Bästa plastade vajern till tafs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa plastade vajern till tafs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tycker inte att den videon visar det bästa sättet att smälta tafsar. Största problemet som jag ser det är att han klämmer ihop det med fingrarna, detta gör att plasten blir ojämnt fördelad och man kan lätt få en svagare del där tafsen kan börja dela på sig.

Så här gör jag mina tafsar som jag smälter: http://hrfishing.blogspot.com/2011/0...na-tafsar.html

Angående att gäddan ska lyckas skära upp hela fogen med en olyckligt placerad tand så tror jag att risken för det är oerhört mycket mindre än att en tafs går av pga knutar eller wirelås, vilket har hänt mig flera gånger. Som du säger så är ju ingen tafs helt "fool proof" men jag tror ändå att detta sätt är det bästa.
    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

beställde den här (20lb) för några dagar sedan för att testa...
      få se vad det är...

Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
        Jag tycker inte att den videon visar det bästa sättet att smälta tafsar. Största problemet som jag ser det är att han klämmer ihop det med fingrarna, detta gör att plasten blir ojämnt fördelad och man kan lätt få en svagare del där tafsen kan börja dela på sig.

Så här gör jag mina tafsar som jag smälter: http://hrfishing.blogspot.com/2011/0...na-tafsar.html

Angående att gäddan ska lyckas skära upp hela fogen med en olyckligt placerad tand så tror jag att risken för det är oerhört mycket mindre än att en tafs går av pga knutar eller wirelås, vilket har hänt mig flera gånger. Som du säger så är ju ingen tafs helt "fool proof" men jag tror ändå att detta sätt är det bästa.
        Det finns en stor skillnad mellan det du gör och det dom gör på filmen, du tvinnar wiren och det gör det hela mycket mer tillförlitligt enligt mej, för då ska inte bara wiren dras utmed en gäddtand i skarven utan den ska också snurras flertalet varv... Att smälta ihop en tafs har jag inga problem med, det gör jag själv också ofta, men inte utan att samtidigt tvinna den på precis samma sätt som du själv gör.

Ytterliggare en fördel med att tvinna wiren är att du då också skapar en enkel form av självlåsningsmekanism eftersom för att ju hårdare trycket blir på wiren ju hårdare låser tvinningen åt och ju svårare är det att få in en tand emellan.
        Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Mycket bra beskrivning !
          Hade själv tänkt att tvinnad tafs kunde lösa problemet,
          men visste inte om det funkar i praktiken.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            beställde den här (20lb) för några dagar sedan för att testa...
            få se vad det är...

http://www.cablestrand.com/products/twist-weld/
            Säkert utmärkt till mete eller lättare fiske,
            men jag skulle inte använda den till tyngre spinnfiske (beten över 40gr)

Kommentera

Gör på samma sätt som denna beskrivning visar. Den variant som "Dr Fihn" gör i videon från Fiskejournalen är i mitt tycke inte alls lika tillförlitlig. Att tvinna wiren innan man smälter ihop den ger en mycket hållbarare fog där den lilla risken att en gäddtand skulle kunna slita upp fogen är helt eliminerad.

Som jag skrivit tidigare har en ihopsmält fog aldrig gått upp för mig. I den mån en tafs fallerat har det varit dåligt lekande som varit orsaken till missad fisk eller tappade beten.

Jag använder numera alltid Crosslock beteslås som jag delar på och sätter i var sin ände av tafsen.

//Tantor
              Senast ändrad av Tantor; 2011-03-14, 17:17.
              [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

jag ska ha tafsarna till jerkfiske så det är det vi ska utgå ifrån när vi snackar material =)

Kommentera

Ursprungligen postat av nanabush Visa inlägg
                  jag ska ha tafsarna till jerkfiske så det är det vi ska utgå ifrån när vi snackar material =)
                  Jag personligen använder denna till jerkfiske, dock ej plastad men går alldeles utmärkt att knyta!
                  http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=12776

Glömde tillägga att jag använder mig av 75lbs
                  Senast ändrad av torsk; 2011-03-14, 19:51.

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
                    Säkert utmärkt till mete eller lättare fiske,
                    men jag skulle inte använda den till tyngre spinnfiske (beten över 40gr)
                    fiskar bara lätt...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Lyfter upp denna gamla tråd med samma frågeställning som tidigare men med några synpunkter och följdfrågor.

Jag har haft några olika wire-typer som jag provat att låsa med knut, klämhylsa och att smälta. Klämhylsa är tyvär väldigt lätt att överklämma å skada wiren. Hade en typ som var perfekt att smälta samman, namnet på den har jag tyvärr glömt.

Wire- typen som nämndes här "carbon coated" har jag lite sämre erf. av. Har faktiskt gått upp ett par gånger i smältningen. Beläggningen är väldigt tunn och smältning blir inte bra och känns inte så pålitlig.

Carbon coated betyder ju kol/grafit belagd wire, eller ?
                      Är den verkligen avsedd eller lämpad till att smälta ihop, fler som har åsikter i frågan ?
                      Vissa märken anger bara plastbelagd och vissa anger nylon coated mm Någon som provat dom olika beläggningarna map. smältning?

En sista fråga vad är detta för wire ? finns hos olssonsfiske ?

Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      277 390 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13