har nu gjort så 2 är intryckta och 4 är lösa, det var så från början när ja öppna rullen ??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
jerkruller tgc 5001c
Collapse
X
-
Hmm, standard är 4 låsta och 2 lösa bromsblock.
4 lösa kan vara en bra "feg-inställning" till en början (beroende på betesvikt).
Som sagts ovan:
1) Stjärnvredet ställer slirbromsen, dvs hur trögt det är för fisken att dra ut lina.
2) Spolcentreringsreglaget/mekbromsen bör man i möjligaste mån undvika, men inledningsvis kan du ha den ställd så spolen slutar rotera några varv efter att betet ramlat till marken.
På sikt bör du träna upp tummen till att stoppa spolen, annars lär du drabbas av lagerras. På sikt bör mek bromsen vara ställd så du har ett knappt märkbart glapp i sidled.
Det här med att man ska ha åtskruvat så betet hänger still och endast dalar nedåt 20-30cm när man skakar till spöet är en skrivning som finns kvar från urminnes tider - ignorera det rådet för moderna rullar.
3) C-bromsen regleras efter spölängd/betesvikt etc., det bästa är att hitta ett lagom antal som funkar med de beten du använder. Blir iofs väldigt korta kast om man varierar mellan 15g skeddrag och 150g jerkar - så försök ha en rimlig spridning på betena...
En av de viktigaste faktorerna för att både få kastlängd och slippa trassel är kastteknik, så ut och öva till förbannelse - börja lite smått och försök hålla kasten kontrollerade.
Även om du kastar kort i början lär du få mer fisk än om du sitter och svär när du försöker reda ut skatbon istället för att fiska
Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden
):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
lite OT men min nya JB kom också med 4 lösa C-vikter (vilket jag ändrade på direkten :P ) så de kanske har börjat skicka ut dem med 4 lösa som standard nu?Ursprungligen postat av Mooki Visa inläggHmm, standard är 4 låsta och 2 lösa bromsblock.
4 lösa kan vara en bra "feg-inställning" till en början (beroende på betesvikt).
Kommentera
-
Där ser man, undrar om det är något nytt de börjat med...?Ursprungligen postat av zippoo Visa inlägglite OT men min nya JB kom också med 4 lösa C-vikter (vilket jag ändrade på direkten :P ) så de kanske har börjat skicka ut dem med 4 lösa som standard nu?
Vad gäller antal får man prova sig fram, bara att avaktivera vikter till dess rullen börjar bli nervös.
Personligen tycker jag mig se ett samband mellan vilken rullstorlek (4-, 5-, eller 6-) samt vilket spö jag använder och vilka beten.
Exempel, tre av jerkseten med ganska korta påkar (6-6.6'), betesvikt 70g+ och 5-storlek på rullen kör jag med 2 lösa bromsblock och de känns väldigt stabila.
Två lättare jerkset med 7' spö, beten 20-55g och rulle i 4-storlek känns stabilast med 4 bromsblock.
Alla seten har oljad bromsbana vilken spelar in, utan oljad bromsbana kan man minska antalet vikter.Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden
):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 034 visningar