Calcutta TE 201 DC vs Dawia Lund 253L vs Ut-trimmad JB? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta TE 201 DC vs Dawia Lund 253L vs Ut-trimmad JB?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har inte nämnt någonting om hållbarhet, jag sa bara att den inte är gjord för så tungt fiske.
    Jag gillar inte heller att fiska stora beten med rullar som inte har synkad linspridare.

Shimano Trinidad har väll inget att göra med jerkrullar?

Kommentera

Trinidad är en rulle designat för havsfiske med mkt tunga beten och den används av vissa muskie fiskare ibland, iaf de minsta modeller. Det Jag ville säga är att Jag trodde att DC tekniken var designad för att hantera lätta beten framför allt, men Jag hade fel.
      Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Det Jag ville säga är att Jag trodde att DC tekniken var designad för att hantera lätta beten framför allt, men Jag hade fel.
        Häls /T
        Det trodde nog dem flesta
        Men det är väl som trimmade rullar, jag trodde först att det endast var för att kunna kasta lättare beten men det är ju inte den enda fördelen.

Kommentera

Jag har tre stycken Luna 300L till spinn, jerk och tungspinn och jag kastar med beten från 40-250g och de har aldrig krånglat för mig på snart 4år. Jag kan rekomendera dom. De andra har jag inte testat så jag kan inte säga nåt om dom.

Sen finns det alltid rullar som krånglar tyvärr oavsett märke och modell.
          Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow Visa inlägg
            Det stämmer att den inte är gjord för fiske med tunga jerks. Det betyder dock inte att den inte håller för det, och det betyder absolut inte att inte kastbromssystemet fungerar. Fråga mina vänner jag fiskar ihop med vem som kastar längst. Inte ett backlash på sju år, och alltid längre kastlängder än mina medfiskare. Empirin säger att min DC-rulle är det hittills bästa multirulle-valet jag gjort.

Jag rekommenderar den varmt till alla som frågar!
            Jag ska ge dig ett ärligt svar eftersom jag inte har något att vinning i att promota shimano, abu eller daiwa. Calcutta dc är en jättefin rulle absolut och allt känns robust och kvalitativt med den. Det jag ställer mig frågande till är om den är värd 8300:- och mitt svar är, absolut inte.

7 år utan backlash med Dc:an låter lite som att du fjuttat iväg kasten för det blir backslash vare sig du vill eller inte även med en rulle som Dc. Om du ska "maxa" iväg ett kast med Dc:an känner du dig ändå nervös när kastbromsen är nere på 1.

Då har du inte kastat stenhårt i motvind med din dc:a med ett drag som tar mycket vind och sen skitit i att inte bromsa vid nedslaget. Jag vet till 100 % att du inte kan använda kastbromssystemet som en autopilot. Eller så har du en guldrulle med chip som uppdaterar bromsen dubbelt snabbare än alla andra dc: or som är ute på marknaden .

Jag kastar förresten längre med min calcutta 400 än vad min polare gör med sin dc 201 så då kan man fråga sig vad han behöver kastbromssystemet till.

5600/5601 Jb är en kanonrulle och tror att predatorn är det oxå.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
              Jag ska ge dig ett ärligt svar eftersom jag inte har något att vinning i att promota shimano, abu eller daiwa. Calcutta dc är en jättefin rulle absolut och allt känns robust och kvalitativt med den. Det jag ställer mig frågande till är om den är värd 8300:- och mitt svar är, absolut inte.

7 år utan backlash med Dc:an låter lite som att du fjuttat iväg kasten för det blir backslash vare sig du vill eller inte även med en rulle som Dc. Om du ska "maxa" iväg ett kast med Dc:an känner du dig ändå nervös när kastbromsen är nere på 1.

Då har du inte kastat stenhårt i motvind med din dc:a med ett drag som tar mycket vind och sen skitit i att inte bromsa vid nedslaget. Jag vet till 100 % att du inte kan använda kastbromssystemet som en autopilot. Eller så har du en guldrulle med chip som uppdaterar bromsen dubbelt snabbare än alla andra dc: or som är ute på marknaden .

