Funderingar ang. höger-/vänstervev - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar ang. höger-/vänstervev

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar ang. höger-/vänstervev

Tjena! Jag funderar på att skaffa mig en multirulle (Ambassadeur) men jag vet inte om jag ska välja högervevad eller vänstervevad och jag hoppas att någon kan hjälpa mig att få svar på några frågor.
    Först och främst undrar jag varför de flesta multirullar (undantaget jerkrullar) är högervevade medans haspelrullar oftast är vänstervevade? Finns det kanske någon praktisk anledning till detta, typ att de är lättare att bygga eller något sådant?
    Sedan undrar jag om det är någon skillnad på en vanlig multirulle och en jerkrulle, förutom vilken sida veven sitter på?
    Till sist undrar jag om det finns några för- och nackdelar med en högervevad rulle respektive en vänstervevad, eller är det bara en smaksak?

Jag vet ingenting om Multirullar, men jag rekommenderar dig att välja det du tycker är skönast. Annars är det som o lära sig fiska på nytt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Esox-boy Visa inlägg
      Tjena! Jag funderar på att skaffa mig en multirulle (Ambassadeur) men jag vet inte om jag ska välja högervevad eller vänstervevad och jag hoppas att någon kan hjälpa mig att få svar på några frågor.
      Först och främst undrar jag varför de flesta multirullar (undantaget jerkrullar) är högervevade medans haspelrullar oftast är vänstervevade? Finns det kanske någon praktisk anledning till detta, typ att de är lättare att bygga eller något sådant?
      Finns väl som alltid teorier om detta, bla har jag hört att det stammar från tiden innan frikoppling, då kastade man ut och vred sedan så rullen hamnade under spöet när man vevade in - så vänsterhanden skötte jobbet med baklänges. När sedan modernare rullar introducerades fick de samma utseende som de gamla typerna, med följd att man fick använda fel hand för att veva in...
      Om detta sedan stämmer kan man alltid tvista om, jag tror dock att det huvudsakligen är av gammal hävd och tradition de flesta rullar är högervevade.
      På senare tid har det dock börjat komma mer och mer vänstervevat (tack och lov )

Ursprungligen postat av Esox-boy Visa inlägg
      Sedan undrar jag om det är någon skillnad på en vanlig multirulle och en jerkrulle, förutom vilken sida veven sitter på?
      Till sist undrar jag om det finns några för- och nackdelar med en högervevad rulle respektive en vänstervevad, eller är det bara en smaksak?
      En jerkrulle är normalt förstärkt jämfört med en vanlig multirulle, även andra detaljer kan skilja men i princip är det samma rulle. Finns även de som med stor framgång jerkar med helt vanliga multirullar.
      Dock ska man inte förväxla rullar som säljs som jerkrullar med rullar som är byggda som jerkrullar
      Höger- eller vänstervevat är en ren smaksak, känn efter vad som passar dig bäst och kör på det, ofta vill man ha vänstervevat om man är högerhänt och vice-versa, men inte alltid.
      En parentes är att på ett amerikanskt forum finns en tråd med omröstning om vevhand, en majoritet föredrar vänster (tror det var typ 60-65%).
      Tror det är på samma forum det finns en tråd om folk som bytt från höger till vänster och en helt bisarrt överväldigande majoritet (typ 90-95%) kan inte tänka sig att byta tillbaka.
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
      2 355 svar
      276 877 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13