FlätLina färgval ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FlätLina färgval ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• FlätLina färgval ?

Tjenare, har precis köpt ny flätlina till mitt jerkspö, färgen vart gul 0,30 , men fisket har blivit trögare sen jag bytte lina, undrar om de har med färgen att göra någon som vet ? Fiskar i Mälaren så de är ganska grummligt i vattnet... Tacksam för svar !

Ursprungligen postat av aikperra Visa inlägg
    Tjenare, har precis köpt ny flätlina till mitt jerkspö, färgen vart gul 0,30 , men fisket har blivit trögare sen jag bytte lina, undrar om de har med färgen att göra någon som vet ? Fiskar i Mälaren så de är ganska grummligt i vattnet... Tacksam för svar !
    Hej Aikperra;

Tror eller är du övertygad om att den "signalgula" färgen på din flätlina gjort ditt fiske sämre? Färgen gör däremot att du lättare ser linan, lättare ser en liten darrning eller en plötslig slackning på linan. Kanske kan den gula färgen signalera fara? Kanske kan den gula färgen göra fisken misstänksam?

För att råda bot på detta kan du med svart spritpenna svärta de två metrarna närmast betet . Då hugger kanske fisken oftare, hårdare och mindre misstänksamt..... eller så kanske din tro blir starkare?

Go for the Big Ones!

Old Firehand
    www.trumman.com - http://www.trumman.com/chub/pikie.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2011-05-30, 16:12.

Kommentera

Jag tror bara, absolut inte övertygad, men de där med spritpenna va faktiskt en riktigt bra id'e tror jag ska köra på det så får vi helt enkelt se om de resulterar i fler hugg har ju fått fisk på linan men när jag hade en svart lina var det hugg mkt mer ofta, men som du säger så är den gula linan väldigt bra med tanke på att man ser tydligt vad som händer&sker , men super tack för ditt tips !!

Kommentera

Tjena aikperra,jag körde med mossgrön lina förut men har bytt till gul och jag kan inte påstå att jag märker nån skillnad i huggfrekvensen. Det är nog bara tillfälligheter att det inte har smällt på lika mycket än,kämpa på..
        mvh Pelle

Kommentera

Jo kan ju faktiskt vara så också, ska prova några vändor till med min gula lina, blir de inte bättre provar jag att måla den lite, men de är nog bara tillfälligheter tack för att ni hjälpte mig på traven !

Kommentera

För att slippa hålla på med att måla linan med spritpenna skulle jag vid nästa linbyte köpa fireline tracerbraid (har endast använt den till multirulle).
            Den linan skiftar mellan gult och svart var 80cm.

http://shop.el-ge.se/fireline-tracer...866-c-584.aspx

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            274 137 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist