Är detta ett prisvärt haspel-set? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta ett prisvärt haspel-set?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är detta ett prisvärt haspel-set?

Tjena! Har tänkt fiske regnbåge framförallt men även sporadiskt aborre och gädda (samt övrig insjöfisk som t.ex. gös)
    Är rätt ny inom fisket efter ett långt uppehåll och behöver ett snabbt svar. Jag vill inte lägga ut för mycket pengar eftersom jag inte vet hur mycket jag kommer att använda sakerna men min budget ligger runt 1000kr men är förhandlingsbart.

Berkley Phazer II Combo 8'
    Spö: Berkley Phazer II 8' 12-30 gram
    Rulle: Abu Garcia Cardinal 500-Series ALBi (Vilken variant ska man välja? 502:an?)
    Lina: Fireline Smoke 0.15 mm 110 meter
    Lagervara, leveranstid: 1-5 dagar

Allt detta för 899:-
    För mig verkar det bra, rullen är av känt märke och spöet ser skönt ut men vad tror ni?
    Samt undrar jag om det är bättre att lägga mycket pengar på ett bra spö med en "sämre" rulle eller ett "sämre" spö med en bra rulle? Vilket gör störst skillnad?

Snabbt svar uppskattas! Mvh!

Ingen som har en åsikt?

Kommentera

Hej
      Nu vet inte jag någonting om just den combon. Men jag kan säga att du ska köpa en bra rulle och ett bra spö. Är rullen dålig och bara spöt bra eller tvärt om blir det inte bra. Det är bättre att ha jämna fungerande grejor. Letar du så hittar du bra grejor för 1000kr.

Kommentera

Har letat hur mycket som helst och det är just det som jag behöver hjälp med, hur vet man om rullen är "bra" eller om spöet är "bra" eller ens om combon är bra? Jag har kollat i princip alla rullarna på den svenska marknaden i min prisklass och även utomlands men det jag ser är utseende och siffror. T.ex. en försäljare sa att en rulle från Okuma (Safina tror jag det var) som kostade 399 typ, var riktigt bra.. Men hur vet jag om den är bra?

Kommentera

Faktiskt en riktigt bra combo för det priset! Har två st. phazer själv, relativt trevliga spön, deifinitivt värda sitt pris. Rullen är riktigt trevlig och känns bra mycket dyrare än vad den är. Bra set till vettigt pris måste jag säga, var har du hittat det?

EDIT: Tycker att Abu har bättrat på sig ganska bra på rullfronten de senaste få åren, de verkar ha lyssnat på kritiken.

Kommentera

Kan du lägga en slant till så satsa på lightning combo i stället.

Mycket bättre spö, riktig ryggrad som inte phazer har direkt. Fin IM6 klinga på lightning rod. Har båda.

Sen har du bättre täckning på kastvikten på det om det e båga i första hand du ska fiska. 10-30 gram o du kan kasta långt med det spöt.

Kommentera

Kan du lägga en slant till så satsa på lightning combo i stället.

Mycket bättre spö, riktig ryggrad som inte phazer har direkt. Fin IM6 klinga på lightning rod. Har båda spöna själv.

Sen har du bättre täckning på kastvikten på det om det e bågar i första hand du ska fiska. 10-30 gram o du kan kasta långt med det spöt.

Kommentera

Okuma gör löjligt fina rullar för småpengar.

Synd att alla är så abu o shimano frälsta i sverige.

Köpte ett Kinetic godspeed och en D.A.M magnesium rulle idag. Vilken combo det blev! Väger inget o kastar ruskigt långt.
                Visst lite andra pengar men om jag skulle ha ett berkley spö i samma klass och en shimano rulle motsvarande den jag skaffa så hade inte det dubbla räckt i pris. Mitt spö gick på en tusing o rullen 1700.
                Berkley spö i samma klass 1800 o uppåt
                Shimano rulle som väger lika lite men en aning vassare 3000! Min rulle i 3000 size väger 233gram.

Så stirra dig inte blind på märket.

Bästa är att klämma o känna på grejerna innan, svinga lite med spöt o känna hur aktionen är o hur det laddar. Veva lite med rullen osv....

Kommentera

Men 10-30g betesvikt är väll lite mycket för regnbåge? Spinnare är väll mest effektivt (förutom bottenmete) och de ska väll inte vara så stora iheller? De jag har förnärvarande är från typ 8-14g och med 10-30g kommer jag väll inte så långt ut? För närvarande har jag en budgethaspel av märket "OMOTO" och okänd lina så jag kan vara överdrivet orolig för kastlängden för i dagsläget kommer jag inte så långt med lätta drag.

En annan fråga, är det värt att ha flätlina eller går nylon lika bra?

Kommentera

Jag har lightning 8 fot 3-15 gram hur nöjd som helst, klarar 20 gram om man kastar lugnt. Kan va underklassat. Med tanke på att du skulle fiska gös o gädda också så föreslog jag det tyngre spöt. Jag skeppar iväg 10gr skedar riktigt långt. Jag har haft bättre resultat på små skeddrag än spinnare. Du har abu jazz o toby som funkar kalas gärna röd eller orange. Finns driver med små skedar, viking herring 10/13gr e kalas o kasta med. Har även tagit båge på små wobblers.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    280 202 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40