Jag kastar förresten längre med min calcutta 400 än vad min polare gör med sin dc 201 så då kan man fråga sig vad han behöver kastbromssystemet till.

5600/5601 Jb är en kanonrulle och tror att predatorn är det oxå.
              Hej!

Jag har inte någon vinning i att promota Shimano heller, även om det står att jag delvis är sponsrad av Normark som guide. Problemet är att det är helt omöjligt för mig att INTE promota en grej som är bra, om det nu inte är så att jag av någon anledning inte skulle få?! Vilket jag givetvis får då jag inte är bunden någonstans överhuvudtaget.

Det "fjuttas" inte när jag kastar, och behöver du ha någon "bevisning" för detta så kan du med fördel fråga vilken medlem som helst ur Team Mosbricka. Inte ett backlash på sju år är inget larvigt snack ifrån min sida, vilket det verkar som om du tror. Det är sanningen, och det har sparat mig många, många irriterande stunder och hundralappar. Det handlar om att hitta sitt kastläge (alltså vilket förinställt nummer man använder) De uppför sig olika och passar därför din kaststil olika bra.

Varför skulle jag skita i att bromsa rullen i nedslaget? Så funkar definitivt inte rullen. Den ser till att spolen aldrig roterar snabbare än vad det drar ut lina, men med så lite motstånd som möjligt. Det är det som är hela grejen med DC-systemet. Den bromsar inte upp rullen vid nedslag, utan vi pratar om finmotorik.
              Om du kastar längre med din 400 än vad han gör med sin DC så kanske det handlar mer om kastteknik? Det som är intressant egentligen är om DU kastar längre med din 400 än vad du gör med hans DC. Givetvis bör ni ha samma lina och bete på för att det verkligen skall bli en bra jämförelse.

Avslutningsvis vill jag återigen säga att min DC-rulle har levererat precis allt som jag säger, och att jag inte har någon som helst vinning i att säga detta, förutom att jag möjligtvis får fler personer att bli nöjda med sin rulle

Kommentera

Över 8000:- är fortf riktigt mycke, tycker jag. När man kan få en ny JB för 1500:- i vissa fall, och som dessutom aldrig sviker. Har haft Luna 253L, osynkad linspridare vid fiske med tunga beten, ett skämt? Jag tycker du ska satsa på en JB, med eller utan UT-trim.

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte71 Visa inlägg
                  Över 8000:- är fortf riktigt mycke, tycker jag. När man kan få en ny JB för 1500:- i vissa fall, och som dessutom aldrig sviker. Har haft Luna 253L, osynkad linspridare vid fiske med tunga beten, ett skämt? Jag tycker du ska satsa på en JB, med eller utan UT-trim.
                  Japp! Alldeles för mycket pengar. Dock borde de flesta butiker sälja den billigare än så??

Är man inte gjord av pengar så är flertalet andra rullar helt klart ett bättre val! Jag ville bara promota rullen i tråden! Eftersom jag tycker den är fantastisk, men visst är den alldeles för dyr för de flesta. Grymt bra rulle på alla plan utom just vad den kostar

Kommentera

Finns ju att få tag på betydligt billigare än 8000:-. Även här i Sverige. Har inte testat någon, men är säkert en kanonrulle precis som övriga dyrare Shimanos. Hade däremot inte jerkat 180 grams beten med en sån pärla, även om den klarar av det. Är väl lite som att köra folkrace med en ferrari. Var ute med några polare i helgen och jerkade. Kör själv med en vässad JB. Fisket gick ganska trögt, så då testade jag lite lättare grejjer ( curado, esox lucius 15-60 ). Tog inte många kast innan jag krokade en tioklubba med bra klipp i, på en gammal Utö 35 grammare. Tala om känsla jämfört med flaggstängerna som krävs för att hantera 180 gramsbeten

Kommentera

Så vilken rullen bestämde du dig för, Markusth‎ ? Vill se bilder
                      Häls /T
                      Senast ändrad av tonyex; 2011-06-30, 22:32.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 191 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13