När jag nyfiket kikade på Krokodiljägarens länk och började rota runt så hamnade jag på fejjan: http://www.facebook.com/media/set/?s...12083422137154 . Den blå färgen på spolen får mig att fundera - finns det ett släktskap med UTs spolar?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
mängd flätlina på multirulle
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av landkrabban Visa inläggJag är säker på att jag förstod dig - det var jag som slarvade och vred fumligt på formuleringarna.
Jag är, precis som du, mycket nyfiken på vad UT har att säga också. (Jag har ju hävt ur mig en del som jag kan komma att tvingas stå till svars för)
Och, för tydlighetens skull: naturligtvis är jag inte ett dugg upprörd/förbannad över att TS ställt en fråga - det är bara jag som misslyckades med att "vitsa till det".
Sen KeBa måste du hålla oss underrättad hur det går med din UT-rulle framöver - spännande att se varthän det barkar. Har du rivit av någon lina än? (Jag har också en ny UT-rulle som jag "brottas" med men det kommer att bli tunt med fisket för mig framöver så jag kommer att tvingas vänta med att labba själv.)
Från leverans från UT har jag plockat 10m.
Efter snäppt fast ett par kastvikter så kommer jag plocka mer lina, 10m och kanske 10 till.
Om detta sedan inte ger den stabiliteten jag vill uppnå ska jag (lite under protest) lägga på ett par snäpp på mekbromsen.
Det bär mig lite emot men om jag uppnår det jag vill så kommer jag gilla läget.
Nu tror jag det kommer innebära att jag får kasta lugnare för att undvika skatbot men vem f-n vill stå och kasta sig blå i synen! Av den anledningen så kommer jag använda ett "mjukare" spö, mörrum 9ft 12-35g istf Esox Lucius 8ft 15-60g.
Jag tycker att man ska kunna få rullen stabil med 25g HI-LO som har blivit "normbetet" i mina tester.
Rullen är i stugan och jag tror inte jag får tillfälle att åka dit förrän månadsskiftet men den som väntar på något gött!!
Delge gärna dina tester och hur det går när det nu än blir tillfälle.
Om det är någon annan som har bra ideer och tips för att kunna kasta bra och stabilt med en 6000 UT RP, så mottages detta tacksamt.
Kommentera
-
Trots att jag vurmar så starkt lite lina på spolenså har jag hamnat helt snett och pysslar med olja och fett (många lysande ideer i huvudet just nu
).
Jag håller på att besudla min 5000 med reel performance med diverse smörjor för att få den tyst (linspridarhjulet skramlar när det bara får Yellow Label på kuggen, Red Label funkar fint på min JB) och lugn.
Från start smorde jag allt i högfartssystemet med Yellow Label (spollagren rörde jag ej då de kom färdigmonterade i en komplett spole) men till skillnad från vad
exempelvis Wadman erfar...
Ursprungligen postat av Wadman Visa inläggKör ibland med med oljad trumma när det är redigt blötväder och då krävs det fler vikter för att få lagom centri,broms.
Med 135m pp + 3m 0,28, blöt c-broms och 6-vikter, hamnade jag på ett ok spolbeteende med en bomber 16A (30g), ett ännu snällare bete än din hi-lo. (10 fots abu spö klassat upp till 60 från tidigt 90-tal - uppgraderingstips mottages tacksamt)
Eftersom jag underpresterade så gruvligt med materialet så tvättade jag ur lagren och smorde dem med Red Label för att lugna spolen och det funkade!
Efter omsmörjning funkade det, nåväl, hyfstat iaf, att kasta en Floyd's/Blue Fox Buzzer med påhängd dubbeljigg (knappa 20 g i blött skick och duktigt luftmotstånd)
Eftersom "mina" dogmer bara gäller andraså har jag fortsatt smörjspåret nu ikväll och kommit fram till att man kan bromsa ytterligare genom att smeta feta grejer på linspridarspår och kuggen under "slätgaveln".
