Köp ingen "high speed" rulle är mitt råd. Det blir tungvevat vid inspinning av spinnare och wobblers med livlig gång. Snarare då veva på lite om du vill att det ska gå fort. Vilken rulle? Jag har ingen erfarenhet av de rullar du frågar om. Men i den prisklassen har jag goda erfarenheter av Shimano exage, frambromad då. Jag gillar inte heller ultralätta rullar. Man får inte plats med nån större mängd lina på dem, personligen går jag inte under 0.10 flätlina, det blir sytråd av det då. Om man vertikalfiskar så kan tunnare lina vara motiverat.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hjälp med val av haspelrulle 500-1000 kr
Collapse
X
-
Vad du än gör köp ingen okuma trio!!Läste en massa på nätet tester som dom måste ha varit partiska i annars vet jag inte va det e för fiskare som kan tycka det e en bra rulle!!Jag köpte en!!Fick hem den o provade o va oerhört besviken o trodde det va fel på den!!Skickade tillbaka den o fick en ny o den va likadan!!Låter o e en väldigt obalanserad rulle!!!Om man engång fiskat med riktiga rullar typ shimano,penn,daiwa,quantum för runt en tusenlapp går det inte att jämföra alls!!!Köp en shimano exage eller en penn battle som du kan hitta på blocket för runt en tusenlapp!!!
Kommentera
-
Jag har en Penn Sargus 4000 med 6,2-1 utväxling, tycker inte att den är trögvevad.Ursprungligen postat av dember Visa inläggÄr det så stor skillnad om man har en utväxling på 6,2/1 eller 5,1/1? Vore trevligt om någon som har en Penn-rulle med utväxling på runt 6 skulle kunna svara på om den är trögvevad med drag som gör lite motstånd.
Det är ju ganska stort slag på veven och powerknopp, så man har ju jättebra grepp.
Kan med gott samvete rekommendera en Sargus!
Kommentera
-
Mitchell rullen är varken bättre eller sämre än andra plastrullar (ja det är plast) i samma prisklass.., så enligt mig det är bara att välja en rulle som känns trevlig å verkar vara välbyggd.., vill du ha nåt mer hållbart/långlivat, så välj istället en rulle med metallkropp..
Ursprungligen postat av Träben Visa inläggEn Mitchell Avocet Gold 3 kanske? http://www.dogger.se/avocet-gold-3-1...11-c-1062.aspx
Den borde funka fint till ditt lätta spö. Jag har den rullen till mitt dropshot-spö och jag tycker den funkar kanon. Har använt den ganska (eller snarare väldigt) mycket under det gågna året. För 599:- är den ju precis på din budget också.
1000-storleken borde väl vara lagom, finns både mindre och större om du så önskar.
Kommentera
-
Kan bara hålla med om Penn Sargus. Och sköter man den så håller den länge.Ursprungligen postat av Cannonball Visa inläggJag har en Penn Sargus 4000 med 6,2-1 utväxling, tycker inte att den är trögvevad.
Det är ju ganska stort slag på veven och powerknopp, så man har ju jättebra grepp.
Kan med gott samvete rekommendera en Sargus!
Kommentera
-
Det blev som sagt en sargus 4000, och har nu fått hem den
Den verkar fin måste jag säga.
Jag satt igår och pillade med påspolning av den nya flätlinan, men när jag la på nylonlinan tvinnade den sig en del trots att jag tänkte på vilket håll den skulle vara på. Tänkte se med er om man bör fixa till detta eller om man kan strunta i det eftersom det bara är nylonlinan som har tvinnat sig och inte flätlinan? Hur gör jag på enklaste sätt annars?
Kommentera
-
Nej det är väl så jag med känner. man får väl chansa helt enkelt. Borde ju märkas ganska snabbt om man behöver åtgärda problemet.Ursprungligen postat av Barramundi Visa inläggSpelar väl ingen jättestor roll egentligen eftersom nylonen bara är utfyllnad. Men annars brukar man hyfsat kunna undvika tvinning genom att bara låta linan löpa genom pekfingret och tummen framför rullen vid påspolning.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 960 visningar