fluga eller funkar dessa beten verkligen? Provade Gäddspinnare förra året och det var ju en stor bluff, 200kr för nåt som ändå inte funkade - Då tar jag hellre en Reflexspinnare för en 50-lapp som garanterat funkar.

Så, vad tycker ni?
    http://fiskedanko.blogspot.com/

Har kört en del med hairy killer. Förtyngde den dock med ett blyhagel i nosen för bättre kastlängd. Den ser sjukt bra ut i vattnet, men gav den inte tillräcklgit med tid men ett par efterföljare hade jag allt.

Kommentera

Hösten 2009 körde jag killern veckan innan isen kom och knep 2 snipor. Hadde även ett par misshugg ute på ett grundflak på höstkanten. Så funkar gör den allt. Men önskar man hade mera tålamod för själva fisket. I år ska jag dock köra dom hårdare på vårkanten.
      Fiske äventyr på:

http://brotherhoodofpikes.wordpress.com/

Kommentera

Har fiskat med i i fish flugan och den har gett mig några gäddor än så länge.
        Titta gärna in på min fiskeblogg
        www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Ta en titt på de gäddspinnflugor som Elmer fishing har. Jag testade en i Finland förra sommaren och de kommer garanterat leverera. Om jag inte missförstod dem skulle de komme till Sverige denna säsongen.
          ... everything else is baitfish.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mugge Visa inlägg
            Ta en titt på de gäddspinnflugor som Elmer fishing har. Jag testade en i Finland förra sommaren och de kommer garanterat leverera. Om jag inte missförstod dem skulle de komme till Sverige denna säsongen.
            Är det denna du menar?http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-piketube.html

Kommentera

Jag har fiskat väldigt mycket med spinnflugor de senaste säsongerna och den överlägset bästa enligt mig är Hornborga Spinfly som Stefan Johansson binder. Dessa ligger bra i pris och går att custombeställa direkt från Stefan (http://www.exclusivebaits.se) med egna färgförslag osv.

Detta är inte smygreklam utan endast en högst personlig åsikt. Jag har testat både iFish-flugan och Hairy killer men tycker Hornborga har skönaste häng och bäst rörelsemönster, den trasslar inte ihop sig särskilt ofta heller. Jag har de senaste säsongerna dragit kanske 50-60 gäddor på spinnfluga och säkert 40 av dessa har varit på Hornborga. Kanske för att den får mest tid i vattnet, pga att jag vet att den fungerar.

Men mitt bästa tips är att PROVA, PROVA och åter PROVA tills du hittar din egen favorit!

/Tobbe

Kommentera

Mitt tips är att göra som jag, börja binda dom själv.
                Har inte provat mina ännu men hoppas på det bästa, ser fina ut i badkaret iaf http://www.youtube.com/watch?v=PtyvPdY1A3I
                Och finns det någon bättre känsla än att få fisk på sina egentillverkade beten??

Kommentera

Har själv 2 gäddspinnflugor i lådan, varav den ena är en Hairy. Knep en sommargädda strax under 2 kg på den förra året. Är nog den roligaste fångsten jag tagit. Ytnapp som fick pumpen att göra en dubbel saltomortal. Allt var som in en reklamfilm för fiske. Högsommarkväll kring 20.30 med mer än 25 grader i luften. Solen var röd och började stå lågt och i rygg på mig. Gäddan gjorde flera delfinhopp ovan ytan medans jag drillade hem den. Jag kan fortfarande se det för min inre syn i slow motion. Har tyvärr inte givit flugan så stor chans därefter som den förtjänar. Bommat ett ythugg precis invid båten därefter, men i övrigt så får sommaren 2011 utvisa vad de går för...

Kommentera

Är det någon här som använder Eumer piketube? Jag köpte en till denna säsong för den såg så jävulskt grym ut på reklamen. Var ute imorse och provade och den flöt som en kork. Jag blötte den ordentligt flera gånger men den ville inte ned under ytan. Är det någon som provat denna och fått den att sjunka? 200 spänn för en flytande hårboll känns ju inte speciellt givande!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 324 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13