Köpråd: Ny billig rulle av större modell. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd: Ny billig rulle av större modell.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd: Ny billig rulle av större modell.

Tjenare!

Sitter idag med en gammal Cardinal Premier från sent 90-tal, den fungerar prima men vart så jävla less när jag rullade på ny lina här om dagen då jag valde att gå upp en dimension så gick inte allt på...sen är linpåläggningen jävligt kass så den får väll knäcka extra som reservrulle.
    Spöet är ett Shimano någonting, 10fot långt och kastvikt upp emot 50g.

Tänkte inte köpa mig något flott då den jag har nu kostade 400-500kr då och håller än idag för det lilla jag är ute dvs någon vecka på sommaren i en insjö och en handfull gånger ute i skärgården.
    ~400kr hade jag tänkt lägga då är jag fattig sen fiskar jag inte så mycket heller, det jag nu behöver hjälp med är att hitta ett guldkorn som jag blir nöjd med och kan fiska med i några år i alla fall.

Shimano Nexave 4000RB är hetaste kandidaten och många brukar tala gott om dessa.

Andra modeller är Okuma Force/Zeon, Jack Sheldon HZ3000, Mitchell AV-G3000 även Cardinal BC serien finns för billig peng.
    Har även funnit några andra billiga modeller på nätet men jag är ytterst osäker på vad det är för kvalitet men det kanske ni kan hjälpa mig med.

http://www.dogger.se/tx-2500fd-p-2323-c-875.aspx och http://www.dogger.se/catana-1000ra-p-2325-c-875.aspx antar jag får spö utav en Nexave på alla punkter?
    Comoran, Viva, billigare Daiwa, Rovex har jag också hittat något billigt på nätet...

Brorsan har en Okuma Zeon som är gammal men den har fungerat i 2-3säsonger i både skärgården utan några som helst bekymmer så det är en het kandidat också.

Den ska klara grundning med nylon sen 110m 0.20 flätad så runt 200m 0.30 bör vara måttstocken för spolen, är något utav mina förslag vettiga eller finns det något vettigare på nätet för 400-450kr som klarar kustfiske? Kanske bäst å satsa på något bättre begagnat? Blocket är dött så man kanske ska satsa här? Ev så skulle jag kunna köpa ett spinnspö då jag har en äldre Amba i nyskick (6500CA 80-talare) som också bör fungera finfint.

Mvh Fesen
    Senast ändrad av fesen; 2011-08-10, 14:54.

kolla om du kan hitta abu cardinal 104R tror jag att den heter, jag hade en 102R förut som jag hade länge. en bra rulle for en billig peng. tror dom såldes riktigt billigt på hi-sport förrut.
    http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
      kolla om du kan hitta abu cardinal 104R tror jag att den heter, jag hade en 102R förut som jag hade länge. en bra rulle for en billig peng. tror dom såldes riktigt billigt på hi-sport förrut.
      Dom hade några Cardinalrullar men ingen 102 tror jag, lutar mot Okuma Zeon eller Shimano Nexaven då dom är billiga där nere samt finns i bra storlek. Har tittat lite på Viva rullar också, dom ligger mycket bättre till prismässigt men sen är ju frågan hur dom är kvalitetsmässigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av fesen Visa inlägg
        Dom hade några Cardinalrullar men ingen 102 tror jag, lutar mot Okuma Zeon eller Shimano Nexaven då dom är billiga där nere samt finns i bra storlek. Har tittat lite på Viva rullar också, dom ligger mycket bättre till prismässigt men sen är ju frågan hur dom är kvalitetsmässigt.
        Jag rekommenderar verkligen inte Viva-rullar, köpte en Viva Pandora i nåt set för några år sedan. Det enda som är bra med den är priset, i övrigt allmänt kass.

I din prisklass skulle jag nog rekommendera en Okuma-rulle, de brukar generellt ge mycket för slantarna även i lägre prisklasser. Själv har jag en Okuma Hexana som jag trivs fint med, den brukar gå att hitta runt 500 kr, men finns billigare om man letar lite.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
          Jag rekommenderar verkligen inte Viva-rullar, köpte en Viva Pandora i nåt set för några år sedan. Det enda som är bra med den är priset, i övrigt allmänt kass.

I din prisklass skulle jag nog rekommendera en Okuma-rulle, de brukar generellt ge mycket för slantarna även i lägre prisklasser. Själv har jag en Okuma Hexana som jag trivs fint med, den brukar gå att hitta runt 500 kr, men finns billigare om man letar lite.
          Haha okej då skiter jag i Vivas billigare, ska spana lite på nätet efter Hexena bla annars åker jag förbi Hi-Sport på fredag och tar en rulle så jag kan fiska lite i helgen =) Även hålla lite koll på beg marknaden under dagarna om någon ska kränga sina fiskesaker.

Kommentera

okumas rullar brukar vara bäst i test i den prisklassen.. gå in på alla fiskesidor du kan komma på och titta under erbjudande och rea osv ibland kan du hitta förra modellen eller så för typ halva priset

Kommentera

Hi-Sport i Vinsta har 50% på all fiske-relaterat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                Hi-Sport i Vinsta har 50% på all fiske-relaterat.
                Är det 50% rea på deras ordinarie priser? För dom är ju ganska "billiga" vanligtvis.

Kommentera

Ursprungligen postat av fesen Visa inlägg
                  Är det 50% rea på deras ordinarie priser? För dom är ju ganska "billiga" vanligtvis.
                  Vet inte vart de ligger i ordinarie pris, Bl.a hade de en Ambassadeur 4600 CS Pro Rocket för ca 800kr. De lite dyrare rullarna står vid kassan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                    Vet inte vart de ligger i ordinarie pris, Bl.a hade de en Ambassadeur 4600 CS Pro Rocket för ca 800kr. De lite dyrare rullarna står vid kassan.
                    A men då är det nog inga reapriser, har varit på Hisport i Sickla köpcentrum och där har dom bra priser, Amba Revo STX för 1400kr tex den går väll på 2200-2500kr annars. Jag har tex köpt Shimano spö där för 150kr förra sommaren och då var det 50% rea på deras redan låga outlet pris.

Jag har bestämt mig för att köra vidare med min trotjänare nu i alla fall, tänkte serva den lite då jag fått migrän av att söka av nätet efter prisvärda rullar så får man ta och satsa på något närmare 1000kr till kommande vår istället.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04