Ambassadeur inshore - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur inshore

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur inshore

Är det någon sm har/har haf en amba 5600 inshore och kan berätta dess fördelar och nackdelar jäntemot amba predator, pro rocket och jb?

Har varit och klämt lite på alla de tre sistnämnda oc tyckte verkligen om både predator och pro rocket, men nu har jag hittat ett riktigt bra pris på en inshore.
    Bloggen | Portfolio

jag köpte min fösta amba för nån månad sen, blev en inshore 5501 och jag tycker den känns bra, men jag har bara en shimano lågprofil som referens.
    skillnaderna:
    inshore: Välbyggd, inte standardsystem för spole och lager, kastar bra, inte lika trimbar som de andra
    jb: välbyggd och tålig, kastar kortare pga färre veka kullager, tumtangent (plastdelar?)
    rocket: kastkanonen, inte lika stark som de andra, men är bäst för trim, snyggast
    predatorn: har dålig koll men den känns väldigt lik inshore fast med tumtangent

rätta mig gärna om jag har fel alla abuvetare där ute i cyberrymden

*edit* jag köpte min inshore på ebay usa för 936kr inkl frakt vilket får anses vara ett kap, åkte dock inte på någon tull och moms vilket jag hade räknat med
    http://cgi.ebay.com/ABU-GARCIA-AMBAS...#ht_1300wt_941 den blev jag tipsad om i min tråd där jag letade rulle här: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/82706-Söker-en-snygg-stark-salttålig-bra-långsam-trimvänlig-gratis-ambassadeur(vänster
    Senast ändrad av perp; 2011-08-03, 19:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
      Är det någon sm har/har haf en amba 5600 inshore och kan berätta dess fördelar och nackdelar jäntemot amba predator, pro rocket och jb?

Har varit och klämt lite på alla de tre sistnämnda oc tyckte verkligen om både predator och pro rocket, men nu har jag hittat ett riktigt bra pris på en inshore.
      Förutom en rejäl rengöring och smörjning, har jag även försett min 5501 inshore med kullagrad evighetsskruv, lätt linspridare med keramisk knivbult och kullagrat mellanhjul. Även bytt till kortare vev. Kastar riktigt, riktigt bra Köpte min för den låga utväxlingens skull. Hade inte testat någon innan, så de goda kastegenskaperna kom som en liten överraskning. Tycker inshoren och predatorn är klart bäst direkt från kartong, av rullarna du nämner.
      Tycker JB`n ( har en själv ) är rena skämtet original och kräver trimning för att gå fiska med över huvud taget

Kommentera

Grymt bra info pojkar. Eftersom jag inte är så sugen på att trimma min amba så blir det nog en inshore eller predator. Då känns det som att utväxlingen är en avgörande faktor. Hade 5.1,1 på min cardiff har jag för mig och tycker det är lite till jerkbait fiske, så predator hade passat mig bättre. Men det skiljer en tusen i pris då jag som sagt hittat inshore så billigt.. Hmz
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

@perp
          Angående köp på ebay. Jag antar att garanti fattas, men finns det några andra nackdelar? Är rullen gjord i sverige t.ex?

Hur kommer det sig att det är sån otrolig prisskillnad?
          Bloggen | Portfolio

Kommentera

Inshoren o Predator är i grunden samma rulle..samma spolupphängning etc fast Predatorn har högre utväxling och tumtangent istället för klassisk tryckknapp. Anledningen till prisskillnaden är nog att ABU kommer sluta tillverka Inshoren, alternativt sluta sälja den i staterna..därav utförsäljning på Ebay. Ja den är gjord i Sverige

Kommentera

jag chansade på att jag klarar att skruva i en ambassadeur själv och att abu svängsta kan skicka reservdelar till mig om något går sönder, men nej, jag tror att garantisedeln inte gäller mig
              Ska du jerka är det nog skönare att gå upp till 6.x:1 i utväxling
              det jag hade saknat(saknar) är tumtangenten, det går bra med tryckknappen, men tumtangent är bekvämt på min shimano...
              Angående invevningshastighet sökte jag en lite lägre utväxling och satte på en lite kortare vev för att få en bekväm, lagom långsam hemtagning.
              ska du snåla kan du köpa en billig inshore på ebay och köpa nya utväxlingar från abu antar jag, men det kräver minst 30minuter pill av någon som inte har tummen mitt i handen (föreställer jag mig, mitt UT-trim jag pillat in tog typ 15min)

*edit*en anledning till den stora prisskillnaden är dollarn som är väldigt billig
              Senast ändrad av perp; 2011-08-03, 21:48.

Kommentera

Tack för infon. Blir nog ett köp på ebay tror jag. Jag lägger nog inte 1500 kr extra för lite högre utväxling.
                Bloggen | Portfolio

Kommentera

är det så du ändå vill ha högre utväxling har UT reel det för 325. dock låter jag det vara osakt hur det passa till inshore men det vet kanske någon annan?

Kommentera

Det blev köp av inshore på ebay igår kväll, tack för tipset! 142 USD med expressfrakt från usa, 930 sek. Helt galet bra pris för en amba inshore 5501.

Får ta och fiska lite med den och se vad jag tycker m utväxlingen. Bra att veta att jag kan trimma den om det behövs.
                    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S