Multi/lågprofil för lätta beten? (+ kastteknik för lätta beten) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi/lågprofil för lätta beten? (+ kastteknik för lätta beten)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multi/lågprofil för lätta beten? (+ kastteknik för lätta beten)

Hej.

Efter att ha jerkfiskat ett par år så har jag märkt att jag gillar multirulle mer än haspel. Det jag undrar över är om det går att använda multirulle (lågprofil?) för lätta beten utan att spendera så mycket på rullen?

De vikter jag vill kasta är ca 4-15g och jag har egentligen ingen lust att lägga mer än typ 1000-1500kr, finns det någon (vänstervevad) rulle som duger eller är det bara att lägga ner den tanken? Kan tillägga att jag inte har några jättehöga krav på att kast långt utan jag är nöjd sålänge det går lätt och bra att kasta "normalt".

Har tex kollat på:
    http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...bu-garcia.html
    Och:
    http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...a-pro-max.html

Jag undrar även hur man kastar lätta beten med multirulle? Med 60-100+g jerkbeten så skruvar jag bara ur kastbromsen helt och bromsar så mycket som behövs med tummen, men jag antar att det skulle bromsa lite för mycket om man kastar 5g på det sättet? ställer ni in kastbromsen ordentligt för varje bete och bara lägger på tummen när betet träffar vattnet eller?

Men som sagt, går det att kasta lätta beten med en multirulle för ca 1000-1500 eller måste/bör jag titta efter en haspelrulle? Jag köper gärna utomlands om det blir billigare så tipsa gärna några sådana sidor (helst EU för att slippa betala en massa extra)

Mvh

Hej,
    Sök på "multirulle lättare fiske" och du kommer att få många bra trådar med mkt mer info än vad du behöver.
    Häls /T

Kommentera

Jo jag har tittat runt lite men det är i stort sätt bara dyrare rullar som nämns, men jag ska fortsätta leta runt i gamla trådar

kan även tillägga att lågprofil inte är något krav utan jag vill ha den bästa billigaste rullen för lätta vikter.
      Senast ändrad av zippoo; 2011-05-25, 23:05.

Kommentera

Vilket prisläge?? Glöm Abus billiga plastrullar typ black max, blue max, silver max, dom är rent skit.

Kommentera

helst inte mer än 1000-1500 som det står i första inlägget, men som sagt så köper jag gärna uomlands

Kommentera

Ursprungligen postat av zippoo Visa inlägg
            Jo jag har tittat runt lite men det är i stort sätt bara dyrare rullar som nämns, men jag ska fortsätta leta runt i gamla trådar

kan även tillägga att lågprofil inte är något krav utan jag vill ha den bästa billigaste rullen för lätta vikter.
            I mitt tycke, den heter curado 100/101d, fast frågan är ju svårt att svara på bara så här. Det förstår du väl.
            Att Jag tycker så här, beror på att Jag har och har även haft andra dyrare rullar som presterar bättre, men dessa kostar mkt mer oxå och det är svårt att slå hur bra en curado 100/101d presterar med tanke på den kostar.
            Man kan få lätt begagnade sådana på eviken runt 1000 kronor. Nya curado 100/101D här hemma kan de gå på runt 1400 kr, om man har lite tur och tålamod.
            Den nya curado 51E , som är en förbättring på vissa punkter och en försämring på andra säljs på eviken under 1500 oxå, inklusive frakt såklart.

Häls/T
            Senast ändrad av tonyex; 2011-05-26, 12:03.

Kommentera

curado 51E verkar intressant. då återstår bara frågan om vilket spö man ska sätta den på :P
              Jag har kollat lite på detta 7' -20g dropshot spö.
              http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-dropshot.html

Går det bra att slänga små wobbler och spinnare med det? anledningen till att jag kollar på ett dropshot spö är att jag kommer att fiska typ 50/50 dropshot och andra små wobblers/spinnare. Men det kanske är bättre att köra dropshot med ett "vanligt" spö än att köra wobbler med ett dropshot spö?

EDIT: Märkte nu att det spöt är ett haspelspö... men vad finns det för inte allt för dyra (max typ 1500kr) alternativ för lätt spinnfiske?

EDIT 2 : är shimano catana cx 180l (6' 3-14g) ett vettigt alternativ? Kostar ju bara 499:- på sportfiskeprylar så det kanske är värdelöst? (även om jag tror att det mesta i spöväg duger åt mig :P)

Eller shimano NEXAVE CX 180L (6' 3-14g) kanske. Kostar 749:- på sportfiskeprylar.
              Senast ändrad av zippoo; 2011-05-26, 16:42.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              274 159 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13