Hann inte testa så mycket emellertid - dessutom undrar jag om inte blötan på bromsbanan spökade också - så mitt teoribygge är inte helt fläckfritt.
Ja och vart vill jag komma med allt detta orerande då? Jo:
1. Du får garanterat en lugnare rulle om du byter ut Yellow Label mot Red Label i, i första hand, lagren. Serviceintervallet blir dessutom(?) aningen fördelaktigare så du hinner fiska lite också om du till äventyrs är intresserad av sånt
2. Du kan, om du gör som jag sägerstrunta i mek-bromsen en stund till.
3. Labba lite med fetare grejer än Red Label - inte helt bra för egot dock... "brilliant for casters just starting out using Multipliers"skriver de om Liquid Grease på therocketreelcompany.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av landkrabban Visa inläggTrots att jag vurmar så starkt lite lina på spolenså har jag hamnat helt snett och pysslar med olja och fett (många lysande ideer i huvudet just nu
).
Jag håller på att besudla min 5000 med reel performance med diverse smörjor för att få den tyst (linspridarhjulet skramlar när det bara får Yellow Label på kuggen, Red Label funkar fint på min JB) och lugn.
Från start smorde jag allt i högfartssystemet med Yellow Label (spollagren rörde jag ej då de kom färdigmonterade i en komplett spole) men till skillnad från vad
exempelvis Wadman erfar...
... så upplever jag detta problem även i finväder efter 20-talet kast. På min JB med UT-bussningar och originalspole skenar spolen plötsligt ordentligt från ena kastet till det andra. Samma beteende har jag på UT-spolen men i ofantligt lägre grad...
Med 135m pp + 3m 0,28, blöt c-broms och 6-vikter, hamnade jag på ett ok spolbeteende med en bomber 16A (30g), ett ännu snällare bete än din hi-lo. (10 fots abu spö klassat upp till 60 från tidigt 90-tal - uppgraderingstips mottages tacksamt)
Eftersom jag underpresterade så gruvligt med materialet så tvättade jag ur lagren och smorde dem med Red Label för att lugna spolen och det funkade!
Efter omsmörjning funkade det, nåväl, hyfstat iaf, att kasta en Floyd's/Blue Fox Buzzer med påhängd dubbeljigg (knappa 20 g i blött skick och duktigt luftmotstånd)
Eftersom "mina" dogmer bara gäller andraså har jag fortsatt smörjspåret nu ikväll och kommit fram till att man kan bromsa ytterligare genom att smeta feta grejer på linspridarspår och kuggen under "slätgaveln".
Hann inte testa så mycket emellertid - dessutom undrar jag om inte blötan på bromsbanan spökade också - så mitt teoribygge är inte helt fläckfritt.
Ja och vart vill jag komma med allt detta orerande då? Jo:
1. Du får garanterat en lugnare rulle om du byter ut Yellow Label mot Red Label i, i första hand, lagren. Serviceintervallet blir dessutom(?) aningen fördelaktigare så du hinner fiska lite också om du till äventyrs är intresserad av sånt
2. Du kan, om du gör som jag sägerstrunta i mek-bromsen en stund till.
3. Labba lite med fetare grejer än Red Label - inte helt bra för egot dock... "brilliant for casters just starting out using Multipliers"skriver de om Liquid Grease på therocketreelcompany.com
Kommentera
-
Mina erfarenheter med bussningar är att dom måste slitas in under en längre period men när det väl är gjort blir dom oftast riktigt stabila och bra, kör bara på med dom och räkna med att det tar tid. min mest idiotsäkra rulle är denna http://www.therocketreelcompany.com/...500-mag-elite/ misslyckas man med den ska man ge upp Multi-rullarHar den till lång-kastning med lite tyngre beten(60gr) och den har aldrig svikit.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Wadman Visa inläggDu är nog inne på rätt spår. Får man en JB med bussningar att skena, så hänger det nog dessvärre mer på tekniken än rullen. Fast när du fiskat ett tag med rullarna och vanan infunnit sig, kan du nog Yellow Labela allt igen
Och, precis som Jörgen påpekar så är bussningarna långt ifrån inkörda - så där har jag ytterligare an parameter att ta i beaktande...
