mängd flätlina på multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mängd flätlina på multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har bara haft kvalitetsproblem med dom, men butiken var inte svår, både dom och jag misstänkte någon hade dunkat den i golvet och sedan packat den, men förstår inte varför vev-gaveln satt med bara en spänd skruv. Veven på dom är ju riktigt mjuk så man ska passa sig för att tappa dom.

Skar av lite gummi på plattan så den går ner, nu hoppar den inte av mer och jag får ner den mellan gavlarna!

Du som skruvat sönder dom, jag har inte hittat några bussningar (glid-lager) på ritningarna eller texter om rullen, jag tycker ändå det är en bussning som sitter under plast-drevet på spolen, andra sidan kullager och ett kullager i gaveln. Var har dom placerat dom sista 2 kullagren? Var är deras nål-lager?
    .
    Hade tänkt fiska lite med den nu och skulle va skönt att slippa skruva sönder den för att få svar!

En riktigt trevlig rulle , det som förvånar mig är att den kan lämna lite slak-lina typ haspel när man kastar.

Den är ganska bra på att samla vatten i den kullagrade gaveln, sköljer man den under kranen måste man skruva sönder den och tömma den på vatten samt torka torrt, jag fiskar saltvatten så jag får göra det varje gång, vill inte ha vatten stående ihop med kullagret.

Skall köpa ett lättare Ironfether Momentum till den, sedan köra den och en ny Rocket 45a jag pillar med nu på det spöet. Mitt Shimano Technium har nått gränsen för sina kast-resurser och det finns mycket mer att ge i utkasten.

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      ...skall inte behövas mer en 2 vikter på en bra rulle under förutsättning att man har ett ok spö....
      Som "erkänd" praktiker så ska jag inte förringa dina erfarenheter - att det funkar för dig är ju i slutändan det viktiga...Sen kan du ju välja att ta till dig av mitt tjat som kommer här:

Du hävdar med bestämdhet att 2 vikter "is the s**t" - jag har inte den erfarenheten, men eftersom jag labbar så hejvilt med för många parametrar samtidigt så misstänker jag att det ligger nära till hands att avfärda det jag säger.

@Pike1 Eftersom du inte skrikit, gnällt eller kommit med några hot så fortsätter jag att citera dig fritt...

Ursprungligen postat av Pike1 Visa inlägg
      ...Tror jag har 3 vikter aktiverade på min men det är olika från rulle till rulle...
      Ursprungligen postat av Pike1 Visa inlägg
      ...Det ska absolut inte behövas någon mekbroms....
      Det jag vill ha sagt är att du kan vara för snäv när du undantagslöst kör med 2 vikter.

Kommentera

• Du har rätt där, det är en vana och jag har fiskat så många år nu att den är svår att få bort,
        detta beror nog på att den inställningen har kommit som standard från Abu på mina Rocket och Pro Rocket så jag har fortsatt fiska på det sättet, visst laborerat med att aktivera fler vikter m.m. men om jag aktiverar mer en 2 känns rullen heltrög. skall väl tilläggas att jag väldigt sällan går under 27gr. och har relativt bra spö.

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Har bara haft kvalitetsproblem med dom, men butiken var inte svår, både dom och jag misstänkte någon hade dunkat den i golvet och sedan packat den, men förstår inte varför vev-gaveln satt med bara en spänd skruv. Veven på dom är ju riktigt mjuk så man ska passa sig för att tappa dom.

Skar av lite gummi på plattan så den går ner, nu hoppar den inte av mer och jag får ner den mellan gavlarna!

Du som skruvat sönder dom, jag har inte hittat några bussningar (glid-lager) på ritningarna eller texter om rullen, jag tycker ändå det är en bussning som sitter under plast-drevet på spolen, andra sidan kullager och ett kullager i gaveln. Var har dom placerat dom sista 2 kullagren? Var är deras nål-lager?
          .
          Hade tänkt fiska lite med den nu och skulle va skönt att slippa skruva sönder den för att få svar!

En riktigt trevlig rulle , det som förvånar mig är att den kan lämna lite slak-lina typ haspel när man kastar.

Den är ganska bra på att samla vatten i den kullagrade gaveln, sköljer man den under kranen måste man skruva sönder den och tömma den på vatten samt torka torrt, jag fiskar saltvatten så jag får göra det varje gång, vill inte ha vatten stående ihop med kullagret.

Skall köpa ett lättare Ironfether Momentum till den, sedan köra den och en ny Rocket 45a jag pillar med nu på det spöet. Mitt Shimano Technium har nått gränsen för sina kast-resurser och det finns mycket mer att ge i utkasten.
          Kullager ( 3x10x4 ) i båda gavlarna. Kullager ( 4x10x4 ), bussning och ett envägslager ( sensi-brake ) i spolen , kullager i mellanhjulet. + IAR.
          Skall testa en rocket "BOB" idag, med lite lättare beten. Den är spetsad med reel peformance kitet, lättad linspridare med keramisk knivbult, evighetskruv med ett lager ( C4 ) + dubbelkullagrat mellanhjul från ABU. Spolat på 135 meter 0.15 strikewire ( endast 1 meter backing, de som gjorde som enqvist föreslog tidigare i tråden förstår varför) och hoppas att den reder ut 7 gram. Borde göra det, men man vet aldrig

Kommentera

• Jag pillade sönder min också nu precis, fint då är inte min bussning något konstigt, undvek bara att skära av kanten på mellanhjulet och kolla, har blivit lite förvirrad på den, fick en sprängskiss av Mooki där bussningen har ett annat nummer, det slår på en siffra och ser ut som ett kullager, på Abus USA sida står det 5 kullager och en bussning. jag djävlades lite med Abu idag och beställde ett kullager med produkt-numret för bussningen och en liten motivering med att det enligt alla dokument och reklamtexter inte skall finnas bussningar på rullen så jag måste ha fått fel. skall bli kul att läsa svaret.

