Savagear tafs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Savagear tafs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Savagear tafs

Hejsan! var ute och fiskade idag, och satte fast i en stock, drog och drog. Gick absolut inte att få loss den. Till slut så lossnade det, trodde linan gick av men, var tydligen tafsen som gick sönder. För kunde plaska ut och hämta min kära drag efter ett tag.
    Tafsen jag använde var "savagear fluorocarbon big lure traces 50cm" .
    Tänkte ifall dessa tafsar inte är något att ha, eller är det så att dom går sönder här tillslut för att flätlinan skär igenom?
    [IMG] Uploaded with ImageShack.us[/IMG]
    Kolla in min nya blogg! www.pikefisher.blogg.se !! :-)

Jepp har hänt mig med, jag har slängt dom där skit tafsarna

Kommentera

Ja känns inte bra direkt, surt när man förlorar beten..
      Har du något annat bra tips på märke på tafsar? tänkte för knyter inte själv, tänkte om du vet nå bra färdiga att tipsa om :-)
      Kolla in min nya blogg! www.pikefisher.blogg.se !! :-)

Kommentera

Nja, tycker BFT tafsar funkar klockrent stiff för jerk o mjuk för släp fiske

Kommentera

håller väl igentligen bara samma kvalite som övrigt från savager..

Kommentera

Beteslåsen på dom där är ganska dåliga med...jag slutade använda dom i höstas.
            Köp 60lb titantafs eller starkare, BFT har färdiga.

Fast det blir självklart bättre och mycket billigare om man knyter själv.
            Knuten för titantafsar är den enklaste fiskeknut som finns.

Kommentera

Jag har varit med om samma fenomen med dom tafsarna. Verkar som flätlinan skär igenom. Jag har satt fast en beteshake först istället och sätter sedan tafsen på den. Då har problemet försvunnit hittills. =) Men börjar vara lite sugen på dom knytbara titantafsarna.
              Henric Olsson

http://heinrich1979.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av heinrich79 Visa inlägg
                Jag har varit med om samma fenomen med dom tafsarna. Verkar som flätlinan skär igenom. Jag har satt fast en beteshake först istället och sätter sedan tafsen på den. Då har problemet försvunnit hittills. =) Men börjar vara lite sugen på dom knytbara titantafsarna.
                när du gjort din första egna kommer du idiotförklara dig själv för att du inte gjort de tidigare.. de e så löjligt enkelt.. kör man men 75 lb titanium proff. bfts lekande o staylock beteslås kostar de strax under 50 kr för en färdig 40cms tafs..

Kommentera

Titan är bra till mycket men Fluor Carbon fyller ju andra funktioner, d.v.s. osynlighet samt "viktlöshet".
                  Just detta att det är en ögla av fluor carbon i änden verkar vara den springande punkten.
                  Jag skarvar flätlina och grov fluor carbon med en dubbel grinner eller ännu enklare:
                  En kärringknut på fluorcarbonen runt flätlinan och sedan en grinner med flätlinan runt FC'n, har hittills aldrig fallerat.

Så Daniel, klipp bort ungefär det du har på din bild och testa min variant istället

Kommentera

Kinasmäck..

Ta en bit av den tafsen, och en bit av en nylonlina, liknande dimention, liknande färg. Stoppa ner i ett glas vatten. Ser du någon skillnad? Blir den ena osynlig? Bullshit myt att FC blir osynligt i vatten.
                    Sen är det mesta som säljs som FC inte riktig fc. Elda i ändan på den. FC förkolnas direkt. Nylon smälter till en liten kula..
                    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 790 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13