jerkruller tgc 5001c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jerkruller tgc 5001c

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

har nu gjort så 2 är intryckta och 4 är lösa, det var så från början när ja öppna rullen ??

Kommentera

Hmm, standard är 4 låsta och 2 lösa bromsblock.
      4 lösa kan vara en bra "feg-inställning" till en början (beroende på betesvikt).

Som sagts ovan:
      1) Stjärnvredet ställer slirbromsen, dvs hur trögt det är för fisken att dra ut lina.
      2) Spolcentreringsreglaget/mekbromsen bör man i möjligaste mån undvika, men inledningsvis kan du ha den ställd så spolen slutar rotera några varv efter att betet ramlat till marken.
      På sikt bör du träna upp tummen till att stoppa spolen, annars lär du drabbas av lagerras. På sikt bör mek bromsen vara ställd så du har ett knappt märkbart glapp i sidled.
      Det här med att man ska ha åtskruvat så betet hänger still och endast dalar nedåt 20-30cm när man skakar till spöet är en skrivning som finns kvar från urminnes tider - ignorera det rådet för moderna rullar.
      3) C-bromsen regleras efter spölängd/betesvikt etc., det bästa är att hitta ett lagom antal som funkar med de beten du använder. Blir iofs väldigt korta kast om man varierar mellan 15g skeddrag och 150g jerkar - så försök ha en rimlig spridning på betena...

En av de viktigaste faktorerna för att både få kastlängd och slippa trassel är kastteknik, så ut och öva till förbannelse - börja lite smått och försök hålla kasten kontrollerade.
      Även om du kastar kort i början lär du få mer fisk än om du sitter och svär när du försöker reda ut skatbon istället för att fiska
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Kastat i 2 dar och drog min första jerk gädda i kväll faktist inte hunnit få skatbo än iallfall, Kastar säkert 20-40 meter utan problem , men nötte jerk i 3 timmar idag och en gädda bara så känns ju segt endå. Jerk kanske är bättre på vår/höst

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
          Hmm, standard är 4 låsta och 2 lösa bromsblock.
          4 lösa kan vara en bra "feg-inställning" till en början (beroende på betesvikt).
          lite OT men min nya JB kom också med 4 lösa C-vikter (vilket jag ändrade på direkten :P ) så de kanske har börjat skicka ut dem med 4 lösa som standard nu?

Kommentera

Hur många lösa är bäst att ha då

Kommentera

Det är lättare att kasta (mindre risk för trassel) med fler C-vikter aktiverade/lösa men man kastar kortare. Jag tror att de flesta har två vikter lösa, det fungerar i alla fall bra för mig

Kommentera

Ursprungligen postat av zippoo Visa inlägg
                lite OT men min nya JB kom också med 4 lösa C-vikter (vilket jag ändrade på direkten :P ) så de kanske har börjat skicka ut dem med 4 lösa som standard nu?
                Där ser man, undrar om det är något nytt de börjat med...?

Vad gäller antal får man prova sig fram, bara att avaktivera vikter till dess rullen börjar bli nervös.
                Personligen tycker jag mig se ett samband mellan vilken rullstorlek (4-, 5-, eller 6-) samt vilket spö jag använder och vilka beten.
                Exempel, tre av jerkseten med ganska korta påkar (6-6.6'), betesvikt 70g+ och 5-storlek på rullen kör jag med 2 lösa bromsblock och de känns väldigt stabila.
                Två lättare jerkset med 7' spö, beten 20-55g och rulle i 4-storlek känns stabilast med 4 bromsblock.
                Alla seten har oljad bromsbana vilken spelar in, utan oljad bromsbana kan man minska antalet vikter.
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Låter som att 3 lösa borde vara rätt bra för en tgc 5001c rulle och drag mellan 30-80g. Men vill man vara säker så kanske man lär börja på 4 lösa tills man fått klämm på det hela.

Kommentera

men cvikterna har enbart med kasten att göra, inget annat ja märker av när ja väl kastat o jerkar/och vevar? osv?

Kommentera

Nej, c vikterna arbetar bara i utkastet, när draget landat och du börjar veva så har de ingen funktion.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 034 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13