Spö till spinn/jerkfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till spinn/jerkfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö till spinn/jerkfiske

Tjena! Jag ska köpa ett nytt spinnspö till gäddfisket och undrar om någon har förslag på spön som skulle passa mig?

Jag har tänkt att använda spöet till spinnfiske med wobblers, jiggar, tailbeten, spinnerbaits mm men vill också kunna använda det till lättare jerkfiske med beten som Buster Jerk, Salmo Slider och liknande. Det bör vara 6-8 fot långt och ha en max-kastvikt på omkring 100 gram. Priset ska helst vara under 2000 kr.

Tack på förhand!

Jag har ett Savage Gear Butch Light XLNT 6.9 fot spö med kastvikt 40-100g. Jag kastade med ett 40g drag och kan säga direkt att det kom jag ingen vart med. Ska du ha ett spö med 100g kastvikt så blir det nog svårt för dig att kasta lättare saker som jigg.

Enda gången jag kan kasta med 40g draget är när det är medvind, då kommer man i alla fall någon vart. Eftersom ett jerkspö är kort och styvt går det inte att få till "snärten" för lättare drag.
    En urusel fiskedag klår vilken bra arbetsdag som helst.

Kommentera

Du har ju ett spö som cwcab marknadsför det heter Strike Giant. Det klarar 30-150g vilket kanske skulle funka för dig? spöt är 8'6" tror jag. Pris vet jag ej men har för mig runt 1.5-1.8 kanske väldigt fint spö dock något för långt för jerkfiske=/ (såvida du inte är lång eller har hög båt)

Ett annat alternativ är ju Strike pro pike range serien dom har, för gissar på att du inte kommer kasta små jiggar då du söker gädd spö. kastvikt -150g
      spöt är 2 delat med spigot holk.

längd väljer du ju själv, jag använder aldrig över 6'6" för jerk, delvis för att jag är kort och har ganska låg båt, men som spinn spö är väl 7'6" skapligt, då går det även att jerka med det.

Annars finns det såklart flera andra märken som säkert är bra

Kommentera

LF\RST chopper trigger

Kommentera

Berkley signa pike. 8fot 40-100g
          Ett riktigt grymt spö som de tyvärr slutat tillverka. Men kanske någon butik har något ex kvar...

Kommentera

Haspelfiskare? Snärten är det som orsakar skatbon... bara ett tips. Multikast skall göras med en mjuk,bestämd svepande rörelse.

Spöt du söker finns inte... Bättre du köper dig två spön ist. Får bra Jerk och spinnspön för 1000:-/st.

Alla s.k kombospön är en kompromiss på ett eller annat sätt!

Ursprungligen postat av kopingholm Visa inlägg
            Jag har ett Savage Gear Butch Light XLNT 6.9 fot spö med kastvikt 40-100g. Jag kastade med ett 40g drag och kan säga direkt att det kom jag ingen vart med. Ska du ha ett spö med 100g kastvikt så blir det nog svårt för dig att kasta lättare saker som jigg.

Enda gången jag kan kasta med 40g draget är när det är medvind, då kommer man i alla fall någon vart. Eftersom ett jerkspö är kort och styvt går det inte att få till "snärten" för lättare drag.
            Senast ändrad av Rullknäckarn; 2011-09-17, 11:49.

Kommentera

Vad för vikter har du tänkt kasta? Lägsta och högsta kastvikt? Nu fiskar jag mest med lätta beten men ett riktigt bra allround spö enligt mig är ett 7 fots st croix premier. Så köp ett i en viktklass som passar dig så blir du nog nöjd. Riktigt bra spön till humana priser. Använder mitt till både jerk, wobblers, jigg och andra mjukbeten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inlägg
                Haspelfiskare? Snärten är det som orsakar skatbon... bara ett tips. Multikast skall göras med en mjuk,bestämd svepande rörelse.

Spöt du söker finns inte... Bättre du köper dig två spön ist. Får bra Jerk och spinnspön för 1000:-/st.

Alla s.k kombospön är en kompromiss på ett eller annat sätt!
                Japp, jag är haspelfiskare, har precis börjat jerka för ca 1 månad sen nu. Absolut, det märke jag redan första kastet med multirulle. Sen så gick det bra efter det. Jag menade bara att det behövs en snärt som inte går att få i spöt han söker för att få iväg så lätta drag/beten.
                En urusel fiskedag klår vilken bra arbetsdag som helst.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                272 567 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13