Lineclip vid flötestrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lineclip vid flötestrolling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lineclip vid flötestrolling

    Vad använder man för typ av lineclip vid flötestrolling? För jag antar att spolen ska va öppen?
    Bloggen | Portfolio

  • #2
    Ett gummiband runt spöhandtaget funkar bra, om man inte har baitrunner.

    Kommentera


    • #3
      Baitrunner är det bästa. Annars funkar en gummisnodd runt handtaget bra. Bara trä in linan under gummisnodden och öppna spolen.
      Instagram: mattiasandersson90

      Bara ett kast till...

      Kommentera


      • #4
        Spolen ska absolut vara frikopplad eller öppen om du kör haspel. Glöm allt vad baitrunner eller löst ställd broms heter, helt värdelöst pga. motståndet.

        Det finns lösa lineclips att köpa att sätta på spöt, annars funkar gummisnodd på främre handtaget bra. Men lineclips är att föredra om du kör med stora betefiskar.

        Kommentera


        • #5
          Baitrunner har jag redan förstått att man inte skall använda, tanken är ju noll motstånd. Har testat gummisnodd men jag tycker inte det håller då motståndet är rätt stort med ett flöte och betesfisk, och de små svarta lineclipsen man kan köpa har inte hållt de heller :/ finns det inget bättre?

          Dessa t.ex.? http://shop.el-ge.se/trolling/parava...e-c-244-1.aspx
          Det är väl utlösare på djupriggar? Men bör de inte funka till flötestrolling?
          Bloggen | Portfolio

          Kommentera


          • #6
            Dem utlösarna är väldigt hårda, dem mjukaste jag vet är dem gula Scotty Mini clips, dem kommer jag använda när jag kör flötestrolling med paravaner. Annars så blir det nog gummisnodd och baitrunner på lägsta motstånd.

            Kommentera


            • #7
              Baitrunner är inte mitt första val till flötestrolling särskilt inte till paravantrolling med betesfisk, skulle välja en spinnrulle, Solar har linclips som håller måttet, vet inte var man köper dom i sverige men dom är grymt bra, Gummisnodd fungerar inte heller nå bra om man kör med större betesfiskar eller paravan,

              Kommentera


              • #8
                Intressanta ideér! Ska nog testa lite andra alternativ också. Själv har jag aldrig haft problem med att gäddan släppt p.g.a för mycket motstånd när jag använd baitrunners. Jag kör med Shimano xtea 6000 och det går att ställa motståndet till minimalt och då är det som om rullen nästan vore frikopplad.
                Instagram: mattiasandersson90

                Bara ett kast till...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
                  Intressanta ideér! Ska nog testa lite andra alternativ också. Själv har jag aldrig haft problem med att gäddan släppt p.g.a för mycket motstånd när jag använd baitrunners. Jag kör med Shimano xtea 6000 och det går att ställa motståndet till minimalt och då är det som om rullen nästan vore frikopplad.
                  Jag tänkte också så förut, men har man en typ halvkilos id eller nått annat stort bete så lär ju den dra ut lina ganska lätt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har haft bäst fiske med dött bete vid flötestrolling. Mört, abborre, gädda, brax, makrill, sill och strömming på 50-700g. Med dött bete så blir det knappt något motstånd samt att de brukar wobbla/rulla lite lätt i vattnet också. Med dött bete kan jag alltid köra med minimalt motstånd på rullen.

                    Det är bara när jag har en spinnarsked eller smileyblade på tafsen som jag måste skruva åt bromsen lite.
                    Instagram: mattiasandersson90

                    Bara ett kast till...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 918 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 271 svar
                    260 059 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    831 svar
                    137 034 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 530 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 216 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X