bft:s titan tafsar med staylock... allt ni behöver
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Savagear tafs
Collapse
X
-
Hur knöt du på linan? Om du gjorde tex en grinner eller clinch så är det ju inte så konstigt att linan jag av...
Gör som Spy säger, den knuten håller, landade just en 7,8a (PB) som jag inte lät ta en mm lina och pressade in på typ 7 sek.
Har aldrig haft problem med fluorocarbon, skulle gärna köra nylon men det känns bara fel tyvärr :P
Jag använder Savagears 100lb 1mm FC
Det finns massor med fördelar med fluorocarbon, men också en hel del med titan (dock inga som väger över enl mig) så det är bara att hitta din favorit och köra på!
Kommentera
-
FC syns mindre i vattnet än nylon, det är fakta, kanske inte i ett glas men om man doppar linorna typ 50cm ner i vattnet i en sjö med lite grumligare vatten än kranvatten så ser man en skillnad.Ursprungligen postat av DavidL Visa inläggKinasmäck..
Ta en bit av den tafsen, och en bit av en nylonlina, liknande dimention, liknande färg. Stoppa ner i ett glas vatten. Ser du någon skillnad? Blir den ena osynlig? Bullshit myt att FC blir osynligt i vatten.
Sen är det mesta som säljs som FC inte riktig fc. Elda i ändan på den. FC förkolnas direkt. Nylon smälter till en liten kula..
Kommentera
-
Att knuta egna Fluorocarbontafsar är mycket billigare än titan, 15m FC kostar 140kr, 3m titan kostar 150kr...Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inläggnär du gjort din första egna kommer du idiotförklara dig själv för att du inte gjort de tidigare.. de e så löjligt enkelt.. kör man men 75 lb titanium proff. bfts lekande o staylock beteslås kostar de strax under 50 kr för en färdig 40cms tafs..
Kommentera
-
Och hur många FC gör du av med per år? Kan bara säga att jag använt samma titantafs i 3 år nu(Ska dock göra en ny i år för säkerhetsskull, den ser dock ut som ny fortfarande).Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inläggAtt knuta egna Fluorocarbontafsar är mycket billigare än titan, 15m FC kostar 140kr, 3m titan kostar 150kr...
Kommentera
-
Ni tappar fokus nu !
OK, osynligheten kan debatteras men viktfaktorn (och i viss mån prisfaktorn) finns fortfarande kvar.
FC/Nylon/Hard Nylon fyller en funktion oavsett om den syns eller ej !
Kör själv 75lbs titan 95% av tiden vid gäddfiske, men t.ex. ett tailbete gör sig ibland bättre med
en FC-tafs knuten direkt på linan utan lekande eller andra "vikter" som orsakar
gångjärnseffekt eller tynger ned betet.
Om den är osynlig eller ej skiter jag i, det är kontakten med betet jag vill åt.
En wobbler går inte heller särskilt snyggt med en jerktafs, där behövs något mer följsamt.
Till gös, abborre och öring kör jag nästan uteslutande 30-50lbs FC skarvad direkt till flätlinan,
behövs lekande (t.ex. till spinnare, skeddrag) så sätter jag det vid beteslåset
Priset är en annan faktor.
Jiggar jag t.ex. gädda på ett ställe där man får mycket bottennapp
så kör jag hellre en 10-kronors FC-tafs än en 50-kronors titantafs även om
det kanske innebär en något förhöjd risk att tappa fisk.
P.S. Shit, vad jag går igång så fort det ska snackas tafs
Kommentera
-
Jag körde med samma i ett halvår tills jag snärtade av linan i kastet.Ursprungligen postat av Natehunter Visa inläggOch hur många FC gör du av med per år? Kan bara säga att jag använt samma titantafs i 3 år nu(Ska dock göra en ny i år för säkerhetsskull, den ser dock ut som ny fortfarande).
Jävla tur du har som inte förlorat ett bete på tre år!
Jag argumenterar inte mot titan, utan argumenterar för FC, jag gillar inte titan men tycker ni borde testa FC iallafall och om ni har gjort det och inte gillar det så är ju det OK.
Kommentera
-
o eftersom han var sugen på o knyta egna titantafsar kvittar de väl va fc kostar?Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inläggAtt knuta egna Fluorocarbontafsar är mycket billigare än titan, 15m FC kostar 140kr, 3m titan kostar 150kr...
Kommentera
-
Jag skrev det till dig, för att visa att FC är billigare och att titan inte alls är billigt (om man jamför med FC eller tex 49 trådig stål som jag tycker är bättre än titan på alla sätt).Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inläggo eftersom han var sugen på o knyta egna titantafsar kvittar de väl va fc kostar?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 348 visningar