Skillnaden mellan Haspelset & Vertikalset? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnaden mellan Haspelset & Vertikalset?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skillnaden mellan Haspelset & Vertikalset?

Känner att köpa-fiskeutrustning-abstinensen börjar krypa sig snabbare framåt men känns inte som jag kan hitta något jag behöver mer för det fisket jag brukar köra.
    Dock har jag alltid tyckt det sett så gött ut att fiska med Vertikalset och undrar om man skulle kunna använde den utrustningen som ett komplement till haspelsetet för lite variations skull?
    Blir det mycket tråkigare att drilla fisk med vertikalset än med haspelset? Kan man kasta långt med vertikalsetet även med lite lättare beten?

Skulle vara snällt om ni som vet lite mer om skillnaderna kunde säga lite för- och nackdelar med respektive set och vad jag kan behöva tänka på vid köp av lina osv också.
    Fiskar mest i småsjöar och sommen, gädda, abborre osv.

Kikat lite på dessa:

På vissa står det Abu Blackmax och andra Ambassadeur Blackmax, är dem likadana ändå?
    Senast ändrad av Asys85; 2011-04-22, 00:07.

Beror helt på vad för krut du lägger på spinnutrustningen, jag tar för givet att det är en sån du menar eftersom det går utmärkt att vertikala med haspel också. Med blackmax (ja båda är samma) är jag mycket tveksam att du kommer kasta beten <- 15 gram speciellt långt och med precision.

Kommentera

Så man måste ha en lite mer kostsam rulle gör att kunna kasta lättare beten?
      Haspelutrustning har jag en bra men det ser mkt roligare ut att kasta med liknande utrustning av det jag länkade. Fiskar rätt mkt med killer frogs så vill kunna kasta snabbt och ha mer direktkänsla med betet.
      Är det kitet jag länkade helt åt helsike eller kan det duga åt mig? Tips på andra prisvärda set kanske? Helst 2delat så man får plats med det i bilen

Kommentera

Ja, eller påkostade rullar har ofta lättare spolar, bättre kastbroms och bättre kullager, något som påverkar extra mycket vid kast av beten under 10-15 gram, fiskar man från båt behöver man ju dock oftast inte kasta jättelångt. Jag fiskar mina lättaste beten med en Revo Premier, sen fiskar jag med Revo STX, SX, Daiwa Zillion till beten ~10-50 gram, sen har jag en Inshore och en Toro med som jag använder primärt till det lite tyngre fisket.

Kommentera

Vad skulle du/ni rekommendera för set för runt 1500lappen då? Twitching bar vore ju ett plus om rullen hade men är väl inget måste kanske?
          Lite småsugen på: http://www.olssonsfiske.se/default.a...051-c-682.aspx men skulle vilja höra nåt mer om det setet.

Kommentera

vill du köpa något helt fantasiskt köp en 2500 c
            kastar en 12 grams toby på fel spö längre än en jb med en bigbandit..
            men dock ska du ha med iar lager annars får du bara 4:3 utväxling eller något sånt..

Kommentera

Vill ha en lågprofilrulle till vertikalsetet och jag antar du menar Ambassadeur 2500c?
              Finns det ingen här som kan ge tips på bra prisvärda set därute? Något allround som funkar för lite lättare mindre spinnare till kanske tom dem lättaste jerkbeten om det vore möjligt?

Kommentera

Skall du tvunget ha lågprofilare måste du låta dem kosta, billigare plastrullar anser jag vara rent skräp!

Om du funderar på någon ABU typ revon måste du upp på inshore eller premier.

Runda rullar är kända för att hålla en livstid men fan inte en billig lågprofilare.
                Tror jappsen på Shimano är bättre på att göra lågprofilare .
                Jag hade nog tittat efter en curado i större storlek som tar lite mer lina då kan du använda den till lite allt möjligt ev, en rund Amb typ 2500 eller större dock ingen 4500 modell dom överklockar lätt.

Kommentera

Enda rullen jag kommer att tänka på är Curado E som nämns ovan. Kastar bra med lätta beten och ska palla med lite jerk också. Enligt Normark " perfekt för jerkbaitfiske och vertical jigging ". Förr rekommenderades nästan varenda lågprofilare till jerk. Vad jag vet idag, är det bara Curado E av tvålkopparna, som rekommenderas till jerkbaitfiske av tillverkaren. Inte ens i N&N`s info, om Toron nämns jerkbaitfiske. Har heller inte hört eller läst att någon har haft några problem med Curado E, så det ligger säkert något i det som utlovas Denna rulle ihop med något snabbare vert, spö är nog så närma du kan komma det du är ute efter. Har däremot inte sett att den ingår i något set.

Kommentera

Tack för svaren!
                    Satt o sökte runt lite på Amb 2500 och Curadon och dem var väl i det dyraste laget för mig då jag kanske inte ens kommer gilla denna utrustning/fiske.
                    Hittade även lite info om BFT Strike 6000L rullen som Klas Hagert recenserat lite smått. Kan nog luta åt att det blir en sådan rulle då i mitt fall. Dock är ju spöt i det setet för -28g så det kanske är i minsta laget för att klara av mindre Jerkbeten?
                    Mitt 9fots haspelspö är ett Shimano Catana för 10-40g och tycker det känns ganska känsligt men då är det ju iofs 3fots skillnad, hmm, vad tror ni? Bör man stirra sig blind på kastvikten på spöna?

Nya rullen, BFT Strike 6000L
                    Klas Hagert testar nya BFT Strike 6000L. Här med en grym sommargös på 7620g.

Den nya BFT Strike 6000L fungerar riktigt bra. Jag tyckte bromsen var super, mjuk vid drillning hackade ej.

Men det viktigaste för vertikalfisket (drop shot fiske) är att rullen är riktigt snabb på att släppa ut lina. När man väl hittar fisken vill man komma ner med betet så fort det bara går. Den frisläppte lina lika bra som mina dyrgripar Daiwa Viento.

Plus i kanten är att den är lätt och ligger bra i handen och har snabb linupptagning och inte minst fräck design.

Tre gösar lurades denna dag 4,0kg, 4.5kg och 7620g.

Skit fiske på er.

Mvh Klas Hagert, CWC Fishing Team

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 174 visningar
                    0 gillar