Swim Whizz, vilket djup? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Swim Whizz, vilket djup?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Swim Whizz, vilket djup?

Är det någon som vet vilket djup de olika modellerna på Swim Whizz (5,6,7,800) går på, kopplade i den övre respektive nedre öglan?
    Leif har ju en lista på Trumman.com http://www.trumman.com/sw/sw_modeller.htm men jag kan inte se att det framgår hur den är kopplad.

Bumpar tråden, och hoppas att någon vet...

Kommentera

7an går på 4-5 meter vid trolling med 20-25 meter släpp med 0,45 lina i den övre öglan. I den undre öglan går den på...tja...1,5-2 meter kanske.
      6an går på 3-4 meter i övre öglan och 1 meter i den undre.

Ungefärligt.

Kommentera

Tackar för infon, någon som vet något om 5:an?

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
          Är det någon som vet vilket djup de olika modellerna på Swim Whizz (5,6,7,800) går på, kopplade i den övre respektive nedre öglan?
          Leif har ju en lista på Trumman.com http://www.trumman.com/sw/sw_modeller.htm men jag kan inte se att det framgår hur den är kopplad.
          Hej K A Cannonball;

Legendaren och Lake S:t Clairs ryktbare Muskieguide Homer LeBlanc började redan år 1956 att tillverka sin Muskie- och Gäddwobbler Swim Whizz och sitt skedddrag Swim Zag. Jag själv har haft förmånen att få fiska med Swim Whizz wobbler sedan år 1963. År 1975, dvs året innan jag började sälja Swim Whizz här i Skandinavien testade jag djupgåendet på alla modeller både vid spinnfiske och trolling.

Den minsta modellen Swim Whizz Nr 3 som hade en skedögla var 65 mm lång och vägde 5 gram. Den hade bara en Nr 4, 3-krok únder buken. Både vid trolling och spinnfiske gick Nr 3 på 0,8 - 1,3 m djup beroende på lingrovlek och linutsläpp.

Den näst minsta modellen Swim Whizz Nr 4 som också hade en skedögla var 100 mm lång och vägde 11 gram. Den hade två Nr 2, 3-krokar varav en längre fram under buken och en längre bak 10 mm från stjärten. Swim Whizz Nr 4 var en otroligt fångstsäker Gös-, Gädd- och Laxwobbler. Nr 4 gick på 1,2 - 1.8 meters djup beroende på linutsläpp och lindiameter.

Mellanmodellen Swim Whizz Nr 6 är flytande och har två skedöglor varav en för grundgående och en för djupgående inspinning eller trolling. Nr 6, som fortfarande tillverkas, är 150 mm lång och väger 30 gram. Swim Whizz Nr 6 hade från början och fram till år 1993 tre Nr 2, 3-krokar och var en otroligt fångstsäker trollíngwobbler och gick även bra att kasta med för fiskare som kunde kasta med ett spinnspö med multirulle. För haspelfiskare som ofta snärtade iväg wobblern så att den snurrade runt, runt i luften hände det ofta att Swim Whizz-wobblerns främre 3-krok hakade fast runt näbben, hakskeden eller runt linan. Därför övertalade jag den nye ägaren Lon Hilliker hos Best Tackle Manufacturing Co i Michigan att slopa den tredje 3-kroken och placera de återstående två krokarna med så stort mellanrum att krokarna inte kunde haka fast i varandra eller slå runt näbben, hakskeden. Personligen har jag aldrig haft några problem att kasta med en Swim Whizz-wobbler med tre, 3-krokar, men eftersom så många haspelfiskare gnällde över att den främre 3-kroken på Swim Whizz-wobblerna hakade upp sig vid kast fick jag Best Tackle att övergå från tre till två 3-krokar år 1994.

Swim Whizz Nr 6 går med tafsen i den övre, bakre öglan ner på 1,9 - 2,6 meters djup beroende på linutsläpp och lindiameter. Med tafsen i den främre öglan går Nr 6 ner på 0,3 - 0,5 meters djup.

Swim Whizz Nr 5 är en långsamt sjunkande variant av Nr 6. 5:an är 150 mm lång och väger 41 gram. Bäst fiskar Swim Whizz Nr 5 med tafsen i den främre skedöglan närmast nosspetsen. Då får wobblern en yvig, otroligt huggstimulerande gång i vattnet. Swim Whizz Nr 5 kan du fiska effektivt mellan 2,2 och 4,5 meters vattendjup.

Swim Whizz Nr 7, den större flytande modellen, har två skedöglor varav en för grundgående och en för djupgående inspinning eller trolling. Nr 7, som tillverkats sedan 1957, är 200 mm lång och väger 60 gram. Swim Whizz Nr 7 kan du spinnfiska effektivt mellan 3,0 och 4,5 meters vattendjup och någon meter djupare vid trolling beroende på lindiameter och linutsläpp. Med tafsen i den främre öglan går Nr 7 ner på 0,3 - 0,5 meters djup.

Swim Whizz Nr 8, som från början hette 7J (Jointed), är en ledad version av den större flytande modellen Nr 7. Nr 8 har två skedöglor (en för grundgående och en för djupgående inspinning eller trolling) samt är 200 mm lång och väger 60 gram. I övrigt har den samma data som Nr 7.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
          www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm
          Senast ändrad av Old Firehand; 2011-11-12, 20:15.

Kommentera

Tack Leif!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            276 294 visningar
            0 gillar