Bra JB set - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra JB set

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra JB set

Tjenare, finns det någon som kan rekommendera ett jyste Jb-set som även fungerar utmärkt till vanligt spinnfiske? Gärna till ett förmånligt pris..

Jerkbait och vanligt spinnfiske är två helt skilda metoder att fiska på. Du får nog välja det ena eller det andra.
    Ev en utr för mkt lätt jerkfiske kan funka även till vanligt spinnfiske men tror inte att någon kommer att rekommendera det.
    LYCKA TILL!
    I näst kast så .....

Kommentera

Flera rullar klarar båda, men spöt får du nog skaffa dig två st av , ett till varsitt fiskesätt för att det ska bli känsla av d.

Kommentera

ja det går inte bra kombinera satsa på jerk fullt ut

Kommentera

Misstänkte det men tänkte att jag skulle kolla med proffsen...

Känns som att det var hundra år sedan man var ute och fiskade...

Kommentera

Nackdelen med jerkbaitspön till spinnfiske är att de är ganska korta och stubbiga generellt. Men har du ett längre jerkbaitspö så går det att ärta iväg spinndrag också. Men som ovan skrivet kanske du inte får någon speciellt bra känsla. Men det funkar. Alternativet är ju ett spinnspö som klarar lite tyngre drag. Då kan du bonka iväg jerkbaitdrag, med fördel de som har lite egen gång eller uppskattar spinnstopp osv. Men optimalt är två uppsättningar, Jerkbait/Spinnset.
            Men du frågade efter ett kit.
            Jag fiskar stundtals med mitt kit:
            Spö: Daiwa Luna Versatile - 170gr.
            Rulle: Revo Toro 51hs
            Lina: Fireline TracerBraid 0,35 och det funkar till spinndrag också. Dock kanske lite tyngre, 18gr o uppåt. Inte optimalt, men det funkar. Så det e mitt tips, ett längre jerkbaitspö, multi/eller spinnrulle, och halvtjock lina, 0,25+ (även om 0,25 i mina ögon e i klenaste laget för JB).
            Men som svar. Vill du, eller bara har ekonomisk möjlighet för o fiska med 1 spö så e ovan och undre nämnt 2 alternativ.
            Eller så kör du Savage Gear MP Pro Trigger 9ft 40-100g typ, då e du mer på spinnfiskesidan, men kan dänga iväg jerkbaitdrag med lite egen gång. Inte optimalt, men så är livet. Då har jag haspelrulle Shimano Nasci 4000.. Funkar fint det med.
            Jaja, det var mina tankar, hoppas du förstår vad jag skrivit..e lite whiskeydrucken.
            Allt gott!
            http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

såg ett spö som såldes med dubbla toppar ett för spinn ett för jerk på ollsonsfiske
              men hur struligt blir detoch det va inte billigt heller men det finns

Kommentera

jerka med 9ft spö!? du lär definitivt kunna jerka effektivt uppåt om det en ska klassas som jerkning xD

Ska du kompromissa köp dig ett Daiwa luna versatile eller ett BFT Bandit 7'3 alternativt ett 8ft spö som max.... annars blir det drygt att jerka...

Rulle så funkar det mesta... bäst kanske det är med en rulle du kan byta spole på för lin byte mellan jerk och spinn... beroende på vilken dimension du väljer till jerk:P
                /S

Edit: Reitmond du menade kanske MP pro trigger 8ft?

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                  jerka med 9ft spö!?

Jaa...
                  Varför tror folk att de absolut måste jerka nedåt!? Själv rycker jag i sidled med pekfingret utmed klingan och har på det sättet MYCKET bättre kontakt och känsla! Mitt spö är iof inte riktigt 9 fot, men att det skulle gå råder det inga tvivel om! Prova även att jerka lite "backhand" så blir det inte så krångligt med placeringen i båten. Backhandmothuggen är ju dock lite knepigare att sätta bra =(

Man kommer faktiskt ganska långt med nya UT-lager alt UT-kit och ett liiite längre spö, typ rippern alt något st croix. Funkar ner till typ 20 gram och upp till 120-130 gr. Vill du bara ha EN uppsättning, så kör på det.

Lägg pengar när du väl handlar, så slipper du handla fler gånger.

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
                    Jaa...
                    Varför tror folk att de absolut måste jerka nedåt!? Själv rycker jag i sidled med pekfingret utmed klingan och har på det sättet MYCKET bättre kontakt och känsla! Mitt spö är iof inte riktigt 9 fot, men att det skulle gå råder det inga tvivel om! Prova även att jerka lite "backhand" så blir det inte så krångligt med placeringen i båten. Backhandmothuggen är ju dock lite knepigare att sätta bra =(

Man kommer faktiskt ganska långt med nya UT-lager alt UT-kit och ett liiite längre spö, typ rippern alt något st croix. Funkar ner till typ 20 gram och upp till 120-130 gr. Vill du bara ha EN uppsättning, så kör på det.

Lägg pengar när du väl handlar, så slipper du handla fler gånger.
                    Problemet ligger väl offtast i vad man själv föredrar, men tror att 9ft är å ta i ganska rejält. små knyck uppåt har jag börjat ganska hårt med nu när man kör mer sjunk och längre spön, dessutom så tycker jag personligen att om man är ovan så är jerkning neråt definitivt lättare att få häng på. Anser även att om du jerkar uppåt/snett you name it så är fortfarande spön över 8ft väldigt långt?

Självklart har vi väl alla olika uppfattningar. Så antar att om Trådskaparen vill ha ett 9ft spö så börjar han med att jerka med det så kommer det nog te sig ganska naturligt snabbt.

Edit: Totte 1- SimpZeN 0
                    Senast ändrad av Guest; 2012-01-15, 10:25.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 846 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04