amb 5601c4 - ny rulle eller nya delar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

amb 5601c4 - ny rulle eller nya delar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om jag hade köpt en ny så hade det troligtvis blivit en daiwa luna eller en predator som jag såg ny för 2000. Då hade jag haft en fungerande reservrulle som bara hade varit att slänga på spöt om nått hände med den andra. Har redan andra spön och rullar till spinnfisket så den här ska enbart vara till jerk. Bättre att ha en rulle till än en påse med reservdelar

Kommer nog inte att köpa till något mer kit då jag inte tycker att det är värt 1500 för en ny spole men man kan ju aldrig vara säker

Kommentera

Gör då som jag sa tidigare och kör till den mot förmodan rasar,,,, jag har själv en UT trimmad gammal 5000 C och en Rocket 6500 CS Chrome till det fisket och dom har aldrig klagat! Kan väl hålla med om att trimmet kan kännas onödigt men du fick ju ändå en stabilare rulle så något positivt blev det ju av det....

PS: Kanske bara bussningar i stället för lager i spolen något annat behövs nog inte egentligen.....

Kommentera

Att sikta på en lätt spole när man ska kasta jerkbeten känns liiite som att kasta pengarna i sjön. Betena som används är ju generellt sett väldigt långkastande i sig..och enkla att kasta med. Däremot har UT ypperliga bronsbussningar som i jerksammanhang är en mkt god investering och enligt mig att föredra framför kullager. Keramiska kullager och lätt spole är däremot förträffligt om man vill ha rullen till klassiskt spinnfiske..med normala drag 10-50 gram. När man snackar trimma o jerkrulle så är det i min värd inte "trim som ska ge längre kast" utan snarare modifieringar för att göra rullen mer slitstark...typ bussningar. Att byta stativ till kromat mässing bör inte vara nödvändigt om man inte kör beten +100 gram..

Till vanligt spinnfiske så är nog en 5500C det ultimata om man petar i keramlager och en spole från UT och ev. lite annat lull lull. Resultatet blir en riktigt bra universalrulle som täcker det mesta.

Nästa "trimvåg" blir väl att anpassa rullarna för de propellerstora spinnare som nu blivit poppis...och som sliter ohyggligt mkt på normala rullar. Här har vi mycket att lära från jänkarna som kört dessa spinnar-as under en längre tid..

Kommentera

Tänkte faktiskt på bussningarna men när jag fick veta att det skulle försämra kastlängden så tänker jag köra tills mina kullager tar slut och sen isf byta ut dom. Har inte lyckats få igenom mitt båtköp här hemma så varje meter räknas!

Kommentera

Får nog hålla med många tidigare inlägg.
            Det ekonomiska hade varit att köra original tills rullen börjat glappa och först då bytt stativ, ligger på 350kr har jag för mig (UT).
            Dubbelhängd backspärr är säkert galet starkt, men jag skulle tro att det är lite overkill för 98% av de som jerkar - en vanlig för några tior hade räckt långt eftersom det bara är en "fall back" ifall IAR skulle rasa.
            Bussningar däremot tror jag starkt på, kör man UT:s tror jag knappast man tappar i kastlängd när de är inkörda - dessa ska enligt uppgift vara riktigt, riktigt bra.
            Sen vad gäller slirbromsen, hade du tidigare teflonlameller var det en klart bra grej men skillnaden blir mindre om du hade de modernare Carbon Matrix lamellerna, fast man ska inte glömma att det ingår planslipade bromsskivor i UT:s Star Drag.

Å sen får du inte glömma att nu när du trimmat din rulle har du inget behov av nån reservrulle - så länge du sköter underhållet förstås...
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
            En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Jag håller fullständigt med Mooki: att kasta mer än 50 gram med bronsbussningar funkar hur bra som helst. Även med vanliga bussningar (alltså inte UT:s) funkar hur bra som helst, men då skulle man smörja dem oftare än UT:s. Utöver det UT:s håller mycket längre.
              Tight lines!
              CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
                Får nog hålla med många tidigare inlägg.
                Det ekonomiska hade varit att köra original tills rullen börjat glappa och först då bytt stativ, ligger på 350kr har jag för mig (UT).
                Dubbelhängd backspärr är säkert galet starkt, men jag skulle tro att det är lite overkill för 98% av de som jerkar - en vanlig för några tior hade räckt långt eftersom det bara är en "fall back" ifall IAR skulle rasa.
                Bussningar däremot tror jag starkt på, kör man UT:s tror jag knappast man tappar i kastlängd när de är inkörda - dessa ska enligt uppgift vara riktigt, riktigt bra.
                Sen vad gäller slirbromsen, hade du tidigare teflonlameller var det en klart bra grej men skillnaden blir mindre om du hade de modernare Carbon Matrix lamellerna, fast man ska inte glömma att det ingår planslipade bromsskivor i UT:s Star Drag.

Å sen får du inte glömma att nu när du trimmat din rulle har du inget behov av nån reservrulle - så länge du sköter underhållet förstås...
                jag kör med UTs bussningar i min ena rulle. och jag kan bara bekräfta att dom är riktigt riktigt bra. kastar 25 grams bete riktigt bra efter att dom blivit inkörda

Kommentera

En annan fråga, är det någon som vet storleken på kullagrena som sitter i spolen? Ska beställa nya och tydligen finns det I storlekarna 3x10x4 och 4x10x4.

Kommentera

4x10x4.
                    är det finns på kulager grostien kanon o å ha å göra med!
                    tyckte du gjorde rätt som pimpade
                    har du köpt en jb i ställade hade du missat 6,3 utv som finns i c4an!
                    jag hör köpt till det till mina jb rullar bara för att få så lite slack lina som möjligt vi jerk
                    lycka till med ett bra val
                    lager eller busnigar är upp vad du känner för
                    sj har jag sanerat bort bussningar i mina jb å kör lager i ställer tjänar en hel del i kast längde
                    nackdel mera under håll men det kan man ta
                    JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
                    <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

Tackar, då ska jag leta upp några som passar mina behov. Ville göra något med rullen så jag kan hålla med om att ändringarna vart till det bättre, va lite irriterad över att prisinfon jag fick innan jag lämnade in rulle inte stämde överens med det jag fick betala. Ska hotta upp den med en ny vev, nytt stjärnhjul och ny kullager så får vi se hur länge jag är nöjd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 846 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04