Flätlina till haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina till haspel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Då talar vi samma språk. fireline funkar utmärkt på vilken shimano haspel som helst, men jag personligen har andra flätlinor som jag rankar högre. Smaken är som baken som man så fint brukar säga:-)

Kommentera

Ursprungligen postat av thejocce Visa inlägg
      Det beror lite på vad du har för haspel. Har du en gammal eller billig haspel med sämre linuppläggning så är fireline bättre lämpad eftersom den inte är lika mjuk som andra flätade linor. Sufix performance braid är en annan lina som funkar riktigt bra.
      Har du en ny, dyrare haspel med bra linuppläggning så spelar det inte lika stor roll vad du använder.
      Fiskar själv med en twinpower och på de rullen kan jag ha vilken lina som helst då linuppläggningen är riktigt bra.
      Så vad har du för rulle?
      Det blir lite svårt att svara på vilken rulle jag har. Jag ska köpa en ny och vet inte riktigt vilken jag ska välja. Någon som har något tips på det också kanske.

Kommentera

okuma trio, 65 euro är ett kap!

Kommentera

Det beror helt och hållet på vad du ska fiska och hur fet din plånbok är. Jag personligen skulle aldrig köpa en för billig rulle då man ofta får det man betalar för. Satsa på väletablerade märken som kan sin sak så kan jag garantera att du får ut mer av ditt fiske.
          Men om du talar om vad du ska fiska och vilket spö du har samt budget så ska jag ge dig några tips.

Kommentera

Ursprungligen postat av thejocce Visa inlägg
            Det beror helt och hållet på vad du ska fiska och hur fet din plånbok är. Jag personligen skulle aldrig köpa en för billig rulle då man ofta får det man betalar för. Satsa på väletablerade märken som kan sin sak så kan jag garantera att du får ut mer av ditt fiske.
            Men om du talar om vad du ska fiska och vilket spö du har samt budget så ska jag ge dig några tips.
            Jag har mest tänkt att använda den till lättare gäddfiske med mellanstora wobblers, jiggar mm. Spöet är ett Savage gear MP Pro 8 fot, 15-50 gram. Priset är lite svårt att svara på men inget allt för dyrt, max 1200-1500 kr.

Kommentera

Hade jag varit du så hade jag köpt en shimano nasci. En riktig skön och prisvärd frambromsad rulle. Har en sån själv som jag är grymt nöjd med. Den finns att få tag i för typ 1200kr om du kollar runt i lite olika webbshopar. Annars hade jag nog köpt den nya shimano technium som kostar typ 1500kr. Den gamla modellen finns säkert till nedsatt pris på många ställen också. Angående storlek på rulle så är det lite en smaksak. Så ta den storlek som känns bäst på spöt. 2500 är en bra storlek som man kan ha till det mesta men tycker du att en 4000 känns bättre på spöt så ta den. Men jag hade köpt en frambromsad rulle då dem oftast har en bättre och jämnare broms.

Kommentera

Tack för alla svar. Nu har jag lite ideer om vilken rulle och lina jag ska köpa. Jag antar att det är bäst att grunda lite med nylon på spolen och jag undrar vilken dimension som är bäst. Flätlinan jag köper blir nog i 0,19 mm eller liknande. Dessutom så undrar jag vad ni brukar annvänd för knut när ni skarvar ihop nylonlinan med flätlinan.
                Senast ändrad av Esox-boy; 2011-03-20, 01:38.

Kommentera

Låter bra det. Ja du bör grunda med nylon för att flätlinan inte ska slira på spolen och för att en spole flätlina oftast inte fyller upp rullen så mycket som det behövs. Men om du har en fiskebutik i närheten så kan dem spola på linan åt dig. Vissa webbshopar erbjuder också att göra det. Om du har tänkt att beställa både rullen och linan från en webbshop så kan du ringa dem innan och fråga om de kan spola på linan åt dig. Så slipper du allt krångel. Kolla sportfiskeprylar.se. De har dem rullarna och linorna jag tipsade om och är sjukt bra att ha att göra med.

Kommentera

Det här med flätlina är en djungel. Finns lika många rekommendationer som det finns märken. Det hänger på din personliga smak och vad du ska använda den till för utrustning och typ av fiske.
                    Mina erfarenheter enligt följande: Köpte först en vanlig Fireline 0.12 för att ha till abborre och lättare gäddfiske på en Shimano 2500-rulle. Detta funkade i mitt tycke kass. Styrkan på linan var kalasbra, men den slets snabbt och hade för mycket minneseffekt vilket gjorde att det lätt blev hamsor när man gjorde någon halvmesyr till kast eller hade lite för mycket lina på rullen.
                    Skaffade därefter Spiderwire Code Red 0.12. Denna kändes något klenare, men hade i gengäld en helt annan följsamhet (mer som sytråd) och gav därmed inga problem med trassel. Tappade färgen ganska snabbt och nöttes, men inte alls i samma hastighet som Fireline. Utöver detta tog linan åt sig vatten, vilket gjorde att den blev tungvevad i strömt vatten speciellt.
                    Nu senast handlade jag Spiderwire Ultracast Invisibraid 0.14. Slitstyrka i paritet med Code Red. Detsamma med brottstyrka. Däremot tar den inte vatten och hamsar sig aldrig. Inte ens när man gör världens tabbar till utkast. Detta är min absoluta favvolina. Köpte precis den i storlek 0.20 till mitt gäddspö. Finns säkert någon lina som är ännu bättre, men i dagsläget ser jag ingen anledning att chansa mer. Jag har hittat en lina som funkar perfekt till båda mina spön och ger mig maximalt med fisketid vid varje tur istället för att lägga dyrbar tid och pengar på trassel.

Kommentera

På min Shimano 2500 rulle så kör jag Strike Wire 0,10mm och på 4000 rullen så kör jag Strike Wire 0,19mm... Funkar kanonbra!
                      /Team Perax, Jon Persson
                      http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 354 svar
                      279 431 visningar
                      0 gillar