Kommentera

• För den omåttligt intresserade så finns det en läsvärd tråd kring oljning av c-broms banan här:

Kommentera

• Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                Du är nog inne på rätt spår. Får man en JB med bussningar att skena, så hänger det nog dessvärre mer på tekniken än rullen. Fast när du fiskat ett tag med rullarna och vanan infunnit sig, kan du nog Yellow Labela allt igen
                Efter att ha varit en ny vända nere vid ån med Yellow Label på bromsbanan kastar numer min JB som en dröm. Precis som Wadman säger så skenar den när tekniken brister. MEN den stora skillnaden är numer att den skenar endast då. När jag gör dåliga kast "hör den av sig" genom att resa lina lite "artigt" så att man har den där tiondelen på sig att lägga tummen på innan det drar iväg på riktigt. Jag är supernöjd

Kommentera

• Det tog mig en stund att läsa igenom tråden, en härlig debatt måste jag säga!

Kommentarer har efterfrågats, och jag börjar med lite om tröghetsdiskussionen.
                  Wikipedia består av sånt som användarna själva lagt upp, och det granskas och korrigeras av användarna. Styrkan med systemet att et mesta kan hittas, svagheten är att kvalitén kanske inte alltid är bra.

Formeln för en spoles tröghet ser ut så här: J=(rå)(pi)h (1/2R4-r4), där J= tröghetsmomentet, "rå"= densiteten, h=spolbredden, R=ytterdiametern och r= innerdiametern.

I formlen går densiteten och spolens bredd in som enkla faktorer, medan den yttre radien liksom den inre får extremt stor inverkan på hur stort momentet blir, då var och en av dessa skall mutipliceras med sig själv fyra gånger. Här finns en del av förklaringen till varför en toknervös multirulle blir snäll och lugn bara man drar av 10 meter lina.
                  Senast ändrad av UT; 2011-05-19, 08:28.
                  www.utreel.com

Kommentera

• Kikade på referensen

Hittar identiska resonemang/slutsatser på andra sidor, så i det här fallet stämmer det nog - även om jag håller med om att det mesta som börjar med Wiki bör tas med en nypa salt till dess man verifierat informationen

Tydligen är det ekvivalenta formler, fördelen med den jag antecknade är att man har förenklat formeln så det blir färre storheter inblandade.
                    Skummade snabbt igenom beräkningarna, iom att rho och pi används vid volymberäkning gick formeln att förenkla betydligt (vilket jag iaf uppskattar)
                    I = ½m(R²+r²) känns lite mer lätthanterligt för min lilla grå cell som sprattlar lite solitärt om mornarna...
                    Nackdelen (med båda formlerna) blir förstås att en multi-spole inte riktigt (geometriskt sett) är en fin ihålig cylinder - så massan är inte jämnt fördelad...
                    För att få ett korrekt värde måste man nog integrera över hela spolprofilen.
                    Frågan är hur man ska approximera en spol-ekvivalent där en ihålig cylinder beräkningsmässigt motsvarar den knepiga profilen hos en multi-spole?
                    Borde gå att få fram en ganska god approximation tycker jag - men det var alldeles för länge sen man gick i skolan, så det överlåter jag med varma hand
                    Senast ändrad av Mooki; 2011-05-19, 09:01.
                    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

• Linspridarens inverkan är lite krångligare att ta till sig, då den är helt avhängig av:
                      - Tröghetsmomentet. Stor tröghet = liten inverkan och vice versa.
                      - Stativets och spolens bredd som dikterar antalet spolvarv / vändning. Smal spole ger fler vändningar per sekund än en bred.
                      - Utväxlingen spole - evighetsskruv och hur tätt evighetsskruvens spår är skurna. Långsamt vandrande linspridare har midre inverkan än en snabb.
                      - Linspridarens massa. Tung linspridare har större inverkan än en lätt.
                      - Rullens kastbroms som ett resultat av vilken typ (vikt, storlek, vindfång) av beten man använder. Kast med tunga beten och beten med stort vindfång påverkas i mindre grad av linspridaren än små beten med litet luftmotstånd.

Utan att dyka in i detaljerna kan följande tumregler användas:
                      - 4000 rullar mår alltid bra av en lätt linspridare oavsett allt utom möjligtvis jerkfiske. Linspridaren slår som tappen i en ringklocka och skapar faktiskt i resonansfenomen med spolen.
                      - Korrekt vässade 5000 rullar som används med beten under 30gram tjänar på en lätt linspridare. Vid fiske med havsöringsbeten är skillnaden slående även med 40grammare. Otrimmade eller ogenomtänkta trimbyggen har inget eller väldigt lite att vinna med en lätt spridare.
                      - Korrekt vässade 6000 rullar som används till mindre beten med lågt luftmotstånd eller vid surfcasting med långa spön och enormt höga spolvarvtal, har en hel del att vinna med en lätt linspridare, men linspridarens inverkan på en 6000 är i det stora hela underordnad mycket annat.

Vinsten med en keramisk knivbult är mindre friktion, mindre massa men framförallt materialkombinationen keramskt stift i en hårdförkromad bana. Stiftet polerar evighetsskruvens bana och efter inkörning är den sååå jämn och fiiin. Materialkombinationen är nära nog självsmörjande vilket minskar känsigheten. Dock tål att påpekas att om skräp kommer in i spåret, då smäller stiftet av.
                      www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist