Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mera jerkbaits!
Collapse
X
-
Du har bara gliders. Skaffa några Piggar, ljungen jerko och nåt pullbait som t.ex suick eller bobbiebait.
Sen är det ju aldrig fel med nån McTail, Svartzonker/Gargamel tail, Spinnare och spinnerbaits... Några klassiker som Bomber 17A, Westins och Zalt.Instagram: mattiasandersson90
Bara ett kast till...
-
SimpZeN
Piggen tycker jag har levererat skit kasst under hösten, samt riktigt svårt att (för oss inte så jätte vana) fiska långsamt å få en fin gång utan att det blir en del slack.
Tail bete skulle jag rekommendera eller swimbait som 4-play alternativt soft 4-play med lipskull å stinger eller bara offset hook.
Då jag inte testat andra tail beten än bandit tail så kan jag dock säga att bandit tail har levererat riktigt sega dagar dock är det långt ifrån bra (enligt mig)
långsamt hemtagen zonker tail skall vara en killer har jag fått höra, har dock inte införskaffat mig någon sådan.
Spinnare i större format har inte funkat alls för mig under hela året, har haft lite små sega gäddor nu på höst kanten som naffsat på flashen på min dubble showgirl men men. små spinnare har dock levererat bra mycket fisk allt från 0,8kg-3,2kg
sen så tycker jag inte att man behöver så jätte mycket olika beten, dock så är variation bra. ( ofta plånboken som säger nej, eller frugan)
kommer själv rensa lådan så du kan få köpa lite av mig om du känner fört, dock så har jag väl bara gliders /sliders att sälja då jag har sjukt mycket sådana.
Kommentera
-
Skulle säga tvärtom om piggen. Hur enkel som helst att fiska. Men den är effektivast när det är riktigt kallt i vattnet. Nu när det börjar krypa ner mot 7-8 grader och därunder så är den ruskigt bra. Fiska piggen med korta ryck på 8-10cm och låt den hänga mycket. Om du inte får till gången utan massa slacklina så kan du sätta på ett litet blyhagel på 2-3g på tafsen.
Spinnare tycker jag gör sig bäst i lite varmare vatten. Men det funkar nu med. Fiska den lite saktare bara. Tycker det är viktigt att variera hastigheten. Inte bara veva i ett tempo helt monotomt. Men jag har bara fått på spinnare där det är mycket vass eller gräs. På steniga platser känns det värdelöst.Instagram: mattiasandersson90
Bara ett kast till...
Kommentera
-
SimpZeN
Jag har en Belly buster och en salmo slider, båda är ju slider beten så dom går liknande i vattnet, den sjunkande salmon har en lite aggresivare gång imo. medans belly bustern ser ut som en missbildad fisk som är skadad... inte fått på något av dom, men dom har inte fått mycket tid i vattnet heller.
herky Jerky är ju även det glider beten så köp hellre något annat
Ang det med piggen, så upplever vi väl det olika beroende på båt och teknik, jag tycker som sagt att det är svårt att få till gången bra i långsam takt, medans på sommarn när man kan fiska snabbare är väldigt lätt att få en bra gång på piggen,
Har även hört att SG freesyler ska vara hett på hösten/våren, ska gå att fiska dom riktigt långsamt.
Kommentera
-
Köpte ett Cobb's Attitude och säger bara satans va lättjerkat å otroligt lätt att variera, kan bara vevas saaaaakta så svänger den i ett skönt gung. Smågunga i spöt eller varierande oregelbundna lätta knyckar ger annan gång, allt funkar. 5 kast behövdes för första gäddan
Köpte samtliga färger direkt.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 354 svar
277 463 visningar