Synliga skillnader mellan hårdnitat stativ och vanligt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Synliga skillnader mellan hårdnitat stativ och vanligt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Synliga skillnader mellan hårdnitat stativ och vanligt

Hej på er!

Hur ser man om en Ambassadeur har hårdnitat eller vanligt stativ? Hur skiljer man dessa två stativ?
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Antar att du tänker på UT:s hårdnitade stativ vs ABUs vanliga mässingsstativ?
    Vad jag förstått köper UT in stativ från ABU (utan rullfotsnummer) och får dem omnitade.
    Den enda skillnade jag sett (okulärt) är att ABU har stålfärgade nitar, UT-stativen har typ mässingslfärgade (eller är det tvärtom? Blev osäker...).
    Nitarna sitter runt stativets "piggar" (som gavlarna fästs i), som små kragar som låser stativsidorna mot tvärstagen.
    Alltså borde man som steg 1 kolla rullfotsnummer och steg 2 själva nitarna.
    Eller menar du skillnaden mellan ABUs alu- och mässingsstativ?
    Där är det stativsidorna som skiljer, är det inte kromat är det inte heller mässingsstativ (mig veterligen iaf).

Hittade en gammal bild att illustrera med, bortse från penseln...
    Pilarna visar vad jag menar (hoppas jag).
    Ska vara ett originalstativ om jag minns rätt, så då borde det vara mässingsfärgade nitar för UT och stålfärgade för ABU, pinsamt att minnet är så dåligt
    Click image for larger version

Name:	nitar.jpg
Views:	1
Size:	146,9 KB
ID:	1760896
    Senast ändrad av Mooki; 2011-09-01, 14:52.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Nu har jag inspekterat ett av mina hårdnitade (UT) stativ, och det är svagt mässingsfärgade nitar på det
      Bara för att bekräfta kikade jag på ett ABU original (mässing), och där var nitarna silverfärgade.

Så, då var det utrett...
      Senast ändrad av Mooki; 2011-09-01, 20:35.
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):

Kommentera

Tack för svaret!

Nej, jag har ingen aning. Jag menade bara om man kunde avgöra utan att montera ner rullen om den har hårdnitad stativ eller inte. Men nu vet jag. Jag ska öppna rullarna och kolla. Vissa av de vill jag uppgradera med bättre stativ, om de inte redan har vill säga. Men så som du beskriver fattar jag att inga av mina rullar kan ha hårdnitat stativ.

Mitt intryck var att vissa modeller hade hårdnitat stativ redan från fabriken, men det var fel det. Jag läser i Napp och Nytt ibland ”kromad mässingstativ” och UT snackade om hårdnitade stativ och jag trodde att det var samma sak. Jag visste inte alls att det är han som nitar om dem. Trodde att han köper in dem så.

Tack än en gång! Jag får köpa in nya stativ.
        Tight lines!
        CDan

Kommentera

Jag tror faktiskt inte du måste byta om du inte har problem (eller vill för att det känns bra ), om du har ABUs vanliga mässingsstativ är dessa i regel bra nog för det mesta (svenska) fisket.
          Däremot har jag haft alu-stativ som jag velat byta, och då valde jag UT-stativ då prisskillnaden är överkomlig.
          Kommer successivt skifta återstående alu-stativ mot UT allt eftersom, de jag har som är kromad mässing får nog vara så länge de inte börjar glappa.
          En liten nackdel med att byta stativ är att man blir av med rullfotsnummer, har nästan funderat på att stansa in "originalnumret" så man åtminstone kan skilja på rullarna

Kommentera

Jag har det problemet också: om stativet är av aluminium? Alltså jag ville avgöra om rullarna har ABUs alu- eller mässingsstativ. Men nu fattar jag.

Som du beskriver drar jag slutsatsen att UT använder i sina mässingstativ mässingnitar och ABU alnitar. Nu fattar jag. Jag har aldrig varit jätte insatt i alla dessa små detaljer om Ambassadeurer. Jag vet vad rullarna kan men inte mer än så.

Är det nån skillnad mellan de två mässingstativ när det gäller hållbarhet? Jag menar att vi kom fram att ABU-mässingstativ (mässing är hårdare material än aluminium) är nitade med nitar av mjukare material (alnitar) och att UT-stativ är hårdnitade (mässingnitar) men är också riktade. Alltså att en UT-rulle kan prestera något bättre med tanke på att stativet är riktad och då alla axlar ligger korrekt gentemot varandra, men jag kan inte tro att ABU-stativen är så skeva att det kan påverka funktionaliteten. Bara att nitarna är av aluminium kan påverka hållfastheten. När man vill ha bättre tolerans i hela rullen kan vara viktigt att stativet är också riktat (och så får man på köpet bättre nitar). Självklart att om jag ska byta stativ byter jag till UT-stativ. Även om stativet i frågan är av aluminium. Eller kanske just då.

Men som du säger: ABUs vanliga mässingsstativ är i regel bra nog för det mesta fisket.
            Tight lines!
            CDan

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
              Hej på er!

Hur ser man om en Ambassadeur har hårdnitat eller vanligt stativ? Hur skiljer man dessa två stativ?
              Tyvärr måste jag göra alla teoribildare besvikna. Det är hårt när omöjligt för ett otränat öga att skilja på ett kromat mässingsstativ om pressats ihop av en av automaterna i Svängsta och ett som genomgått en manuell genomgång nitfog för nitfog efter ett noggrannt uppsatt schema.

Skillnaden mellan de två märks tydligt när man kastar tunga beten eller när man fiskar havsöring med långa spön med riktigt bra spänst.

Ett vanligt kromat mässingsstativ är överlägset de med innergavlar av aluminium, och tyvärr är det viktigare med ett riktigt bra stativ om rullen i övrigt inte är uppgraderad.

Det går också att få bra ordning på ett stativ med innergavlar av aluminium, men det kräver en rad extraåtgärder.
              Senast ändrad av UT; 2011-09-08, 17:10.
              www.utreel.com

Kommentera

Hmm, då undrar jag förstås hur det kommer sig att nitarnas färg tydligt skiljer sig mellan de stativ som levererats av ABU och de jag köpt av dig direkt, såpass att det inte känns tillnärmelsevis särskilt omöjligt eller ens svårt att särskilja?
                Antar helt fräckt att man (du) inte återanvänder de nitarna som stativen redan sitter ihop med när man ska göra om dem till "hårdnitade/riktade" utan byter ut till bättre nitar (eller...?).

Har iofs inget jättestort urval, men jag jämförde 2st UT-stativ med 4st ABU mässingsstativ - och det var konsekvent att nitarnas metallegering skilde sig åt färgmässigt mellan de två leverantörerna. Kan iofs vara en slump (?)
                Har ABU använt sig av nitar med olika legeringar (färg) under olika perioder blir det däremot jäkligt meckigt att försöka identifiera tydliga skillnader...
                Senast ändrad av Mooki; 2011-09-09, 13:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                271 909 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13