Calcutta TE 201 DC vs Dawia Lund 253L vs Ut-trimmad JB? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta TE 201 DC vs Dawia Lund 253L vs Ut-trimmad JB?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Köp en JB.

Kommentera

Så ni tror/har erfarenhet att av DC:n kommer rasa? Lunan håller och JB håller?
      sigpic

www.haavet.wordpress.com

Kommentera

Jag har en Luna 300L och den är grymt bra, har den till spinnfiske (med beten 80-250g) och den kastar riktigt bra, låter inte ett dugg och är väldigt bekväm att fiska med (även fast jag håller runt rullen och har små händer)

Calcuttan är ju inte direkt gjord för tungt fiske så jag skulle köpa antingen JBn eller Lunan, jag hade nog valt en Luna 300L tror jag men en UT trimmad JB är ju inte en dålig rulle direkt.
        Senast ändrad av Masken_Gurra; 2011-06-11, 10:28.

Kommentera

Ursprungligen postat av Markusth Visa inlägg
          Så ni tror/har erfarenhet att av DC:n kommer rasa? Lunan håller och JB håller?
          Som någon sa. Dc är inte gjord för större jerks utan mer för finlir med lätta prylar. Så mycket extra längd blir det ändå inte av kastbromssystemet. Lunan tyvärr ingen erfarenhet av. JB fiskar jag med själv så kan rekommendera den varmt. Vill du ha ett snäpp vassare kolla in predator som jag vet många på forumet är kanonnöjda med.

Kommentera

Jerkteknik...

Vet flera som fiskat åratal med DCn utan problem med tunga beten upp mot 200g. Har själv fiskat med finlirarrullen Daiwa millionaire i 5-6 år utan att något rasat.
            Samtidigt har jag några kompisar som lyckats rasa både Lunor, TEs och trimmade Jb.

Jag tror mkt handlar om teknik när man fiskar. En del jerktekniker sliter mkt mer på rullen än vad andra gör. Verksr som vissa kan knäcka vilken rulle som helst medan andra kan ha hur "klen" rulle som helst utan att det rasar.
            Prova en Dc, skönaste rullen jag provat, får man den att hålla är det en dröm!

Mvh Anders
            www.pikewallis.se

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
              Calcuttan är ju inte direkt gjord för tungt fiske så jag skulle köpa antingen JBn eller Lunan, jag hade nog valt en Luna 300L tror jag men en UT trimmad JB är ju inte en dålig rulle direkt.
              Du lär dig aldrig mannen.
              Calcutta TE är definitiv bättre byggd en Lunan och håller längre
              Om du tror inte på det Jag säger, då har du tre livlinor:
              1) Fråga en kompis som inte jobbar på BIOS
              2) Använd google
              3) Läs detta: http://www.tackletour.com/reviewdaiwaluna.html

Dessa tre rullar är tillräckligt bra för att ha svårt att välja och man väljer vilken man har mest förtroende för.

Häls /T

PS: Vissa en blid på extra backspärren på Lunan.
              Senast ändrad av tonyex; 2011-06-11, 14:10.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Du lär dig aldrig mannen.
                Calcutta TE är definitiv bättre byggd en Lunan och håller längre.
                Om du tror inte på det Jag säger, då har du tre livlinor:
                1) Fråga en kompis som inte jobbar på BIOS
                2) Använd google
                3) Läs detta: http://www.tackletour.com/reviewdaiwaluna.html

Häls /T
                Så du säger att Calcutta TE DC 201 är gjord för att kasta beten upp till 200g?
                TE 401 är garanterat bättre än Luna 300L men han snackar inte om en vanlig TE.

Hade jag valt en jerkrulle av alla som finns så hade det nog varit en TE 401
                Senast ändrad av Masken_Gurra; 2011-06-11, 14:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
                  Johan,?? använder du många beten över 180gr,,,,,?

Säkert hälften av mina jerbeten väger mer än så

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                    Som någon sa. Dc är inte gjord för större jerks utan mer för finlir med lätta prylar. Så mycket extra längd blir det ändå inte av kastbromssystemet. Lunan tyvärr ingen erfarenhet av. JB fiskar jag med själv så kan rekommendera den varmt. Vill du ha ett snäpp vassare kolla in predator som jag vet många på forumet är kanonnöjda med.
                    Det stämmer att den inte är gjord för fiske med tunga jerks. Det betyder dock inte att den inte håller för det, och det betyder absolut inte att inte kastbromssystemet fungerar. Fråga mina vänner jag fiskar ihop med vem som kastar längst. Inte ett backlash på sju år, och alltid längre kastlängder än mina medfiskare. Empirin säger att min DC-rulle är det hittills bästa multirulle-valet jag gjort.

Jag rekommenderar den varmt till alla som frågar!

Kommentera

Jag tycker att calcutta redan i 200 storlek är kapabel till mkt och Everflow har redan bekräftat det.

När Jag hade min kärleksaffär med en 101DC, tyckte att DC tekniken är så sofistikerad att den är bäst att använda för lätta och även svårkastade beten.
                      Det är klart att den fungerar lika bra när man fiskar med stora beten, men Jag tyckte att det är overkill. Shimano däremot tyckte annorlunda. Vet du hur stora beten kastar man en shimano trinidad 30? Länk här: http://www.tackledirect.com/shimano-...-dc-reels.html

Häls /T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 846 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S