Nybörjarutrustning, tusen frågor behöver svar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarutrustning, tusen frågor behöver svar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
    Du behöver egentligen mest hålla koll på tjockleken på flätlinorna, kör du en Fireline 0,15 kommer det funka fint. Antingen kan du köpa en rulle och spola på själv eller gå till butiken och få det påspolat i lösmeter (som nybörjare rekommenderar jag det sistnämnda).

Grundregel färger på beten: Ju grumligare vatten desto mer färgglatt, ju klarare desto mer naturtroget. Men det finns massor med olika saker som kan påverka vad som funkar bäst för dagen så bäst är att ha lite av varje i lådan och prova sig fram.

Jiggar: Samma gällande färger som ovan. Sedan storlek på jigg beror på vilken art du är ute efter (stora t.ex. till gädda, små t.ex. till abborre) och vikt beror på hur djupt det är där du ska fiska och hur livligt vatten är. Vid traditionell jiggning låter man liksom jiggen studsa fram på bottnen.

Hoppas jag bringade lite klarhet.
    Detta bringade verkligen klarhet! Tack! Så man behöver alltså inte bry sig om kg utan tjockleken på linana motsvarar ett visst antal kg? Eller ska man bara av ful gammal ovana släppa det här med lina och kg?

Aha, ja jag förstår att det beror lite på vatten osv. Vad som fungerar bäst för dagen men då har man iaf en "grund" att stå på när man börjar sitt fiske för dagen, sen gäller det väl att pröva sig fram! Men ang. jigg, naturtrogna färger, dessa i alla möjliga neonförger som man har är alltså helt fel?

Sen en sista, popperfiske är något jag ska pröva på i helgen, men vad finns för bra poppers? Hur vet jag om draget "verkligen" är en popper?

Tack för att ni svarar och visar så stort tålamod med en nybörjare som mig =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
    2 354 svar
    279 424 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg engqvist  
    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40