Ambassadeur till gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur till gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det spö jag riggade den på senast var ett Penn overseas 20-30 lbs 4 delat, det wobblade lik förbannat, man blir trött i armarna av det efter 1 timmes fiske, jag har en äldre grön Amb 6500 CS Mag Elite till tyngre beten och den kastar riktigt ruggigt och jag får hålla med dom på
    Rocket-Reel som säger Idiot Proof

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Det spö jag riggade den på senast var ett Penn overseas 20-30 lbs 4 delat, det wobblade lik förbannat, man blir trött i armarna av det efter 1 timmes fiske, jag har en äldre grön Amb 6500 CS Mag Elite till tyngre beten och den kastar riktigt ruggigt och jag får hålla med dom på
      Rocket-Reel som säger Idiot Proof
      Hej Jörgen Månsson;

Läs mitt tidigare svar till dig. Du måste börja träna upp styrkan i armar och handleder. Annars orkar du inte ens lyfta en UL-utrustning till våren

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Jörgen Månsson;

Ett bra spinnspö måste vara utrustat med ett kraftigt rullfäste där rullen går att skruva fast ordentligt utan att rullen glappar i sidled. Troligtvis har du ett spö med ett rullfäste som inte alls passar till din ABU Ambassadeur 7000 multirulle när du skriver: "Jag får ingen stabilitet i kasten och dom wobblar ruggigt när jag vevar in så det blir jobbigt att hålla och hantera dom, dom är för mig alldeles för stora för spinn-fiske."

Själv håller jag aldrig om Ambassadeur 7000-rullen när jag vevar in betet. Min vänsterhand håller jag runt det främre spöhandtaget för att kunna hålla spöt i dess tyngd- och balanspunkt. När jag greppar spöt försöker jag hålla det där bakhandtag med rulle väger helt jämnt med främre handtag och spöklinga. Då har jag helt perfekt balans under inspinningen. Mothuggen blir snabbare och mer distinkta.

När jag läst igenom alla dina synpunkter och din negativa inställning till Ambassadeur 7000-rullen här i tråden kan jag konstatera att ditt personliga problem sannolikt ligger i bristande styrka i armar och handleder. Om du börjar träna med hantlar och kungsfjäder bygger du upp styrkan i både armar och handleder. Redan efter ett halvårs styrketräning kommer du att tycka att 7000-rullen är smidig och lätt samt helt suverän att kasta lååånga, säkra kast med och rullen har slutat "wobbla" i din hand....

Läs och följ gärna mitt Gäddfisketips 4 här:
        4. Koncentrera dig totalt på varje kast! Skillnaden mellan ett fiskeproffs och en amatör ligger i förmågan att koncentrera sig vid inspinningen av betet. Du måste koncentrera dig totalt vid varje kast! En verkligt skicklig gäddfiskare försitter aldrig tillfället att kroka en gädda. Lär dig att exakt känna och veta vad som händer med ditt bete varenda ögonblick under hela inspinningen! Du måste lära dig att kunna känna skillnaden mellan ett mycket lätt hugg och en liten touche mot en sten eller en tångruska. Själv behandlar jag allt som hugg tills jag vet vad det är. Alla buskar, stenar och även gäddor får ett hårt och blixtsnabbt mothugg. För att bli ännu snabbare och för att få bättre balans på spö och rulle så håller jag vänstra handen runt det främre spöhandtaget framför rullen under hela inspinningen. Max en av fem gäddor som är där och nafsar eller skjuter på wobblern missar jag vid mothugget. De andra fyra sitter där, stenhårt krokade! Missar du varannan gädda som hugger, då står du och sover. Missar du en av fyra, då är du snabb. Missar du en av sex, då slår du mig.

Old Firehand
        www.trumman.com

Det måste jag testa jag har 2 st 7000 rullar som jag använder i Norge . Har Tuf Line Xp 0,33 på den ena å power pro 0,28 på den andra .

Ska bli kul å se om man kastar sina hell tails till andra sidan edsviken .

/Fredrik

Kommentera

Tack för tipsen alla!!!

Onekligen finns det många rullar att prova. Det blir till att ta sig en funderare och slå till inom kort.
          Skulle det sedan bli fel är det inte värre än att köpa en ny.... rullar kan man ju inte få för lite av ;-)

Mvh Martin

Kommentera

Tvekar inre en sekund på att man kan kasta riktigt långt med en 7000 rulle. Min spontana tanke är dock, hur långt behöver man kasta om man fiskar från båt?
            Och behöver man 0,41 mm lina till spinn.
            Nu är mina tyngsta vobbler 120g så det är inga enorma pjäser, men samma vobbler som de flesta fiskar med..
            Fiskar själv med ett 7 alt 8 fot spö och en amb 5000 rulle och aldrig varit med om att kasten blivit för korta..

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              Tvekar inre en sekund på att man kan kasta riktigt långt med en 7000 rulle. Min spontana tanke är dock, hur långt behöver man kasta om man fiskar från båt?
              Och behöver man 0,41 mm lina till spinn.
              Nu är mina tyngsta vobbler 120g så det är inga enorma pjäser, men samma vobbler som de flesta fiskar med..
              Fiskar själv med ett 7 alt 8 fot spö och en amb 5000 rulle och aldrig varit med om att kasten blivit för korta..
              Hej Jorgen Engqvist;

Till mina ABU Ambassadeur 7000 multirullar använde jag förr 0,50 mm nylonlina och 50 Lbs dacronlina. Numera har jag 0,41 mm (dragstyrka 40 kilo) PowerPro spectralina på två av mina röda Ambassadeur 7000-rullar som används till stora tunga wobbler och megaskeddrag vid Gäddspinn samt 0,46 mm (11,3 kilo) Silver Thread Excalibur nylonlina på den blå 7000-rullen som jag spinnfiskar efter Lax och Öring med i norska Laxälvar.

Att jag använder 0,41 mm PowerPro och inte tunnare spectralina på Ambassadeur 7000-rullarna har flera orsaker. 0,41 mm PowerPro-linan är ju både starkare och något grövre än 0,36 mm (30 kilo) PowerPro. Den grövre linan har svårare att tränga ner i djupare linlager vid hårda mothugg och tung drillning av riktigt stora Gäddor. Dessutom håller 0,41 mm PowerPro-linan bättre när man av misstag gör ett "stenhårt" mothugg mot en sten istället för en Gädda. Nackdelen med grövre lina är att kastlängderna kan bli några meter kortare.

Din fråga lyder:hur långt behöver man kasta om man fiskar från båt?

Svar: Spinnfiskar du från båten utefter en strand, djupbrant eller långgrynna täcker du betydligt mera produktivt vatten vid varje uppankring om du kan kasta riktigt långt. Vid nästa uppankring bör du alltid kunna kasta från andra hållet och överlappa kasten från föregående uppankring. Många, många gånger har det genom åren hänt mig att stora Gäddor som ratat en wobbler hugger när wobblern kommer över henne från rakt motsatt riktning.

Är ni flera som fiskar från samma båt är det ofta en klar fördel att kunna kasta längre än fiskekompisarna i båten och nå fram till den riktigt stora Gäddan som de andra inte når....

Go for the Big Ones!

Old Firehand
              www.trumman.com - http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm
              Senast ändrad av Old Firehand; 2011-10-18, 14:19.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              273 463 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13