Men, det groteska i detta är att jag stod och malde på samma fläck med samma teknik och kraft och mest bara myste i kvällssolen som gnistrade i min ditmonterade tryckknapp. (Jag är så stolt över mig själv att jag bara måste hitta en ursäkt att berätta att jag(!) opererade bort tumtangenten!)
Som sagt, från ett kast till ett annat, efter kanske 20 kast, med "ofarliga" bomber 16A så börjar spolen skena. Så med min vanliga dåraktiga envishet så vill jag hävda att tekniken (oavset kvaliteten på den) var densamma...
De senaste 20 åren har jag bara ryckt på axlarna och skruvat åt mekbromsen ett varv till, alternativt satt på ett tyngre bete, i samma situation (inte mycket att göra med två pinnar och vita vikter och total okunskap om alternativen)
Men sedan jag såg "Ljuset" sent i höstas är inte längre detta ett alternativ - målet med RP-resan är hursomhelst, förutom att ha kul påvägen, att kunna spinna gös (o gädda för all del) med lättare och sämre flygande beten än en bomber 16A utan att sakna haspelspöt.
Det är väl inte för mycket begärt?
Vad gäller JBn så ligger det inte långt borta att köra med Red Label på c-bromsen konstant för att göra den förutsägbar.
Är de gamla 2-stifts brickorna eller fiber/vävbakelit-varianten mindre känsliga för vatten kanske??? Vävbakelit låter ju som ett lite annat material. Jag har ju lite andra krav på JB:ns förmåga att hantera lättare beten så detta kanske är ett alternativ??Senast ändrad av landkrabban; 2011-05-16, 12:59.
Kommentera
-
Att smörja bromsbanan med en topz fuktad med RF gör att c-bromsen inte lika lätt påverkas av fukt, däremot brukar man få ladda på med lite fler vikter.
Andra alternativ för att bromsa rullen är att ta lite tjockare smörj på spollager/bussningar, mellandrev och evighetsskruv.
Ett annat (amerikanskt) tips är att polera bromsbanan, jämnare bromsbana ger jämnare bromsverkan då anliggningsytan för vikterna ökar (dock jäkligt lite - det stora är väl att poleringen tar bort smuts och föroreningar).
Att bromsverkan förändrar sig plötsligt låter som att det kommit in fukt - vilket det kan göra även i fin-väder eftersom man vevar in ganska blöt linaBildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggOljar du broms vikterna eller banan så förstår jag att rullen skenar
Tanken är att, precis som Mooki säger, att kompensera med fler vikter för att ta igen för förlorad bromskraft - och vinna det hett efterlängtade: en mindre vattenpåverkbar c-broms.
@Mooki En polerad bromsbana verkar ju vara rena galenskapen i mitt fall - så blir det ju ännu mer snurr..... och visst var det fukt i rullen när jag öppnade den. fettade tom kontaktytorna mellan bromsplattan och gaveln. Det var lika verkningslöst som jag väntat mig. Misstänker att ca 0,067 promille av vattnet som letar sig in i rullen tar den vägen
Senast ändrad av landkrabban; 2011-05-16, 14:13.
Kommentera
-
Hehe, jo - polerad bromsbana verkar lite dumt, men...
...om man genom polering får en jämnare/slätare yta borde detta medföra att bromsvikterna får större anliggningsyta och inte "studsar" fram över bromsbanan pga pyttesmå ojämnheter, så i själva verket ska bromsverkan öka...Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av StorborreFår se om det blir DK 100 eller en Loongze Airlite.
Spöt jag funderar para ihop med Dankung...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-06-07, 12:02 -
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 834 visningar
0 gillar