spinn vs haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spinn vs haspel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• spinn vs haspel

Går och funderar lite på ett nytt fiskeset till främst aborrefisket i sommar/höst. Valet faller nog på berkley skeletor pro 8fot. Och funderingen är om jag ska välja ett spinnspö (4-20gr) med tillhörande rulle, någon lågprofilare. eller haspelvarianten på 4-24gr med en shimano rarenium eller twin power.

Jag är van vid både spinn och haspel men fiskar bara spinn med tyngre beten, hur funkar spinnfisket till giggar och spinnare från typ 7gr.

Jag vill inte lägga massa pengar på UT uppgraderingar osv. det ska fiska bra direkt ur lådan liksom.
    http://www.reverbnation.com/burnout28

Jag kommer inte riktigt ihåg vad haspel är.....
    Det finns många lågprofilare eller vanliga "runda" rullar som klarar från 7 gr och uppåt.
    Vilken rulltillverkare litar du mest på?

Häls /T

Kommentera

kör med en ABU toro 51 till spinnfisket idag men den känns lite stor till abborrfiske, så ABU när det gäller spinnrullar. när det gäller haspel så ligger shimano högst i rank för mig.

Kommentera

Toron är nog för stor. Kolla med Wadman, Hippo eller Snordanger när det gäller Abu lågprofilaren för det lättare fisket.
        Revo premier 2011 verkar något att ha för det fisket du vill utöva.
        Måste lägga till att Jag känner en duktig rull-kännare som lovordar Revo Premier hela tiden och med all rätt.

Häls /T

Kommentera

För att vara mot strömmen lite i denna tråd så skulle jag tipsa dig om att köpa haspelutr. När det gäller detta lätta fiske så slår haspeln spinn med hästlängder. Annat med jerk eller laxfiske. Då det handlar om tyngden i alla avseenden. Annorlunda med borrar. Har desutom både skeletor och twin power - grym kombi! Men jag skulle tipsa dig om att gå och känna på ett speedmaster också.. Dom är rätt snarlika. Själv kör jag med 9 fot och funderar på att gå loss på tio fotarn skeletor.
          sigpic

Kommentera

Jag har kollat på speedmastern redan och det är ju också ett riktigt nice spö men jag gillar skeletorn bättre. man skulle vilja provkasta båda kominationerna innan man bestämmer sig. någon som vet om det finns butiker som erbjuder detta?

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
              När det gäller detta lätta fiske så slår haspeln spinn med hästlängder.
              Titta på de flesta som VJiggar, de kör multi och det finns många bra anledningar till det , fast framför allt, det är känslan som de är ute efter.

Det är ingen hemlighet att vi ligger ofta efter när det gäller fiske produkter och just i det segmentet är vi flera decennier efter.

Att jigga abborre/gös/små gäddor med multi är bland det roligaste Jag vet och det är direktkontakten som är just så avgörande. Det gäller dock att ha rätt prylar, små multirullar , korta lätta spinnspön och tunn lina.

Häls /T

Kommentera

Känn även på Shimanos Technium ett riktigt skönt spö för lättare vikter, har ett upp till 30gr spinn, kastar klart bättre en beast-master, mitt absoluta favorit-spö är Fenwick´s Ironfether/Ironfether Momentum men det är andra pengar. Technium med ett 30gr snaps drag och en Record 51a kastar i alla fall ut en spole flätlina och det räcker för dom flesta.

Kommentera

Record 51a och fiske med spinnare från typ 7gr , som han uttryckte sig, rimmar lite dåligt. Det är det Jag tror iaf.
                  Häls /T

Kommentera

Japp det var spöet, Shimano Technium jag var ute efter. sa inte ett ord om att han skulle köpa rullen, förvisso kastar Recorden bra men inte till det fisket och nackdelen är att spolen på dom läcker som ett såll, man får skruva sönder den efter varje fisketur och tömma den på vatten. Technium upp till 30gr borde däremot passa fint.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 484 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13