Ambassadeur till gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur till gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Köp Revo Toron från Dogger, enough said!

Kommentera

Ursprungligen postat av accurate Visa inlägg
      Hej

Ska köpa mig en ambassadeur för att kasta lite tyngre wobbler...skulle vara tacksam för tips och råd för att hitta den ultimata rullen som ger mig långa kast och håller för detta fiske.

/acc
      ska du kasta wobbler från 40-50 gram och uppåt och inte jerka med den hade jag satsat på någon 6000 eller 7000. om helst en rocket chrome rulle. det är det snyggaste som byggds i rullväg:P

Kommentera

Jag har haft 7000 i 2 omgångar och lämnat tillbaka eller gett bort dom, jag får ingen stabilitet i kasten och dom wobblar ruggigt när jag vevar in så det blir jobbigt att hålla och hantera dom, dom är för mig alldeles för stora för spinn-fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
          Köp Revo Toron från Dogger, enough said!
          Håller med!!

Kommentera

Rocket Chrome är för snygg att användas. risken finns att man står och tittar på den och glömmer fiska
            Jag har haft min i ganska många år och den har hållit kvalitet och utseende bättre en tanten

Det är nog den rullen jag kastar längst med oavsett pro-rocketar och annat jag har, andra blir en vanlig CS Rocket och sedan Record HC efter det pro-raketerna men det är ofta från rulle till rulle oavsett om dom heter samma så är det mindre skillnader på alla rullar.

Här säljs 7000 som pilk-rullar för torskfisket i sundet och jag tyckte salomon special varianten var för stor till det också, kanske köper en Rocket-variant på 7000 och testar men då måste den väga mindre en dom andra....

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Rocket Chrome är för snygg att användas. risken finns att man står och tittar på den och glömmer fiska
              Jag har haft min i ganska många år och den har hållit kvalitet och utseende bättre en tanten

det är inte så att dina rullar också får mer vård och kärlek än vad tanten får?

Kommentera

Jag förstår vad du menar 7000 kommer med någon power-handle och väger nästan 1 kg därför den wobblar när man vevar in, jag hittar inget vettigt grepp runt rullen utan får hålla i spöet vilket inte gör saken bättre, om jag köper den i rocket-modell blir det en vänster-vevad så kanske höger-näven kan hålla den bättre.

Ser en del som låter den hänga under spöet som en haspel när dom vevar men tycker det är bättre att skita i dom en att hålla på så!

Kommentera

Tanten blir äldre och mer sliten oavsett om man försöker underhålla henne eller inte, det ända som funkar är att byta vart 10de år medan en väl underhåller Chrome Raket håller en livstid, jag vet inte om jag har fel men rullen värkar va en bättre investering en att gifta sig, den kommer med manual och 10 års garanti också, dom pappren har jag aldrig fått i handen när jag gift mig

Kommentera

Jag kör med en Record, supernöjd...

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Jag förstår vad du menar 7000 kommer med någon power-handle och väger nästan 1 kg därför den wobblar när man vevar in, jag hittar inget vettigt grepp runt rullen utan får hålla i spöet vilket inte gör saken bättre, om jag köper den i rocket-modell blir det en vänster-vevad så kanske höger-näven kan hålla den bättre.

Ser en del som låter den hänga under spöet som en haspel när dom vevar men tycker det är bättre att skita i dom en att hålla på så!
                      Hej Jörgen Månsson;

Ett bra spinnspö måste vara utrustat med ett kraftigt rullfäste där rullen går att skruva fast ordentligt utan att rullen glappar i sidled. Troligtvis har du ett spö med ett rullfäste som inte alls passar till din ABU Ambassadeur 7000 multirulle när du skriver: "Jag får ingen stabilitet i kasten och dom wobblar ruggigt när jag vevar in så det blir jobbigt att hålla och hantera dom, dom är för mig alldeles för stora för spinn-fiske."

Själv håller jag aldrig om Ambassadeur 7000-rullen när jag vevar in betet. Min vänsterhand håller jag runt det främre spöhandtaget för att kunna hålla spöt i dess tyngd- och balanspunkt. När jag greppar spöt försöker jag hålla det där bakhandtag med rulle väger helt jämnt med främre handtag och spöklinga. Då har jag helt perfekt balans under inspinningen. Mothuggen blir snabbare och mer distinkta.

När jag läst igenom alla dina synpunkter och din negativa inställning till Ambassadeur 7000-rullen här i tråden kan jag konstatera att ditt personliga problem sannolikt ligger i bristande styrka i armar och handleder. Om du börjar träna med hantlar och kungsfjäder bygger du upp styrkan i både armar och handleder. Redan efter ett halvårs styrketräning kommer du att tycka att 7000-rullen är smidig och lätt samt helt suverän att kasta lååånga, säkra kast med och rullen har slutat "wobbla" i din hand....

Läs och följ gärna mitt Gäddfisketips 4 här:
                      4. Koncentrera dig totalt på varje kast! Skillnaden mellan ett fiskeproffs och en amatör ligger i förmågan att koncentrera sig vid inspinningen av betet. Du måste koncentrera dig totalt vid varje kast! En verkligt skicklig gäddfiskare försitter aldrig tillfället att kroka en gädda. Lär dig att exakt känna och veta vad som händer med ditt bete varenda ögonblick under hela inspinningen! Du måste lära dig att kunna känna skillnaden mellan ett mycket lätt hugg och en liten touche mot en sten eller en tångruska. Själv behandlar jag allt som hugg tills jag vet vad det är. Alla buskar, stenar och även gäddor får ett hårt och blixtsnabbt mothugg. För att bli ännu snabbare och för att få bättre balans på spö och rulle så håller jag vänstra handen runt det främre spöhandtaget framför rullen under hela inspinningen. Max en av fem gäddor som är där och nafsar eller skjuter på wobblern missar jag vid mothugget. De andra fyra sitter där, stenhårt krokade! Missar du varannan gädda som hugger, då står du och sover. Missar du en av fyra, då är du snabb. Missar du en av sex, då slår du mig.

Old Firehand
                      Senast ändrad av Old Firehand; 2011-10-16, 17:38.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 847 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13