Lite frågor om utrustning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite frågor om utrustning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite frågor om utrustning.

Tjena!

För ett par månader sedan fick jag inbrott i garaget och blev av med all fiskeutrustning, har nu fått ersättning från försäkringsbolaget och behöver fixa nya grejer.

Fråga 1: Jiggfiskar mest men har bara haft ett "vanligt" spö och tänkte därför skaffa ett jiggspö och det finns ju hur mycket som helst och därför skulle jag gärna ha lite rekommendationer. Kan tänka mig att lägga upp till 3500kr

Fråga 2: Blev av med elmotorn till jollen en watersnake 32ib och funderar på om det kan vara värt att kliva upp i storlek eller blir det ingen större skillnad mellan en 32ib och en 44ib förutom att den drar mer ström?

Fråga 3: Skall på sportfiskemässan, kan det vara värt att vänta med inköp av spö, ekolod och liknade till dess, har dom bra priser på mässan?

Tack för hjälpen.

/Micke

Gällade motorn har jag inget svar tyvärr men gällande resten. VÄNTA TILLS MÄSSAN!!
    Brukar vad jag förstått kunna vara en del riktigt bra priser på vissa prylar där. Plus att man slipper sitta och se de nya prylarna för länge och gå omkring och vara deprimerad över att man inte kan ut och använda dom.

Kommentera

Tack Martin.

Ingen annan som kan hjälpa mig

Kommentera

De här har väl rätt bra priser på elmotorer:

Vad gäller storleken så drar väl en mindre motor MER ström/distans än en stor om du har liten båt eftersom den inte behöver "ta i" lika mycket så att säga. Rätta mig om jag har fel!

Jag hade i alla fall köpt en större om jag hade råd.

Kommentera

Mitt jiggset består utav ett Yasei Dropshot 8' och rullen är en Shimano Rarenium 2500... enligt mig en jävligt svårslagen kombination! Spöet funkar mer än perfekt att jigga vanligt med... känslan är fantastisk och figterna är kalaskul!

Såklart kan det vara värt att invänta mässan men enligt min erfarenhet är det som en enda stor loppmarknad. Billiga skitgrejer reas bort till "mässpriser" alltså typ "Köp 1 wobbler - få 10 på köpet!".
          Nyheter och storsäljare brukar det inte vara några speciella priser på även om det naturligtvis finns vissa undantag.

Lycka till!

/Tobias

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
            De här har väl rätt bra priser på elmotorer:

Vad gäller storleken så drar väl en mindre motor MER ström/distans än en stor om du har liten båt eftersom den inte behöver "ta i" lika mycket så att säga. Rätta mig om jag har fel!

Jag hade i alla fall köpt en större om jag hade råd.
            Totte du har rätt i det sista om att välja den större, om inte vikten och storleken känns som ett aber.

Angående förbrukningen så tror jag du tänker fel Totte, det borde inte vara någon skillnad i förbrukning mellan stor eller liten så länge vi pratar samma typ, tekniskt av elmotorn. En el-motors verkningsgrad är ju ganska hög och den skiljer inte nämnvärt mellan olika styrkor. Däremot skiljer en del mellan typerna, tänker på switch-tekniken. det som kan skilja lite är väl om den ena har en mer effektiv propeller

En liten motor kanske har följande ampere-steg på växlarna 2 -7 - 14 - 21 - 30 och du måste köra på 4:an
            En stor kanske har följande ampere-steg på växlarna 8 - 20 - 32 - 44 - 55 och det räcker med 2:ans xäxel för samma fart, men båda drar ungefär 20 amp.
            Senast ändrad av Exxet; 2012-01-27, 15:54.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            274 036 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13