Ska köpa mitt första jerkbait sett och skulle behöva lite råd :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska köpa mitt första jerkbait sett och skulle behöva lite råd :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

intressant, vad e rullen "bra" till, säljaren sa att den va bra iaf till jerk

Kommentera

Jag har en Record 51a med likadan spole, den är bra till vanligt spinn men 2 nackdelar, linmängden är en katastrof och den tar in stora mängder vatten genom spolen, vattnet blir stående i gaveln du inte har veven på, du blir tvingad att montera isär den efter varje fiske-pass för att få ut vattnet.

Det är ju i princip en vanlig C4 med lättad spole som tar in vatten, köp något annat, högervev Pro Rocket, eller om något billigare C3, sedan finns ju också dom förstärkta som predator och inshore men frågan är om dom är värda pengarna.
      Då får du på mer och grövre lina samt en starkare rulle..

Kommentera

hmm, så detta var alltså ett dåligt köp? köpte rulle och ett st croix spö för runt 1800. och att man var tvungen att ta isär rullen hade jag inte en blekaste aning om =(

Kommentera

Nja, ligger väl nånstans i mitten av skalan mellan katastrofalt och toppen... Känns betydligt mer lämpad till vanligt spinnfiske dock (helst i sötvatten).
          Fick du med lina på spolen, och då funderar jag på vilken dimension och hur mycket de fick på...?
          Du kan kanske vara lite glad åt att de inte sålde på dig en Blue Max eller liknande, tyvärr inte helt okänt att dylikt smäck säljs som jerkutrustning
          Jag skulle dock ranka en C3 eller TGC som bättre (mest för spolens skull).

Som Jörgen säger, eftersom spolen är full med hål kommer det in mycket vatten framförallt i spollagren.
          Enklaste (och billigaste) åtgärden är att spola av all lina och dra ett varv eltejp runt spolen så du får tätt, sen spolar du tillbaka linan.
          Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
          En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

hehe just blue max hade jag koll på att man inte ska ha :P linan vet jag inte vad det är, den är röd iaf :P ser rätt grov ut,så det är ju inga extrema länder på
            Senast ändrad av Bassmania; 2011-05-24, 10:45.

Kommentera

tackför alla svar. Förresten kan man fiska med ett spinnspö och ha en haspelrulle till?

Kommentera

Inte någon trevlig sak med tanke på att du har triggern på spinnspö. Men kolla med Abu vilken vanlig spole som passar på din rulle och köp en sådan, då har du en med hål till spinn och standard-spolen till jerk, skaffa 2 bussningar också till den spolen i stället för kullager, då får du en rulle som funkar till lite allt möjligt.

Kommentera

Bra tips från Jörgen, har för mig att en vanlig C3-spole ska funkar men kolla med ABU för säkerhets skull.
                  Aldrig fel att kunna byta rulle beroende på fisket, fast det förstås - att kunna byta rulle (eller ännu hellre hela kitet) är ju ännu roligare
                  Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                  En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  274 198 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13