Flätad lina som färgade av sig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätad lina som färgade av sig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätad lina som färgade av sig

Squadron ställde frågan i en annan tråd nyss då han ska köpa nytt spö, rulle och lina, och jag varnade för en lina jag köpte som färgade av sig.

Det var två-tre år sedan så jag minns inte vilken lina jag köpte, så vi får hoppas att någon här kan hjälpa till. Men jag köpte iaf en jerkutrusting i form av shimano cardiff och ett daiwa luna. Jag blev rekommenderad en flätad lina i affären och efter första fiskepasset så hade linan färgat av sig så jävla illa att korkhandtaget på mitt luna så de var helt gröna. Färg på kork går inte bort, och sen dess har jag inte använt spöt. Så, ett spö för 1700, använt en gång, blev i mina ögon förstört p.g.a den där jävla linan.

Jag vet bara att linan var grön och flätad. Jag var med squadron igår och kikade på sufix flätlina och den såg exakt ut som den linan jag hade innan. Någon som vet ifall den linan, eller någon annan, färgar av sig?
    Bloggen | Portfolio

Sufix tycker jag har vart rätt bra. Min Strikewire släpper mer färg. Röd blir rosa och Gul blir gräddvit Fiskade med handskar i våras. blev röda. Men det fastnade bara på handsken vill jag minnas. Du kan inte slipa upp korkhandtaget då? Eller har det gått på djupet? Jag brukar ta ett fint sandpapper och frächa upp korken, typ våtslippapper.

Kommentera

Testade en ny lina några år sedan, Dynafil. Släppte otroligt mycket färg. Tror inte den finns längre.

Kommentera

Jag har också kört dynafil och jag hade inga problem alls med den (den sitter till och med fortfarande kvar på en haspelrulle). visst försvinner ju färgen en del efter ett tags fiske men det gör den väl på typ alla linor? Den har iaf inte färgat av sig på en massa saker för mig.

Men vi kanske hade olika årgångar på linan

Kommentera

Ja det kanske finns olika årgångar. Jag hade gul på min multirulle. Det blev gula färgklumpar i spöringarna och på rullen. De kloggade till och med igen linföraren. Visst gick det att få rent allt till slut, men det avskräckte mig. Men linan var så pass billig att jag måste kalla den prisvärd ändå.

Kommentera

Jag hade också gul men som sagt så hade/har inte jag några problem alls

Kommentera

Testa att slipa handtaget med fint sandpapper på spöet för att se hur djupt färgen gått ned. Tror att det är nog bara ytligt. Har färgen gått djupt ned så får du betsa handtaget grönt. Spöet har ju inte förlorat sina fina egenskaper pga det inträffade så fiska du med spöet.
              I näst kast så .....

Kommentera

Nej spöt är ju inte förstört i sig, men man blir ju besviken när det händer med något så dyrt. Har fått tips om fint sandpapper förr men inte vågat slipa. Kanske ska testa lite lätt när jag kommer hem och hoppas att färgen är ytlig bara.

Kan ha varit strikewire också, mkt möjligt att det var den och inte sufix.
                Bloggen | Portfolio

Kommentera

Säljaren hade inte hört/eller fått några reklamationer på grön suffix, men han tckte ändå att det kanske var dumt att chansa.

Jag valde FireLine Crystal istället då dem inte hade Lime-Suffix

Jag gjorde rent ett av mina spön med Ljummet vatten, Disksvamp och ytterst lite diskmedel. Funkade bra på ett vanligt skitigt korkhandtag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                    Squadron ställde frågan i en annan tråd nyss då han ska köpa nytt spö, rulle och lina, och jag varnade för en lina jag köpte som färgade av sig.

Det var två-tre år sedan så jag minns inte vilken lina jag köpte, så vi får hoppas att någon här kan hjälpa till. Men jag köpte iaf en jerkutrusting i form av shimano cardiff och ett daiwa luna. Jag blev rekommenderad en flätad lina i affären och efter första fiskepasset så hade linan färgat av sig så jävla illa att korkhandtaget på mitt luna så de var helt gröna. Färg på kork går inte bort, och sen dess har jag inte använt spöt. Så, ett spö för 1700, använt en gång, blev i mina ögon förstört p.g.a den där jävla linan.

Jag vet bara att linan var grön och flätad. Jag var med squadron igår och kikade på sufix flätlina och den såg exakt ut som den linan jag hade innan. Någon som vet ifall den linan, eller någon annan, färgar av sig?
                    surfix 832 var det med största sannorlikhet inte.. den linan kom på allvar till svenska marknaden i vintras\våras.

mest troligt har dom lagt på strikewire eller power pro.
                    jag har 5 olika rullar med strikewire i grön,gul, svart och ingen har färgat av sig.. den svarta har inte tappat någon färg alls.. och dom andra inget märkvärdigt..

har surfix 832 på min runda 25a och den linan är den bästa jag har haft och med absolut minst färgsläpp..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 945 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13