Vad för diameter på linan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad för diameter på linan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kör med power pro 0,36 på ena rullen och savagear big fish 0,32 på den andra.

Grovt ska det va, sa flickan

Kommentera

0,10 låter ju i tunnaste laget... Däremot håller jag inte riktigt med om det där med att ju grövre desto bättre. Många skriver att en tjock flätlina har mindre tendens att skära ner i linlagren, men min erfarenhet är nästan tvärtom: jag får mer problem med linresning och lintrassel med tjockare flätlinor. Fast det är kanske bara jag? Ska sägas också att jag sällan använder tyngre beten än typ Big Bandit.

Innan körde jag med 0.36 Strike Wire på jerkrullen men hade en hel del strul. Så då slängde jag på 0,25 SpiderWire Easy Braid, en budgetlina som jag egentligen skaffade till havsfiske, och plötsligt funkade allt betydligt smidigare. Problemet med den linan är dock att den uppenbarligen slits en del, så nu är jag minst sagt osäker på vad jag ska fylla på med för jerklina nästa gång...

Kommentera

ok. jag har kört med min whiplash i ett år nu. visst deras 0,10 är ju inte lika tunn som andras .10 men jag tycker den är underbar och mjukareän dom andra jag testat innan, dock ej testat någon annan till jerk där kör jag med whiplash, men det är väll en smaksak som med nästan all utr. vid fiske.

Kommentera

Jag kör med Strike Wire Extreme, 0.36, Och spolar på nylon i botten, ca 50meter med nylon. Och det är jag nöjd med.
          [FONT="Comic Sans MS"]A bad day of fishing is better than a good day at work![/FONT]

Kommentera

Climax Spine line 0,28 den funkar väldigt bra.
            linan är väldigt rund för att vara flätlina.

Kommentera

Ursprungligen postat av Thepike Visa inlägg
              Det kan låta som en dum fråga men bara för att vara på den säkra sidan: Man ska binda samman nylonlinan med flätlinan? ^^ Om jag inte har helt fel vill man väl att det ska vara så stumt mellan spö toppen och draget har du nylonlina ute då, förstör inte det gången på betet elr något sådant? Fireline är det något ni rekommenderar?
              du ska självklart knyta ihop nylonlinan med flätlinan. och du har helt rätt i att det ska vara stumt som du skriver, MEN nylonlinan ska aldrig ens komma fram. den har du bara för att fylla upp rullen så du slipper spola flera hundra meter flätlina som du ändå aldrig använder. det räcker med 100-150 meter, resten nylon. fyll så du har 2-3 mm från spolkanten. OM nylonlinan och då knuten börjar närma sig vid utkast har du så klart för lite lina på. tycker det låter som att du ska lämna in din rulle till en butik i stället....

lycka till

glömde linan: power pro eller strike wire 0,30-0,36 mm nylon i samma diamater, då är det lätt att knyta.

Kommentera

Tack! Det var många olika åsikter på vad för typ av lina. Men jag tror nog att jag ska lämna in den och få det fixat som boman1979 sa. ^^ Tar den enkla vägen!

Kommentera

Ursprungligen postat av Digge Visa inlägg
                  ok. jag har kört med min whiplash i ett år nu. visst deras 0,10 är ju inte lika tunn som andras .10 men jag tycker den är underbar och mjukareän dom andra jag testat innan, dock ej testat någon annan till jerk där kör jag med whiplash, men det är väll en smaksak som med nästan all utr. vid fiske.

0,10 till jerk? Skämtar du eller? Lovar dig Digge att du vinner ingenting på att köra med 0.10
                  Kör minst 0,30.

Kommentera

jag kör 0.36 strike wire på ena JBn
                    och tuffline 0.33 på den andra.. kan rekomendera båda linorna..

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeFreakOscar Visa inlägg
                      0,10 till jerk? Skämtar du eller? Lovar dig Digge att du vinner ingenting på att köra med 0.10
                      Kör minst 0,30.
                      är 16 kg lina. whiplashen står att den är ,10 men är ju lite grövre. ok varför bör jag köra grövre?a vilken vikt klass på linan kör ni?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      277 294 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13