Nybörjarutrustning, tusen frågor behöver svar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarutrustning, tusen frågor behöver svar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarutrustning, tusen frågor behöver svar.

Nu vet jag inte riktigt vad som hände men på något sätt lyckades jag radera tråden jag nyss startade om samma ämne när jag skulle försöka mig på att byta rubrik, ber om ursäkt för detta.

Men, nybörjarutrustning och tips på några "måsten" att ha i lådan för att fiska abborre, gädda och en del ädelfisk. Så till spöna som jag har, är dessa bra som nybörjarspön? För/nackdelar? Samt vad står alla dessa nummer egentligen för?

Större spö:
    Abu Garcia Diamond Crest Spinning/ 8"/ 2.40m/ 12-32 g/m
    Frisk LD30R LBS/YDS 6/210 8/170 10/140 mm/M 0.20/200 0.25/150 0.30/100 (Frisk haspelrulle stl. 30?)

De två mindre:
    Abu Garcia Combo S66 6.6" Spinning 5-30g 1047797
    Abu Garcia Cardinal Size 3

Sen började diskussionen om "måsten" i lådan för abborre, gädda och en del ädelfisk i andra tråden som av någon anledning försvann, men ser gärna att den fortsätter här. Tips och tricks man kan få som nybörjare välkomnas också.

Hallå Tantkrok=)Jag kan hjälpa dig med måsten i tackelboxen=)misstänker att du ska spinnfiska bland annat iallafall,då är min åsikt skeddrag i både silver och koppar färgat dock inte på samma sked då och har du hört talas om poppers?Det är kul fiske det,men annars finns det jiggfiske och spinnare i alla möjliga färger och storlekar,kan berätta lite om poppers!Det är en typ av wobbler som du "skvätter" med på ytan med små spinstop vilket gör att abborren/gäddan retas till hugg,ser lite ut som när småfiskarna leker på ytan eller blir jagade=) och rätt vad det är så bara smackar det till på poppern=) sök på popperfiske på youtube om du ej förstod min beskrivning:P
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av rocknroll Visa inlägg
      Hallå Tantkrok=)Jag kan hjälpa dig med måsten i tackelboxen=)misstänker att du ska spinnfiska bland annat iallafall,då är min åsikt skeddrag i både silver och koppar färgat dock inte på samma sked då och har du hört talas om poppers?Det är kul fiske det,men annars finns det jiggfiske och spinnare i alla möjliga färger och storlekar,kan berätta lite om poppers!Det är en typ av wobbler som du "skvätter" med på ytan med små spinstop vilket gör att abborren/gäddan retas till hugg,ser lite ut som när småfiskarna leker på ytan eller blir jagade=) och rätt vad det är så bara smackar det till på poppern=) sök på popperfiske på youtube om du ej förstod min beskrivning:P
      Ja precis, spinnfiska ska jag göra med det "stora" haspelspöt jag nämnde ovan. Till detta har jag en del wobblers redan i varierande storlek, spinnare i olika utföranden b.la. i koppar och silverfärg som du nämner, jiggar har jag också en del olika av, sedan har jag även skeddrag. Ett par följdfrågor på detta: Något speciellt jag behöver tänka på när jag fiskar med dessa olika drag?

Sedan tänkte jag även bottenmeta lite, någon som har bra tips på detta? Fungerar det till ädelfisk likaså som till abborre och gädda?

Faktiskt så hörde jag talas om popperfiske när jag blev medlem här för ett par dagar sedan och har hunnit läsa på en del, faktum är att i morgon ska jag åka och köpa lite olika poppers för den typ av fiske verkar ju helt suverän!
      Senast ändrad av TantKrok; 2011-08-16, 19:55.

Kommentera

popper

Men då måste jag säga att du har ett bra nybörjar-kit redan!popperfiske är riktigt kul,började själv med det för en kort tid sedan,var brukar du fiska någonstans?jag gillar popperfiske framförallt när det är en stilla mindre sjö längs vasskanterna...
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av rocknroll Visa inlägg
          Men då måste jag säga att du har ett bra nybörjar-kit redan!popperfiske är riktigt kul,började själv med det för en kort tid sedan,var brukar du fiska någonstans?jag gillar popperfiske framförallt när det är en stilla mindre sjö längs vasskanterna...
          Ja kanske, men en sak, såhär i början, måste man ha de bästa märkena på dragen eller duger det med vanliga "nybörjarkit"? Misstänker att de drag jag har inte är något speciellt märke eller så.

