Köp av betesarsenal - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av betesarsenal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köp av betesarsenal

Hej

Jag ska köpa beten (jag antar att fiskedrag betyder samma sak som beten?!) till mina två fiskespön, det ena är ett Shimano Beastmaster BX med kastvikt 20-50 gram och det andra är ett Shimano Catana CX med kastvikt 3-14 gram. Med det tyngre spöt så har jag tänkt att fiska tyngre fisk som gädda, gös, röding och regnbåge (men främst gädda skulle jag tro). Med det lättare spöt så har jag tänkt att fiska framför allt abborre. Jag har i dagsläget 0 beten, alltså inga beten alls.

Jag har förstått det som så att de olika beteskategorierna som finns är: skeddrag, spinnare, wobblers, poppers, pirkar, jiggar, spinnflugor, jerkbaits samt tails/gummibeten. Vad ska jag skaffa mig (ni vet ju vad jag ska fiska för fiskarter och med vilken utrustning) ?

Vad jag vet så är jerkbaits och jerkfiske lite speciellt, kan jag jerkfiska med mitt grova 20-50 grams spö som är 8 fot långt? Om inte så är ju beteskategorin jerkbaits ointressant (jag har inga fler spön än dessa två och ska inte köpa fler på ett bra tag)

Sen så hittade jag också kategorierna tails/gummibeten samt pirkar på Doggers hemsida, vad är detta för nåt?

Poppers är också ganska nytt för mig men jag har hört att folk snackar om att det skulle vara väldigt kul, och det är det säkert också! Kan jag fiska med poppers på vanliga haspelspön med haspelrulle?

Blir det billigare om man köper t ex sina wobblers i 3- pack istället för att köpa allt styck?

Vilka märken är bäst? Rapala?

Tacksam för alla möjliga råd!

Köp lite spinnare,små vobbler,skeddrag,popper o jiggar till lilla spöt.

Till de större kan du ju köpa lite tyngre vobbler,jiggar,skeddrag,spinner bait,spinnflugor. Ev att dom mindre jerkarna som baby buster,buster 2 o slider 7-10 funkar att använda. Dom har ju en egen gång så man måste inte rycka i spöt hela tiden för dom ska röra sig.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

håller med jimmy, dock har vanliga spinnare funkat bra för gädda för mig iaf. små spinnare storlek 3-4 tog massor med gädda, dock en topp på 3kg, så inget direkt skit stort:P

Vibrax spinnare, Savage gear spinnare, abu reflex spinnare är några exempel på spinnare, gå upp i storlek för gädda alternativt kör spinnerbait så som SG dabush eller SG dp spinner, vibrax dubbel bladiga är het den med.

Jiggar kör jag inte ofta, men testa på dig ett par vanliga curly tail jiggar, kanske någon shadjigg, soft 4-play. tycker ganska stora shad jiggar, med stinger till gädda.

Små wobbler har jag fiskat mer och mer med, dock mer gädda som hugger ändå, dom som funkat bra är djupgående på sommaren men finns många olika wobbler så kan inte rekommendera någon speciell.

Skedrag så har du ju abu atom, abu utö, lill öringen, toby (2 sista är öring drag men funkar på abborre) till gädda går du bara upp i storlek på skeddragen.

Stora wobbler finns ju i 100 tals utföranden, bomber, Rapla mfl.
      Välj färger och modeller du gillar!

Westins mini jerk och t.ex. buster II går att spinna hem som swimbaits ungefär, har levererat bra med gäddor för andra.

Stort uppskov av beten på marknaden, och det är egentligen inga speciella saker som fungerar 100gånger bättre än andra, visst kan skillnad ses på t.ex. vibrax spinnare och fladens i kvalite, men båda ger fisk så att säga.

In i en lokal butik och kolla lite, ofta kan dom ge råd om vad som funkar i närheten av där du bor, för ofta varierar effektivitetn på färg och storlek beroende på vilken sjö du fiskar i.
      Senast ändrad av Guest; 2011-11-09, 16:06.

Kommentera

Även om många nu kommer att skrika så måste jag säga att om du är nybörjare och osäker på vad du vill och ska ha så börja med ABU:s sortiment. Deras beten är bra, billiga och funkar, Atom, Utö, Reflex, Mörrum, Hi-lo, Termentor mfl är klassiker för abbore, gädda, gös. sen kika på myran och mepps spinnare. Sen wobblers så har du alla rappala förstås. plus 100-tals andra.

