"självåtdragande" kastbroms på 5601C JB? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"självåtdragande" kastbroms på 5601C JB?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • "självåtdragande" kastbroms på 5601C JB?

    Hej!

    Jag har precis fått hem min 5601C JB och provade att kasta med en liten 30g vikt på gräsmattan bara för skojs skull
    Det fungerade alldeles utmärkt men det jag undrar över är om kastbromsen ska spänna/skruva in sig själv???

    Jag använder inte kastbromsen alls i normala fall så jag skruvade ut den ordentligt som jag brukar och sedan kastade jag. efter ett par kast så märkte jag att när jag skruvar ur kastbromsen så skruvar den in sig en bit när jag börjar veva in, den skruvar inte ner sig i botten så det blir jättetrögt utan den skruvar bara in sig en bit tills den börjar ta. Den drar alltså inte åt när jag kastar utan när jag börjar veva.

    Jag antar att det är så det ska vara (för att man inte ska tappa "koppen" till kastbromsen), för annars är det ett väldigt konstigt fel? :P

    Detta kanske är standard på ambassadeurer? den enda multirullen jag har haft tidigare är en Okuma San Juan S-250LX och på den har jag inte märkt att det är så.

    Tacksam för svar angående detta (för min del) konstiga "problem"

    EDIT: Nu märkte jag att om man drar ut linan utan att frigöra spolen (alltså så att bromsen får jobba som när en fisk sticker) så skruvar kastbromsen ut sig :s Jag blir mindre och mindre säker på att det verkligen ska vara såhär... :s
    Senast ändrad av zippoo; 2011-07-28, 22:46.

  • #2
    Låter som att spolen nyper runt bussningarna såpass att spolaxeln roterar.
    Plastlåsningen i vevgaveln kommer då rotera med spolaxeln, och kan mycket väl dra med sig lagerkoppen.
    Skulle tro att den gängar in lagerkoppen till dess axellåsningen går fri från gängorna, det är nog därför den inte drar åt sig mer. Att den gängar ut sig borde ha liknande orsak-
    Du skulle kunna testa att smörja bussningarna (gärna enligt varianten att låta dem varm-bada i RF Red Label) och se om det hjälper, annars borde det ge med sig när bussningarna slitits in en aning.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

    Kommentera


    • #3
      Jag har ingen red label men jag droppade på en droppe av oljan som följde med rullen på bussningen i vevgaveln. Den på andra sidan vet jag inte hur jag ska komma åt? Det sitter ju ett plastdrev på den sidan av spolen som inte vill lossna... Det som är på tredje bilden här http://www.fiskesnack.com/forum/show...av-Wreckbender

      Ska man kunna lyfta av det hur som helst eller? för det sitter fast på min rulle. Kanske jag som är för rädd för att ta i men jag har "ruckat" lite på det och det vill inte lossna.

      efter att jag hade lite olja i rullen så gick jag ut och kastade på gräsmattan i 10-15min och under den tiden så hände det 2 ggr att "koppen" till kastbromsen skruvade ur sig så pass så att den lossnade helt (den hängde kvar mot stjärnhjulet men var helt urgängad). Jag kan även tillägga att det inte blev någon förbättring efter dessa 10-15min av kastande. (men det kanske tar längre tid och det kanske skulle fungera bättre om jag kom åt bussningen i den andra sidan av spolen)
      Senast ändrad av zippoo; 2011-07-28, 22:31.

      Kommentera


      • #4
        Det lilla plastdrevet skall du kunna dra av men du får ta i lite. Kolla så spol-axeln inte greppar i innehållet i hatten så hatten roterar mad axeln när du vevar. (har själv ingen JB rulle men på vissa amb sitter en liten plastgrej inne i hatten)
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-07-28, 23:41.

        Kommentera


        • #5
          Jag fick av plastdrevet och la på en droppe på den bussningen med. Efter det så har jag kastat i 30min till men fortfarande ingen förbättring Om jag i stort sätt kör kastbromsen i botten så gängar den sig inte i eller ur men så fort jag lättar lite på den så vill den bara in/ut så det verkar ju som att det är för dåligt glid i bussningarna (?)

          Kan det vara någonting annat eller är bussningarna det enda felet det sannolikt kan vara? Om det är bussningarna som är problemet så borde det väl försvinna efter lite inkastning, men hur mycket är "lite inkastning"?

          Kommentera


          • #6
            Ta av spolen och axeln och snurra på spolen och se om något greppar där, den skall snurra helt fritt.... om inte så har du i alla fall hittat vilken bussning som är felet. återkom med resultatet så får experterna här gå vidare, tänkte du kan köra uteslutnings-metoden.

            Kommentera


            • #7
              Byt ut abu´s skräpbussningar till keramhybrider istället, så får du även lite speed på rullen eller köp ett par bra bussningar från UT om rullen skall tokjerkas

              http://www.utreel.com/se/index.php?o...d=29&Itemid=43

              Kommentera


              • #8
                @jorgen.mansson
                spolen snurrar fint på axeln. Jag vet inte om den snurrrar så bra som den ska eller om den är för seg men den snurrar i alla fall lätt och utan problem enligt mig (svårt att säga hur bra det snurrar eftersom att jag inte har någonting att jämföra med).

                @Wadman
                Jag ska väl inte vara tvungen att byta ut grejjer i en helt ny rulle bara för att få den att fungera. Visserligen så kostar inte UTs bussningar så mycket men löser de med säkerhet problemet? keramiska lager har jag för mig kostar typ lika mycket som rullen...
                Senast ändrad av zippoo; 2011-07-29, 08:48. Anledning: Tillägg

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av zippoo Visa inlägg
                  @jorgen.mansson
                  spolen snurrar fint på axeln. Jag vet inte om den snurrrar så bra som den ska eller om den är för seg men den snurrar i alla fall lätt och utan problem enligt mig (svårt att säga hur bra det snurrar eftersom att jag inte har någonting att jämföra med).

                  @Wadman
                  Jag ska väl inte vara tvungen att byta ut grejjer i en helt ny rulle bara för att få den att fungera. Visserligen så kostar inte UTs bussningar så mycket men löser de med säkerhet problemet? keramiska lager har jag för mig kostar typ lika mycket som rullen...
                  keramhybridlager kostar inte så mycket.. 148 kr för två st inkl frakt från kullagergrossisten.se
                  men kolla även så att spolaxlen är rak.
                  men det ska absolut inte vara så du kan gå in till affären och säga till. för något är fel.
                  har själv två jb och inget sådant har hänt på mina.
                  i rullen till tungjerk har jag uts bronsbussningar i. man får räkna 15-20 timmars fiske innan dom är inkörda. men den är rullen gudomlig

                  Kommentera


                  • #10
                    Jaha, jag fick för mig att de var svindyra.

                    Så det är inte vanligt att det är så dåligt glid i början, det låter inte kul... När man köper en rulle som man planerat att ha i ett antal år så känns det ju inte så bra att den strular från början :/

                    Är det någon som har haft samma problem som mig?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 308 svar
                    263 119 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    857 svar
                    139 493 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 817 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X