Ska man fiska popper helst när sjön är stilla? Vet redan ett par ställen utmed vasskanter som i så fall skulle kunna bli perfekta till detta.

Än så länge har jag bara fiskat i mindre sjöar i varierande storlek och en någon å efter ädelfisk.

Kommentera

Nej enligt min personliga åsikt så som "nybörjare" så är det inget tvång att man måste ha dom allra bästa sakerna på studs utan man kan uppgradera sig efter hand vilket jag har gjort sålänge jag har fiskat...Man kan popperfiska när som men jag tycker det blir mer spänning vid stilla vatten då man ser poppern mer vid rycken=)så POP away hahaha och jag kan lova dig att höstfisket kommer det bli mer action i då alla fiskar går upp ur djupet...Ser såå mycket framemot det
            sigpic

Kommentera

Köp drag från etablerade märken i en riktig fiskebutik. Då vet man att man får saker som verkligen fungerar. Bättre att köpa färre drag som fungerar bra än att t ex köpa ett 20-pack spinnare på ö&b som inte funkar alls. Då kommer du bara att ångra dig.

Kommentera

Popperfiske kommer det garanterat bli! Att man inte stött på det tidigare som verkar så förbannat kul!

Förstår er båda ovanstående, vet ju att dragen jag har inte är några dyrgripar direkt, men det behöver de väl heller inte alltid vara? Givetvis tror jag på bättre kvalite osv vilket man säkert får om man betalar en större peng. Sedan är jag även med på att Ö&B:s fiskedrag kanske inte är de bästa. Gäller helt enkelt att pröva sig fram och uppgradera lådan efterhand kan jag tro!

Kommentera

de enda dragen som det i stort sett är ett måste med någorlunda kvalitet (inga öb eller biltema grejjer) är spinnare! Det är så otroligt irriterande att köpa något paket med typ 20 spinnare på biltema eller liknande och sedan bara kunna använda en eller två (om man har tur) för att resten inte ens spinner...

Självklart så är det alltid bra att köpa kända märken av alla sorters drag eftersom att de oftast blivit kända av en anledning, men en billig wobbler fungerar oftast bra, frågan är bara hur länge.

Kommentera

Ursprungligen postat av TantKrok Visa inlägg
                    Nu vet jag inte riktigt vad som hände men på något sätt lyckades jag radera tråden jag nyss startade om samma ämne när jag skulle försöka mig på att byta rubrik, ber om ursäkt för detta.

Men, nybörjarutrustning och tips på några "måsten" att ha i lådan för att fiska abborre, gädda och en del ädelfisk. Så till spöna som jag har, är dessa bra som nybörjarspön? För/nackdelar? Samt vad står alla dessa nummer egentligen för?

Större spö:
                    Abu Garcia Diamond Crest Spinning/ 8"/ 2.40m/ 12-32 g/m
                    Frisk LD30R LBS/YDS 6/210 8/170 10/140 mm/M 0.20/200 0.25/150 0.30/100 (Frisk haspelrulle stl. 30?)

De två mindre:
                    Abu Garcia Combo S66 6.6" Spinning 5-30g 1047797
                    Abu Garcia Cardinal Size 3

Sen började diskussionen om "måsten" i lådan för abborre, gädda och en del ädelfisk i andra tråden som av någon anledning försvann, men ser gärna att den fortsätter här. Tips och tricks man kan få som nybörjare välkomnas också.
                    Tänkte ge dig en förklaring på siffrorna du undrade över.

"Större spö:
                    Abu Garcia Diamond Crest Spinning/ 8"(längden på spöt mätt i fot)/ 2.40m (längden på spöt mätt i cm)/ 12-32 g/m (rekommenderad kastvikt, alltså hur tunga drag du bör använda med spöt)
                    Frisk LD30R (någon rulle i storlek 30, gissningsvis med bakbroms, R brukar stå för rear brake) LBS/YDS 6/210 8/170 10/140 (siffror som visar hur mkt lina du får på i olika diametrar, vissa länder mäter sina linor i lbs som är pund på svenska och sen hur mkt av denna linan du får på i yards, som vi i sverige inte heller använder. Sen följer detsamma fast i vårt mått mm/M 0.20/200 0.25/150 0.30/100 Det är alltså ett sätt att visa att om du köper en 0.30mm tjock nylonlina så får du på ungefär 100m på spolen på din rulle, eller om du köper 0.25mm nylon så får du på 150m istället.

Hoppas det bringade lite klarhet!
                    Senast ändrad av Sg; 2011-08-17, 09:54.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 354 svar
                    279 302 visningar
                    0 gillar