Jerka ska du inte försöka dig på, i alla fall inte med utstuderade jerkbeten. Det du kan köra är de som har en viss inbyggd egen gång som Salmo slider mfl.

Jiggar är en jungel. där får andra uttala sig
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

För att göra det enklare får gärna någon säga vilka fiskar de olika betena används till; t ex wobbler är för gädda och gös.

Kommentera

Hej,
            ditt gäddspö fungerar bra för de nya gäddbetena som Svartzonker designat åt ABU. De kommer i butikerna i vår. De är moderna gäddbeten (Tail-beten, tailade jerkbaits o.s.v) men något mindre och alltså lättare.

Annars tycker jag, liksom tidigare skribenter, att du ska sikta på Vibrax (Nr 5 om jag får bestämma), gärna med bucktailkrok. Skeddrag som Atom och Utö är fantastiska! Sextums shadjiggar är också mycket bra beten. Huvudena kan ligga på 10-20 gram. Bomber 16a är en fantastisk vobbler som jag tycker att du borde köpa. Billig i förhållande till kvalitet. Finns du i Stockholmstrakten kan jag lova att Lundgrens i Gamla stan kan plocka ihop ett bra startkit till ett bra pris. De sitter dessutom på en del gamla ABU-skedar som är svensktillverkade...
            Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Ett fundamentalt utbud till dina spön tycker jag består av följande;

Lilla spöt:
              Abu Reflex Red 12g
              DAM Dressed Executor 8g
              Hansen Fight
              Hansen Pilgrim
              Ett gäng grub- och ett gäng shadjiggar
              Salmo Hornet
              Rapala Jointed Shad Rap i mindre modell

Större spöt:
              Zalt 14cm
              Nilsmaster Invincible 15cm
              Dam Original Dressed 19g röd/silver
              Salmo Slider 10, flytande
              Zam 16cm
              Swim Whizz
              Några större relaxjiggar
              Rapala Super Shad Rap i färg Red Head, Perch och Fire Tiger

Det allra viktigaste ska man inte glömma; snåla ABSOLUT inte på lina eller tafs, det kommer stå dig dyrt i slutändan.

Kommentera

det finns massor med olika beten, och lika många sportfiskare som har olika smak. Generellt kan man ju säga att större beten fiskar efter större fisk och vice versa. Sen kan man fiska djupt eller grunt. beroende på var fisken verkar stå. spinnare och skeddrag fiskas företrädesvis grunt, medan du kan köpa wobbler som får ett simdjup på några meter. Personligen tycker jag att spinnare, jigg och små wobbler täcker upp abborrfisket bra, i komplement till mete med naturligt bete, som enligt mig oftast är bäst. Till gädda fiskar jag företrädesvis med wobbler och jigg. Jigg går att fiska både djupt och grunt, beroende på vikt på skalle och inspinningshastighet. Köp inte mängder från början utan bara några sorter. Du behöver ej heller köpa de allra dyraste betena, om än jag inte rekommenderar de billigaste pga bristande kvalitet. Men wobbler ska gå att hitta bra för ca 50-80 kr, beroende på storlek, spinnare ca 40 kronor, här bör man satsa på kvalitet, personligen gillar jag myrans sortiment. Jiggar är grymt billiga, så dessa kan jag rekommendera att du köper på dig ett bra gäng.
                http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Svarar bara om det större spöt och då blir det tips på gäddbeten, vissa funkar till annan fisk också såklart. Några är redan nämda men här kommer min lista:
                  Zalt 14cm
                  Bomber 16a
                  Bomber 16j
                  Salmo Slider 10cm
                  Savage Gear 4play 13cm
                  Zam Z Tail 19cm
                  Abu Atom 35g

Kommentera

Läs gärna min lilla bloggtext: http://lustfiske.blogspot.com/2011/0...-tre-drag.html

Snaps kan du hoppa över om du inte planerar att fiska på kusten, men Reflex och Minnow Spoon är fångstgivande och sjukt mångsidiga. Komplettera sedan med småjiggar för abborre och några wobblers till gäddfisket så har du en bra start.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 651 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13