Byta rullfäste på spinnspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta rullfäste på spinnspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byta rullfäste på spinnspö?

Tänkte rikta en fråga till er med habil kunskap om spöbyggnation. Kikar på muskie/swimbait-spön av märkena loomis, St.Croix eller Fenwick från diverse amerikanska sidor, samtliga spön av dessa märken saknar dock "exposed blank" under rullfästet (varför vet säkert ngn av er, många europeiska spön med samma egenskaper har ju exposed). Är det möjligt att byta rullfäste på ett spö mot ett nytt av märke Fuji t.ex.? vad bör man tänka på?

Bland annat sugen på detta:

Musky Shop is a retailer of Musky Fishing Tackle and Equipment. Rods, Reels, Baits, Tackle Boxes, Hooks, Clothing and Other Equipment can all be found at the World's Largest Musky Shop.

Det går ju att göra, men det blir en hel del jobb då man vanligtvis bygger spön nedifrån och upp, jag kan iallafall inte komma på något sätt att få på nya korkringa nedifrån. Dvs du kommer få strippa spöet innan du kan börja bygga upp det igen. Sedan är ju frågan hur man de satt fast rullfästet. En somliga fästen kan sitta helvetiskt. korken är vanligtvis bara att koka bort men det kanske kan få bort alla limrester från klingan. Ett tips är att kolla Edge flyfishings spöbyggnads forum, det finns folk där som är j*vligt duktiga spöbyggare och de brukar kunna komma med bra tips.

...och varför man har exposed blanks har jag ingen aning om, ingen fisk jag har fångat har kommit upp och kollat om det ser snyggt ut. Om någon har en praktisk anledning till detta påfund får ni gärna informera mig
    Senast ändrad av Mugge; 2011-02-28, 22:06.
    ... everything else is baitfish.

Kommentera

På exposedblank rullfästen har du ett eller flera fingrar direkt på klingan och känner därmed snabbare hugg.
      Vissa gillar det andra inte...

Kommentera

Ja, det är det som jag upplever som grejen med exposed blank - du känner huggen bättre, kanske är det bara en illusion, men det skänker mig ngn procent större fiskeglädje. Tack för svaret om rullfästebytet! Nu vet jag iaf att jag inte ska ge mig i kast med det.

Men att de stora jenkar-märkena inte kör exposed blank på spön med kastvikter över 2 oz förstår jag fortfarande inte. Ren spöbyggnadstradition? Ökad robusthet?

Kommentera

Fiskar vars hugg endast kan registreras med fingrarna på klingan intresserar mig inte :P
          Personligen ser jag hellre ett robust spö än ett spö som blir onödigt känsligt för skador. men jag antar att alla har en egen åsikt i detta ämnet
          ... everything else is baitfish.

Kommentera

Många muskie spön har ju så kraftiga fästen, så det är svårt att få ett bra grepp runt rullen när man fiskar. Lite väl robusta spön, för det svenska fisket kan man tycka. Gillar de helt öppna fästena, som dyker upp på allt fler spön nu. De amerikanska påkarnas storhetstid kanske är över

Kommentera

Ursprungligen postat av Mugge Visa inlägg
              Fiskar vars hugg endast kan registreras med fingrarna på klingan intresserar mig inte :P
              Personligen ser jag hellre ett robust spö än ett spö som blir onödigt känsligt för skador. men jag antar att alla har en egen åsikt i detta ämnet
              Förstår inte vad du menar. Spöt blir ju inte mindre rubust för du byter rullfäste. Klingan är ju detsamma.
              Har ett st croix muskie spö jag lät bygga om. Bytte rullfästet till ett exposed blank (acs) som jag flyttade fram en bit dessutom passade jag på att byta korken mot hård eva.
              Nu fick jag ett spö jag känner huggen snabbare på fast med samm robusthet och styrka som innan.
              Styrkan sitter som sagt inte i rullfästet utan i klingan!!

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Förstår inte vad du menar. Spöt blir ju inte mindre rubust för du byter rullfäste. Klingan är ju detsamma.
                Har ett st croix muskie spö jag lät bygga om. Bytte rullfästet till ett exposed blank (acs) som jag flyttade fram en bit dessutom passade jag på att byta korken mot hård eva.
                Nu fick jag ett spö jag känner huggen snabbare på fast med samm robusthet och styrka som innan.
                Styrkan sitter som sagt inte i rullfästet utan i klingan!!
                Var det en komplicerad operation? Har samma tanke på några av mina spön...

Kommentera

Tyvärr kunde jag inte göra det själv utan lät en "kunnig" göra jobbet. Men spöt blev perfekt. Och nu helt underbart att fiska med...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  271 280 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13