Köp av betesarsenal - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av betesarsenal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Alien eel den på 42 gram kan du ju köpa. Är enligt mig ett av de bästa Gäddbetena. Popper är kul som fan också.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
      Alien eel den på 42 gram kan du ju köpa. Är enligt mig ett av de bästa Gäddbetena. Popper är kul som fan också.
      Du får en gilla för att jag missade att tipsa om dessa beten och att du har rätt ^^

Definitvt mjukbeten som funkar året runt och poppers/ytbeten till sommaren

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
        Du får en gilla för att jag missade att tipsa om dessa beten och att du har rätt ^^

Definitvt mjukbeten som funkar året runt och poppers/ytbeten till sommaren
        Tack!

Jag kom på att man kan ju köpa Mr.Rubber för endast 59 kr. Den ser ju nästan ut som en Alien Eel, borde funka lika bra den. Och om jag har förstått allt rätt så ska Savagear sluta tillverka motor oil glitter??? Varför det? Den är ju skitgrym ju.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
          Tack!

Jag kom på att man kan ju köpa Mr.Rubber för endast 59 kr. Den ser ju nästan ut som en Alien Eel, borde funka lika bra den. Och om jag har förstått allt rätt så ska Savagear sluta tillverka motor oil glitter??? Varför det? Den är ju skitgrym ju.
          Jajemän, där har vi ett exempel på märke vs budget. Mr Rubber fångar fisk som andra mjukbeten, men kvaliten är dåligare än dyrare saker, dock så blir ju gummibeten tuggade ibland så dom blir trasiga:P oundvikligt:P

Kommentera

Köp en röd-vit hi-lo och en atomflash sen är du hemma till gäddfisket

Kommentera

Jag har läst era inlägg och tittat runt i olika butiker på olika beten, har dock inte riktigt bestämt mig än.

Men jag har en fråga som är lite off-topic men som jag verkligen behöver svar på; hur ser ni på användningen av tafs och vilken typ av tafs ska man ha vid abborre respektive gäddfiske? Min erfarenhet är den att om man knyter draget direkt på linan eller har ett beteslås vid abborrefiske så blir man av med dragen då även gäddorna hugger på abborrebetena. Vid gäddfiske har jag förstått det som att det är en självklarhet att använda tafs?

Ska man använda vanliga ståltafs eller titaniumtafs till gäddfisket? Om man ofta sätter drag i botten så är det väl lite surt med ett titantafs för 100 kr, men samtidigt måste man väl byta de billigare ståltafsarna ofta då de blir krokiga? Hur ser ni på detta?

Tack!

Kommentera

Det där finns det tusen olika åsikter om, men såhär tycker jag för en nybörjare:

Till abborre: Ingen tafs utan bara beteslås om det inte finns stor risk/chans på gädda just där du fiskar. I så fall kan du köra med gäddtafsarna.

Till gäddspinn: Vanliga billigare tafsar funkar fint, välj dock sådana med sk hardlock. Titanium, fluorocarbon och annat är lite överkurs, som du kan vänta med.

Kommentera

Om jag får tipsa om ett drag som funkar finfint till gäddan i grumliga, mörka vatten så är det, Vibrax Salmon. En grym spinnare! Färgen Blå/silver funkar finfint i mina mörka vatten.
                  http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Jag kör alltid tafs oavsett fisk, men brukar köpa flourocarbon (färdiga) till abborre, ganska tunn, (vet ej diameter) dock så funkar vanlig kort tafs riktigt bra till abborre en ca 18-20cm (stål)

Till gädda har jag kört allt från 20cm-60cm stål tafsar, dom funkar helt okej, visst kanske behövs bytas en hel del, men dom är inte lika sura att sätta i botten:P

sen när du blir lite mer hur ska man säga "proffs" så kan du ju gå upp till att knyta egna av flourocarbon eller titan vilket är att föredra då du får den längden du vill ha och den brottstyrkan du tycker krävs,

Det har en tendens att bli billigare att knyta egna om du avverkar tafsar snabbt eller inte köper budget tafsar.

Själv så kör jag väl mest Jerkfiske nu för tiden så där kör jag ofta egen knutna titan alternativt färdiga mjuka BFT tafsar

Så efter allt rammel så är min åsikt om tafsar,

kör tafs oavsett vad du fiskar efter, du tappar inte mycket på att köra tafs till abborre, tog PB på 1,3kg på spinnare med 30cm stål tafs så större fisk bryr sig ofta inte:=)

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                      Det där finns det tusen olika åsikter om, men såhär tycker jag för en nybörjare:

Till abborre: Ingen tafs utan bara beteslås om det inte finns stor risk/chans på gädda just där du fiskar. I så fall kan du köra med gäddtafsarna.

Till gäddspinn: Vanliga billigare tafsar funkar fint, välj dock sådana med sk hardlock. Titanium, fluorocarbon och annat är lite överkurs, som du kan vänta med.
                      Jag pratade med en kille som jobbar på en fiskebutik och han sa så här angående tafs vid abborrefiske; "där det finns abborre finns det gädda, därför bör man ha tafs vid abborrefiske om man inte vill riskera att gädda hugger av linan och tar draget". Låter som ett ganska rimligt resonemang? Men stör inte tafsen betets gång i vattnet? Det optimala när det gäller betets gång i vattnet är väl beteslås?

Vad är hardlock förresten?

Mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      272 571 visningar
                      0 gillar